• Anonym (undrar)

Ångest och högt blodtryck

Jag har högt blodtryck och har tabletter för det. När jag ska på kontroll och mäta trycket, så är jag så orolig innan . trycket blir så högt. Jag är alltid orolig när jag ska iväg  någonstans  tex resa ,tandläkare mm. Någon som känner igen sig och har råd att ge.Tacksam för svar.

• Svar på tråden Ångest och högt blodtryck
  • Anonym (Också högt blodtryck)

Jag har också högt blodtryck, legat på 170 i övertryck och 100 i undertryck som mest när dem har kollat. Jag blir fruktansvärt stressad av själva situationen.

Äter dock ingen medicin än, då mitt blodtryck är väldigt pendlade och då jag är ung så vill läkaren inte ge mig några heller. I slutet av veckan ska jag kolla upp blodtrycket igen, hoppas på normalt men blodtrycket rusar som sjutton i den där miljön.

Finns ju något som kallas för "vitrocksfobi". Har du gjort såna här 24h mätningar på hemmaplan?

• Anonym (undrar)

Jo ,jag har gjort 24 tim mätningar flera gånger och de var ok.Jag har också mätare hemma och lämnat in resultatet som var ok. Kanske jag behöver ta lugnande  för min ångest men vet inte om det skulle fungera.Alltså när jag ska mäta.

• Anonym (Pelle)

Hej,
    Detta har ett namn, white coat nånting - att man blir orolig för att en person kommer och ska mäta ens blodtryck. Jag har det - men jag har också högt blodtryck. Det ena utesluter inte det andra. Ett alternativ kan vara att köpa en blodtrycksmätare och ta det hemma i lugn och ro.

Svar på tråden Ångest och högt blodtryck