• Anonym (ts)

    Föräldraledighet vid separation-vad gäller?

    Jag är gravid och ska separera från min sambo (han har varit otrogen).

    Nu hotar han med att driva vårdnaden till domstol och säger att då kommer hälften av föräldradagarna tillfalla honom, sen kan han strunta i att ta ut dom. Är det så? Hur ska jag klara mig då? Kommer inte kunna vara hemma ett år på bara 240 dagar för man får ju inte lämna barnet på dagis innan ett år heller. Får man be sina föräldrar ta hand om barnet när ens dagar är slut då?

    Tacksam för svar från er som vet, och inte tror!

  • Svar på tråden Föräldraledighet vid separation-vad gäller?
  • Anonym (MF)

    Har ni gemensam vårdnad så får ju han sina dagar. Vägrar han skriva över de dagar han kan till dig så får väl han ta Hanson barnet när dina dagar är slut?
    Eller skall han bara ha dom och låta dom brinna inne och vägra ta hand om barnet? I så fall är han ju en jubelidiot (tyvärr inte den första iförsig). Då hoppas jag verkligen att du för ensam vårdnad, använd det som ett argument emot honom. Har du hans ord svart på vitt (sms, mail eller nåt) så är det ju ännu bättre!

  • Anonym (ts)
    Anonym (MF) skrev 2017-06-18 19:39:02 följande:

    Har ni gemensam vårdnad så får ju han sina dagar. Vägrar han skriva över de dagar han kan till dig så får väl han ta Hanson barnet när dina dagar är slut?

    Eller skall han bara ha dom och låta dom brinna inne och vägra ta hand om barnet? I så fall är han ju en jubelidiot (tyvärr inte den första iförsig). Då hoppas jag verkligen att du för ensam vårdnad, använd det som ett argument emot honom. Har du hans ord svart på vitt (sms, mail eller nåt) så är det ju ännu bättre!


    Han ska bara ha dom och låta dom brinna inne och vägra ta hand om barnet. För att han är sur för att jag får underhållsbidrag om jag får ensam vårdnad. Helt sjukt. Är det ens lagligt? Han är skötsam i andra lägen och kommer inte ha några problem att få gemensam vårdnad.
  • MsM84

    Även om ni har gemensam vårdnad så kommer han få betala underhåll om han inte har barnet halva tiden.

  • Anonym (Wildrat)

    Om ni är ogifta så får du automatiskt ensam vårdnad och måste aktivt ge honom den vid anmälan om faderskap. Gör inte detta, låt honom stämma dig. Det kommer ta ett tag för rättsmaskineriet att göra nåt och under tiden har du alla dagar.

  • Anonym (Martina)

    Då skriver du inte på om gemensam vårdnad förrän barnet är över året. På så sätt får du alla föräldradagar.

    Tycker i normalfallet att det är ett felaktigt sätt, men om han inte ser till barnets bästa utan tänker strunta i att ta ut dagarna är det nog ändå det bästa.

  • Tavelramen

    Konstiga idéer här inne. Ni ska självklart sätta er ner och prata och utgå ifrån barnets bästa. Ni är vuxna nu.

    Om ett par veckor har den värsta ilskan lagt sig. Om inte annat får ni väl be vänner och familj om hjälp att reda ut situationen.

  • Anonym (.)
    Anonym (ts) skrev 2017-06-18 19:45:36 följande:
    Han ska bara ha dom och låta dom brinna inne och vägra ta hand om barnet. För att han är sur för att jag får underhållsbidrag om jag får ensam vårdnad. Helt sjukt. Är det ens lagligt? Han är skötsam i andra lägen och kommer inte ha några problem att få gemensam vårdnad.
    Gemensam eller enskild vårdnad handlar mer om huruvida man som föräldrar kan samarbeta än om hur skötsam man är vad gäller annat.

    Är barnet fött? Om ni är skilda när det föds så går vårdnaden automatiskt till dig såvida inte du kryssar i att du vill dela den med honom. I så fall måste han ta det till rätten för att få vårdnad och föräldradagar. Det tar sannolikt mer än ett år innan det har drivits igenom så du kommer ha hunnit använda många dagar. Annars kan han göra precis som han säger. Ta hälften av dagarna och vägra använda dem.

    Underhåll betalas beroende på var barnet vistas, inte beroende på vårdnad. Ni kan ha delad vårdnad men bor barnet heltid hos dig skall han betala. Likaså kan du ha ensam vårdnad men bor barnet varannan vecka skall ingen betala till den andra.
  • Anonym (ts)
    Tavelramen skrev 2017-06-18 19:58:37 följande:

    Konstiga idéer här inne. Ni ska självklart sätta er ner och prata och utgå ifrån barnets bästa. Ni är vuxna nu.

    Om ett par veckor har den värsta ilskan lagt sig. Om inte annat får ni väl be vänner och familj om hjälp att reda ut situationen.


    Din idé var konstigast hittills. Finns det förklaringar och rutiner för allt enligt dig? Vi kan inte prata, det är uteslutet av många olika skäl. Vänner och familj lägger sig inte i detta. Ska du tillföra något så kan du svara på frågeställningen i trådstarten istället.
  • Anonym (bibbi)

    Du får automatiskt enskild vårdnad om barnet föds utanför äktenskapet. Och det är bara vårdnadshavare har rätt till föräldrapenningdagar. Så alla dagar blir automatiskt dina när barnet föds. Om du inte går med på gemensam vårdnad behöver pappan stämma dig. Sånt tar tid. Och du kan motivera att du vill ha fortsatt enskild vårdnad med att pappan hotar med att låta dagarna brinna inne. Det är ett allvarigt samarbetsproblem och ingenting som gynnar pappan i en domstol.

  • Anonym (Kvinna)

    1. Du går inte med på gemensam vårdnad såklart.
    2. Underhåll får du oavsett, det har inget med vårdnad att göra.

    Ibland undrar jag om vissa människor varit inlåsta under tiden hjärnorna delades ut.

    Sen kunde han ju hållit picken nerstoppad i byxan så hade detta inte ens hänt.

Svar på tråden Föräldraledighet vid separation-vad gäller?