• mammalovis

Hur påverkas man om man blir gravid med sköldkörtelproblematik?

Än så länge har jag inte vågat testa, då jag vill jobba färdigt en dag nästa vecka först. Vi har tre barn och hade inte tänkt fler med tanke på ork och ålder, så det hade skapat panik att vara gravid igen. I så fall behöver vi flytta och frågan är om det i så fall vore vettigt då jag inte är 100 pigg efter tidigare barn och operation samt dessutom inte har friskförklarats från cancern även om det är liten risk för återfall. Det sjuka är att jag redan fått frågan av en gammal kollega på sommarfesten ...

Sedan har jag fått en del symtom som jag hade sist, men jag hoppas att det bara är stressrelaterat ... Det kändes mer innan jag hade en blödning mot slutet av förra månaden. Idag är det lite rosa på papperet. Jag hade tappat mensen i 3,5 månader dessförinnan.

Jag opererade bort halva sköldkörteln (p g a en knöl med e-typi) i september förra året och fick sedan beskedet att det var sköldkörtelcancer. Tyvärr klarade inte den kvarvarande halvan produktionen, så sedan 7-8 månader tar jag 50 mg Levaxin. Från att ha stupat i säng kl 20-21, har jag nu med hjälp av Calshiew blivit piggare, så jag kan vara vaken längre på kvällarna. Dock orkar jag fortfarande inte med en intensiv lång dag som innan barnen. Nu de senaste dagarna håller jag på att somna vid datorn varje kväll vid 18. Dessutom har jag en envis historia med halsont i över en vecka. Mycket mardrömmar och svårt att somna på kvällen. Frusen har jag blivit igen. Värdena låg bra i mars, men det känns som att mitt mående hela tiden pendlar fram och tillbaka.

Förra graviditeten var jag dödstrött vid samma tid varje kväll, men som det verkade låg ändå tsh-värdena okej när jag tittar tillbaks på provsvaren. Då fanns ju ingen misstanke ...

Hur har ni mått i början av graviditeten? Har ni behövt förändra levaxindosen?

Svar på tråden Hur påverkas man om man blir gravid med sköldkörtelproblematik?