• Sandbergjosefine

Berätta för familjen, hur??

Hallå där!

Jag plussade för 4 dagar sedan nu, är i vecka 5 (4+2) och vill redan nu förbereda mig på hur jag ska berätta för alla!

Jag är 21 år gammal, min sambo (22 år gammal) och jag har varit ett par i 4 år snart, vi har allt som alla säger att man "bör" ha för att skaffa barn och därför känner vi oss mogna i beslutet att behålla!

Jag tänkte berätta för min familj allra först, men jag har ingen stor familj. Den består av mamma, mormor+mormors tvilling, 4 systrar + sambons familj såklart!

Min mamma bor i Göteborg (35 mil från mig) och mina systrar bor alla i andra städer (Skåne, Sthlm, Nyköping, Göteborg etc). Mormor bor i samma stad som mig!

Hur hade ni berättat för familjen? Vill ändå göra något kul men inte för spejjsat liksom! Eftersom jag inte träffar familjen hela tiden så är relationen inte sådär supertight med alla!

Förlåt för långt inlägg, men är tacksam för tips!

• Svar på tråden Berätta för familjen, hur??
  • Lilla Gs mamma

Vi har bara ringt och sagt att "om allt går som det ska får vi en liten i xxx (månad)"...

• SarahJ

Med första så gav jag en bok som hette "mormors och morfars bok" i julklapp.

Med andra så kommer jag inte ihåg och nu med tredje så skickade jag en bild på de tre årtalen som barnen föddes/skulle födas. Min mamma fattade ingenting när hon såg bilden först. Den sista va en hoppsan då jag hade fått vårt andra barn bara 4-5 månader innan. =)

• isofija

Vi tänkte involvera hunden i beskedet :) Eftersom alla i familjen älskar honom och han blir lite behandlad som vår djurbebis så tänker vi att vi sätter på honom en tröja där det står storebror på och så släpper in honom i huset, alternativt att vi tar någon bild med oss och honom i tröjan och skickar med lite blommor. :)

BF februari 2018 (efter 10 månaders försök + 1 MF)
  • Rödtjärnens Anna

De som var nära i familjen (dvs mina svärföräldrar och sambons syster) fick reda på det över fika (smörgåstårta). Mer än så kände vi inte för att göra. Mina föräldrar (55 mil bort) fick ett påskägg.

Vi väntade länge att berätta, över v 20.

Min syster listade däremot tidigt ut att det var jag som skrev på Familjeliv och att hon skulle bli moster. Kanske inte det bästa sättet, men eftersom hon redan har två barn har hon varit ett bra bollplank.

Svar på tråden Berätta för familjen, hur??