• Tyrfing

    Starta eget: fakturering och bokföring?

    Ska försöka fatta mig kort...
    Jag har blivit uppsagd pga arbetsbrist. Via en kontakt har jag fått ett litet projekt på 15-20 timmar (de vill fakturera). Kan sannolikt få några till av andra företag ibland.

    Jag tänkte att det vore perfekt att ta det via Frilans Finans, slipper då vara förtagare - fungerar som timanställd istället.
    Men då kommer jag till problemet att a-kassan kan välja att se mig som företagare även om jag inte har en chans att försörja mig.. dvs ingen a-kasseersättning..

    Min arbetsförmedlare frågade om jag inte skulle testa starta eget ändå, iom att jag har autism har jag dessutom rätt att söka bidrag till utrustning, reklam mm upp till 60 tkr. Och ja, med en vidareutvecklad affärsidé skulle jag nog kunna få det att gå runt med många kunder och småprojekt. .

    Men jag får panik av tanken på bokföringen i synnerhet. Jag vill helst vara anställd. Kan man leja bort så mycket att jag nästan bara blir som en anställd som fyller tidrapporten med aktuella projekt och timmar? *drömmer*

  • Svar på tråden Starta eget: fakturering och bokföring?
  • Carambolan

    Absolut. Det är bara att anlita en redovisningskonsult istället för att anlita Frilans finans. Att sköta bokföring för ett nystartat bolag med liten omsättning och få anställda tar få timmar och kan göras till övervägande del av en redovisningsassistent, så det behöver inte ens bli särskilt dyrt.

  • Loigios

    Även om du anlitar någon att sköta din bokföring så rekommenderar jag verkligen dig att ta en kurs i företagsekonomi! Det ger dig en grund att stå på och det hjälper dig att faktiskt förstå vad som gäller. En jätte nyttig kunskap som också hjälper dig att prata med din revisor "på bönders vis"

  • frokenannorlunda

    Hej. Fixa en revisor så är det klart, men kontrollera dom. Även dom gör fel. Är egenföretagare/krögare sen 7 år tillbaka så vet själv.

Svar på tråden Starta eget: fakturering och bokföring?