• Anonym (Döttr­ar)
    Äldre 19 Jun 22:43
    3269 visningar
    12 svar
    12
    3269

    Matsituation ohållbar

    Vet inte om detta platsar i denna kategori men i så fall får admin flytta inlägget.

    Jag och min syster anser att vi har ett problem i vår familj. Vi och vår pappa lagar all mat i huset men vår mamma vägrar hjälpa till. Trots detta äter hon ju (såklart) och har ofta åsikter om vad som serveras. Ingen hjälp med disk eller avdukning utan det är soffan som gäller.

    Vi är två döttrar som bor hemma över sommaren, och med detta kommer naturligtvis diskussioner om mat. När vi inte är hemma ser matsituationen helt annorlunda ut, våra föräldrar lagar sällan mat utan det blir macka eller soppa. Och det är ju helt okej så klart. Men nu när vi är hemma föredrar vi lagad mat på kvällen och det är då problemet uppstår. Vi lagar mat för att vi vill det och för att vi vill ha matlåda.

    Inget initiativ tas från föräldrarna att laga mat eller att ens inhandla ingredienser eller matplanera, förståeligt kan man tycka eftersom de inte lagar mat på kvällen men nu när vi är hemma blir det ju lagad mat. Pappa hjälper till när någon av oss två dragit igång med matlagningen och hjälper även till att plocka undan när det behövs.

    Då till problemet. Mamma hjälper aldrig till. Vi har frågat om hon har lust men svaret blir alltid att hon inte orkar/har precis kommit hem från jobbet/precis satt sig i soffan,och detta med en väldigt sur ton då vi frågar varje kväll.

    Nu undrar vi då vad som är rimligast? Ska vi fortsätta som vanligt att alla andra lagar mat och hon glider med utan att hjälpa till (vilket jag och min syster tycker börjar bli extremt tröttsamt orättvist) eller ska vi börja bara laga mat till oss själva? Problemet med den senare lösningen är att det kommer bli otroligt dålig stämning där hemma då vi vet att hon kommer bli sur och arg för att vi inte lagar mat åt alla, vilket vi också känner är barnsligt(både hennes beteende och ifall vi skulle laga till oss själva endast) men vad ska vi göra?

    Det känns så tråkigt att hon inte hjälper till tycker vi.

    Det är mest de som står för betalningen av maten, då och då kan jag eller min syster stå för matshoppingen.

  • Svar på tråden Matsituation ohållbar
  • Anonym (X)
    Äldre 19 Jun 22:46
    #1

    De står för kostnaderna men ni har mage att klaga?
    Betalar ni för att bo hemma?

  • Caramb­olan
    Äldre 19 Jun 22:51
    #2

    Ni är två vuxna döttrar som bosätter er hos föräldrarna över sommaren och föräldrarna köper dessutom mat åt er trots att de annars inte äter lagad kvällsmat? Då tycker jag ni kan bjussa på matlagningen som tack för besväret.

  • Äldre 19 Jun 22:56
    #3

    Hur gamla är ni och varför betalar ni inte för er?
    Känns spontant konstigt att gnälla.

  • Äldre 19 Jun 22:56
    #4

    Jag kan förstå din mamma. Hon brukar inte laga mat på kvällen eftersom hon inte orkar och hon har inte lust att börja med det bara för att ni vill ha lagad mat. Förmodligen är det inte för att hon tycker macka är så gott som hon brukar äta det utanför att hon inte prioriterar matlagning.

    Om ni vill ha lagad mat får ni fixa det. Däremot blir det ju konstigt om hon har åsikter om maten ni lagar. Duger det inte kan hon ju göra som vanligt och ta en macka.

    Sen blir det ju också lite konstigt om ni inte betalar men ändå både bor där och äter en massa mat. Ni borde kanske gå igenom ekonomin så att alla gör rätt för sig. Orättvis ekonomi är sällan en bra grund för att komma överens.

    Nu vet jag inte er ålder, men när jag var sisådär 19-20 år och bodde hos mina föräldrar delar av somrarna betalade jag en viss summa för mat varje dag jag var där.

  • Anonym (Döttr­ar) Trådstartaren
    Äldre 19 Jun 23:21
    #5

    Ja när det gäller betalning har ni ju rätt. Vi betalar oftast för oss själva men när det gäller vardagshandligen brukar de stå för det.

