Barnfamiljer vad gör ni i sommar?
Hur tar man sig igenom sommaren på bästa sätt med två små? En energisk fyraåring och en bebis. Tips på bra aktiviteter?
Hur tar man sig igenom sommaren på bästa sätt med två små? En energisk fyraåring och en bebis. Tips på bra aktiviteter?
Följer..
Här är några tips för regniga dagar: whatmomslove.com/kids/active-indoor-games-activities-for-kids-to-burn-energy/
Tack för svar!
Jag tycker att det ofta är bra att ta med lunchen (göra enkel picknicklunch med t.ex. kalla köttbullar, lax, pasta, korvslantar etc....) och ta med sig till olika parker eller utflyktsmål. Jag har en 9-åring, en 5-åring och en bebis. Bebisen har jag i vagnen eller bärsjal och sen kan de andra barnen röra sig fritt. Att ta bussen eller bilen till en annan lekpark än den man brukar besöka är ett äventyr för mindre barn (t.o.m. min 9-åring gillar det en stund). Bada själv med barnen om man har en bebis och en icke-simkunnig kan ju kännas stressande. Men om man är vid någon typ plaskdamm eller långgrunt ställe och storbarnet har simpuffar kan det också funka.
Åka ut i naturen. Min tvååring kan tillbringa långa stunder med att jaga spindlar eller titta på sniglar. I skåne har skånetrafiken ganska bra förbindelser till skogsdungar och liknande.
Bibliotek är ganska bra platser att hänga på - de brukar ha barnvänliga myshörnor. På många ställen stänger öppna förskolan ner, men en del kyrkor har kvar öppen verksamhet - bra om barnen behöver lite fler ungar att leka med. De kan dock vara svåra att hitta - titta på deras lokala hemsidor.
Googla efter 4H-gårdar - jag visste inte att de fanns innan jag fick barn, men på en del orter finns de kvar och barnen kan umgås med djur där, klappa kaniner och tom. rida hästar ibland.
Var någonstans i landet bor du?
Bra idé att ta med lunchen och att hitta nån lekpark med en liten plaskdamm! Jag bor i Stockholm och har för mig att det ska finnas några 4 h gårdar.
Tack för era tips! 4 åringen har mycket energi och innan lillen kom så var det inga problem att aktivera henne men nu är man så slut så man behöver hitta andra sätt. Vill ju ändå att hon får sommarlov och stannar hemma från föris ett par veckor.
Fler tips?
Kolla om biblioteken har sagostunder. I Stockholm lär det väl finnas ett flertal att välja på.
Ibland kan det ju erbjudas sommargympa med typ Friskis & Svettis. Gå till lekparken och ta med hink och spade.
Dåliga dagar får ni väl ladda upp med egen Play-dohdeg, pärlor och plattor, färgpennor, klistermärken och sax för pyssel. Lite nya pussel, något nytt spel. Bygga med duplo, bygga järnväg mm. Låna musik, filmer, sago-cd på biblioteket och dansa loss. Det finns ju även sångböcker med ljudpanel att lyssna på i lugn och ro. Sedan borde det väl finnas museum eller lekvärldar. I Göteborg var vi på något enkelt inspirerat av deras stadsmiljö. Det kan ju finnas Mulle Meck, Alfonshus mm, minns dock inte i vilken stad.
Parkteatern, spårvägsmuseet och leksaksmuseet.Mulle Meckparken i Solna,Hagaparken.
Tack! Schysst med lite inomhustips oxå.
ut i skogen!
Låna/köp ett bra tält och sov över i trädgården eller en skog. Hur stor är babyn? VI har inte tältat med barnen före 3 mån ålder då de lätt blir kalla och behöver äta ofta på natten.
Lekplatser är kanon. Man kan göra en grej av det och ta och prova en ny lekplats varje vecka (eller oftare) och betygsätta med stjärnor, sen åker man tillbaka till den bästa efter man provat några stycken (5? 10?)
Picnic hemma eller borta är alltid poppis. Bygg en koja av filtar och stolar!
ut i skogen!
Låna/köp ett bra tält och sov över i trädgården eller en skog. Hur stor är babyn? VI har inte tältat med barnen före 3 mån ålder då de lätt blir kalla och behöver äta ofta på natten.
Lekplatser är kanon. Man kan göra en grej av det och ta och prova en ny lekplats varje vecka (eller oftare) och betygsätta med stjärnor, sen åker man tillbaka till den bästa efter man provat några stycken (5? 10?)
Picnic hemma eller borta är alltid poppis. Bygg en koja av filtar och stolar!
Aspuddsparken. Hågelby. Båda har lite djur och rolig lekpark
Alla museum är ju gratis! Ösregnar det kan man åka till IKEA så får stora barn leka i leklandet
När sonen var 4 älskade han att åka kollektivt, så vi tog en heldag och åkte buss/spårvagn/båt=allt som ingick i Göteborgs kollektivtradik Babybaljan ute i skugga och lite hinkar/mått etc kan vara kul för storasyskonet. Baka tillsammans och ta med som picknick.
Just vi kommer inte att göra så mycket i sommar eftersom vi håller på att flytta till hus med allt vad det innebär. Men vi ska ta en tur till Kalmar slott igen(var där förra året och femåringen pratar fortfarande om det), vi ska hälsa på släkt, bada, trä smultron på stå, ha frukostpicknick, leka i skogen, åka på kyrkläger, leka med kompisar, leva på vattenmelon, klia myggbett och annat som hör sommaren till(för oss).
Dottern ska också åka på en kortare semester till Astrid Lindgrens värld med släkten.