• nirakanna2

    Blur gravtest negativt i slutet av graviditet?

    Jag har sett några avsnitt av "Jag visste inte att jag var gravid" och där har den ovetande blivande modern ibland tagit negativa gravtest sent i graviditeten. Sjunker Hcg under "gravtestnivå" mot slutet och i så fall, vid vilken vecka?

  • Svar på tråden Blur gravtest negativt i slutet av graviditet?
  • Pimpinellan

    Nej, hcg sjunker efter v. 10, men blir aldrig så lågt att det inte är mätbart. Men vissa får inte hcg i urinet så därför ger testen inte plus.

  • nirakanna2

    Tack för svaret! Vet du också varför vissa inte får Hcg i urinen? Blir det så vid varje graviditet för dem?

  • Pimpinellan
    nirakanna2 skrev 2017-06-18 18:25:52 följande:
    Tack för svaret! Vet du också varför vissa inte får Hcg i urinen? Blir det så vid varje graviditet för dem?
    Nä, varför vet jag inte, bara att det inte sker. Rimligen borde det vara så jämt då, men jag vet inte.
  • Mascaraklumpar

    Jag vet inte vad det beror på, men det finns något som kallas för hook effect, vilket innebär att man har så höga nivåer av ett antingen att alla antikroppar i testet binds upp och passerar stället där de ska binda in (eller något liknande - googla så hittar du säkert en bättre förklaring). Är man långt gången så kan man få ett svagt streck på testen, som blir starkare om man späder ut urinet med vatten.

Svar på tråden Blur gravtest negativt i slutet av graviditet?