    Men det är inte riktigt matlagningen det är fel på för jag lagar gärna mat men ser gärna att de som äter hjälper till på något sätt. (duka, diska stekpannan) Det är nog främst hennes ton och att hon alltid blir sur.. Så tröttsamt på något sätt.. Kanske svårt att få fram det.

  • Anonym (X)
    Äldre 19 Jun 23:34
    #6
    Anonym (Döttrar) skrev 2017-06-19 23:21:48 följande:

    Ja när det gäller betalning har ni ju rätt. Vi betalar oftast för oss själva men när det gäller vardagshandligen brukar de stå för det.

    Men det är inte riktigt matlagningen det är fel på för jag lagar gärna mat men ser gärna att de som äter hjälper till på något sätt. (duka, diska stekpannan) Det är nog främst hennes ton och att hon alltid blir sur.. Så tröttsamt på något sätt.. Kanske svårt att få fram det.


    Vad betalar ni för att ni bor hemma då?
    Och eftersom det är maten n i stör er på, mat de vanligtvis inte äter, varför står inte ni för all?
  • Äldre 19 Jun 23:34
    #7

    Är ni vuxna?
    Lagade hon mat när ni var små?

  • Anonym (Nanja­)
    Äldre 19 Jun 23:54
    #8

    I och med att det är dina föräldrar som betalar för maten tycker jag det vore riktigt oförskämt om ni började laga mat bara till er själva. I så fall kan ni också betala för er egen mat.
    Eftersom er mamma i vanliga fall inte brukar laga mat på kvällarna, finns det ingen logik i att hon nu ska hjälpa till, bara för att hennes två vuxna döttrar föredrar att äta "riktig" mat även kvällstid. (Plus vill ta med matlåda dagen efter, vilket även den betalas av föräldrarna.)

    Var istället tacksamma över att ni får bo hemma över sommaren och att era föräldrar är snälla nog att betala för alla era kvällsmål och matlådor, trots att ni är vuxna. Att i gengäld laga mat även till er mamma och pappa, är det minsta ni kan göra. 

  • Äldre 20 Jun 07:00
    #9

    Hon kanske alltid är sur för hon inte mår bra. Ta hand om era föräldrar istället för att gnälla!

  • sextio­talist
    Äldre 20 Jun 07:05
    #10

    Instämmer med de övriga. Ni bor hemma tillfälligt, ni vill inte ha det som de brukar ha. Så blir ni sura för att de inte gör som ni vill.
    Jag misstänker att det finns annat som fixas i hemmet, det städas, handlas (inte bara mat), det städas och tvättas.
    Själv skulle jag utan problem skippa matlagningen på kvällen. Nu är sonen hemma några dagar, då blir det matlagning, men är det bara sambon och jag, så blir det inte mycket till middag.

  • Äldre 20 Jun 07:49
    #11

    Det din mamma bidrar med till maten är kostnaden. Hon tar ju av sin lön (=arbetstid) för att betala mat till er. Och hon betalar inte bara maten till kvällen utan dessutom lunchen eftersom ni gör matlådor. Det är ganska mycket pengar.

    Varför skulle hon börja fixa med maten på kvällen för att ni vill ha mat?

    Ni inte bara bor och äter på deras bekostnad utan har dessutom mage att försöka ändra på deras vanor för er skull. Jag förmodar att ni är vuxna (över 18) när jag skriver det här. Är ni yngre är det en annan femma.

  • Anonym (S)
    Äldre 20 Jun 08:16
    #12

    Sluta tjata på eran mamma varje kväll att hon ska hjälpa till med matlagningen. Hon varken orkar eller vill, låt henne vara. Hon betalar ju för maten.

    Naturligtvis kan ni inte säga att hon inte får äta av maten som hon själv betalt, att ni ens tänker tanken.

    Det är bara över sommaren, ska ni bo hemma som vuxna så får ni faktiskt anpassa er lite efter era föräldrars rutiner och önskemål.

    Orkar inte eran mamma med att dra i gång matlagning varje kväll efter jobbet, så låt henne slippa det.

Svar på tråden Matsituation ohållbar