• Anonym (Balibelly)

vaccinera sig mot kolera? all hjälp o erfarenhet önskas

Åker till Bali inom kort och har hört från 50% av källor att man bör ta vaccination för kolera medans 50% säger nej. Vi ska bara vara borta två veckor, vi är fullt medvetna om att välja bort vatten, is, grönsaker, glass utomlands.. bör vi ta vaccinet?
    Vaccinationsbyrån vi går på är privatägt och man känner genom säljarsnacket när de kommer till just detta vaccin, hon påstod bl.a att de hjälper mot all magsjuka.. enligt internet är de bara mot kolera...

• Svar på tråden vaccinera sig mot kolera? all hjälp o erfarenhet önskas
  • Anonym (Stina)

Jag tog de när jag åkte till Egypten, blev magsjuk ändå så nej, de hjälper inte mot all magsjuka.

men ja, jag hade tagit de igen om jag besöker ett land med kolera risk.

• Anonym (Majken)

Reser ni med barn? Isf hade jag vaccinerat oss! Kolera är fruktansvärt.

• sextiotalist
    Anonym (Balibelly) skrev 2017-06-19 08:59:56 följande:

Åker till Bali inom kort och har hört från 50% av källor att man bör ta vaccination för kolera medans 50% säger nej. Vi ska bara vara borta två veckor, vi är fullt medvetna om att välja bort vatten, is, grönsaker, glass utomlands.. bör vi ta vaccinet?
    Vaccinationsbyrån vi går på är privatägt och man känner genom säljarsnacket när de kommer till just detta vaccin, hon påstod bl.a att de hjälper mot all magsjuka.. enligt internet är de bara mot kolera...

Det är väl det man dricker?
    Jag hade tagit det, att man kan få turistmage är inte alls konstigt, men kolera är inte detsamma som turistmage.

Utan behandling så har kolera hög dödlighet.
  • falukorv

Det skadar väl knappast att ta vaccinet, men nej det hjälper inte mot magsjuka. Det KAN hjälpa/minska mot turistdiarr? men enligt min erfarenhet gör det inte det. Ena rundresan jag var på var det ironiskt nog bara vi som tagit vaccinet som blev sjuka i magen.

Men som sagt, det skadar nog inte att ta det och vill du ha en annan åsikt än läkarens så finns det sidor på internet där det står rekommendationer för respektive land. Jag har själv bara åkt till länder där risken för kolera är liten så de senaste resorna har jag struntat i det eftersom det är så jäkla äckligt, men skulle jag åka till ett riskland skulle jag nog personligen ta det.

• Morkullan

Koleravaccin är drickvaccin. Skyddar mot kolera som är nåt helt annat än turistmage. Kolera är dödligt. vaccinet är en billig livförsäkring.

Ni ska tänka på vad ni äter och dricker även sedan ni tagit vaccinet.

Svar på tråden vaccinera sig mot kolera? all hjälp o erfarenhet önskas