• ilynna

Underhållsstöd

Hej. Jag har ensam vårdnad om min dotter och alltid haft det. Jag fick ett brev från försäkringskassan där det står att underhållet har ändrats till 2420NOK från och med 1 juli(pappan bor i Norge). Jag får 1573sek nu. I brevet står följande: i Norge höjs norska underhållsbidraget från och med 1 juli med 80 procent. Någon som har någon aning hur mycket det höjs till då?

• Svar på tråden Underhållsstöd
  • ilynna

Så det kan stämma att det höjs så mycket alltså? Har du/ni någon aning om varför? :D

• Griseknoen35
    ilynna skrev 2017-06-19 17:47:59 följande:
    Så det kan stämma att det höjs så mycket alltså? Har du/ni någon aning om varför? :D
    Höjs ju med nästan 2000 så antar att de höjs pga av att underhållet tidigare har vart extremt lågt i Norge. få ca 500 kr i underhåll som helt ensamstående lär ju knappast täcka hälften av barnets utgifter, måste blir tungt för de föräldrar som har dålig inkomst att i stort sett själv försörja barnet när det finns en förälder till som bör ta hälften.
  • ilynna

500kr är inte mycket alls för en ensamstående. Dom borde verkligen höja underhållet för alla, men drömma kan man ju alltid göra. Att dom höjer till 2.4 är mycket, även fast det fortfarande lågt om man tänker va allt kostar att ha ett barn. Men Norge har väl andra lagar och regler än Sverige.

Svar på tråden Underhållsstöd