• InaLo

Hjälp vid dåliga fsh och amh?

Hej!

Jag o min sambo tänkte för ca ett år sedan att vi skulle försöka få ett barn till. Nu ett år senare så har ju inget hänt. Jag har hunnit bli 39(var(38 när vi börja) och mina värden ser ju inte bra ut(enligt werlab)

Fsh26

Amh0,3

Östradiol 186

Jag har regelbunden ägglossning enligt tempkurvan på dag12 och lutealfas på 14-15 dagar.

Vi överväger nu att kontakta någon läkare. Eftersom vi har barn tidigare så förstår jag att det är privat som gäller men gäller det även om man bara skulle vilja få något utskrivit för att förbättra äggkvalitet? Finns det ens någon medicin som kan förbättra äggkvalitet?

Finns det någon Gyn i Halland/Göteborg som man kan tänkas vara villiga att hjälpa med något recept.

Man vill inte slänga ut massor med tusenlappar bara för att förmodligen bli nekade hjälp. Någon klok där ute som har några svar.

• Svar på tråden Hjälp vid dåliga fsh och amh?
  • Snuttis2

Hej

Har själv gjort ivf o haft lite gränsvärden på mitt FSH o amh värde. Vad jag vet så finns det inga vetenskapligt förankrade tips /läkemedel som kan stärka äggreserven. Du kan ju kolla lite på fertilitetsguiden.com

Den sidan rek rmc klinikerna!

Vi föds med ett antal ägg och hur de sedan förbrukas genom åren samt hur kvalitén stegvis försämras är mer ett genetiskt lotteri.

Du kanske har ägg kvar men med lite bristande kvalité eller också har även äggen börjat ta slut. Att ägglossa innebär ju bara att kroppen går igenom cykeln o att äggblåsan växer, det säger ju tyvärr inget om det finns ett ägg i!

Spontant tänker jag dock att ni behöver bestämma er om det är ivf eller donation ni vill satsa på?

Båda delarna blir ju i detta fall privat regi!

Personligen (om ork o ekonomi finns) hade jag nog startar o kört på en till två ivf omgångar för att se hur många ägg dina blåsor producerar, om de blir befruktade o om de verkar dela sig som de ska! (Första omgången är alltid lite av en test omgång för att ställa in medicinerna rätt) .

Sen hade jag nog satsat på donation om inget annat verkar visa sig vara fel!

Var beredd på att resultatet kan variera vid IVf o att ett gott resultat inte behöver betyda att kroppen svarar likadant nästa gång! Fick bittert erfara det : ) , våga testa om Ni längtar , det är påfrestade men hanterbart .

• emhu

Klart att ni ska ta hjälp om ni längtar efter en 2:a! Utredningar går på högkostnadsskyddet på de flesta ställen om ni gör den inom det landsting ni bor i och sedan bestämmer ni ju själva hur ni gör efter att ni fått resultatet. Jag har EXTREMT lågt amh, under 0,05 och fsh på 32 och vi blev beviljade IVF. Jag är dock 31 så det kanske gör lite skillnad men tycker ändå att ni ska göra en utredning.

Svar på tråden Hjälp vid dåliga fsh och amh?