• Anonym (Fundersam)

Svårt att få en bra relation till bonus

Jag behöver lite tips på hur man får en bra relation till sin partners barn.

Tycker att jag försökt med det mesta men hon är så svår och avvisande.

Jag har själv barn, det skiljer ett år mellan dem men det här året ändrade bonusens mamma veckor så barnen är här omlott. Förra året var det bättre när de var här samtidigt för då var hela familjen med på allt. Nu när mitt barn är här gör vi saker tillsammans. Det kan vara allt ifrån ett besök på biblioteket till en veckas utlandssemester. Försöker erbjuda samma till bonus men hon vill inte fast ändå säger hon till sin mamma att hon aldrig får göra samma saker som mitt barn.

När jag är själv hemma med bonusen stänger hon in sig på sitt rum och svarar knappt på tilltal. Ber jag henne att städa undan saker hon slängt omkring sig, ta ner smutstvätten till badrummet, ställa sin disk i diskmaskinen mm tycker hon att jag är världens elakaste och pratar inte med mig på minst ett par dagar. Hon är snart 8 år så det är fullt rimligt att hon ska klara av sådana här enkla saker.

Jag orkar inte hålla på och truga henne mer (hennes pappa har sagt att jag borde sluta ställa krav och istället bara låta henne vara men då blir resultatet att hon bara stökar ner och är otrevlig. Ställer samma krav på mitt barn som är yngre) men när hon är här vill jag kunna hitta på saker och inte bara sitta fast i huset för att hon inte vill göra något.

När hennes pappa jobbar och skolan är slut är vi själva och nu när det är sommarlov är jag med henne en hel vecka, hela dagarna. Vi har gemensamt barn som jag är föräldraledig med så jag vill gärna komma ut lite. Typ djurparker, Liseberg, lekland, stranden mm men de veckor bonus är här blir det bara att vara inne för att hon inte vill något. Jag vet inte hur jag ska göra för jag kan inte tvinga henne att vilja umgås med mig men samtidigt känner jag mig fängslad här hemma om jag ska anpassa mig efter henne hela tiden.

• Svar på tråden Svårt att få en bra relation till bonus
  • Anonym (Tragiskt)

Har det alltid varit såhär så har nog du och hennes pappa gått för fort fram. Då får du nig acceptera och gilla läget för det är inte hennes fel och kommer troligen aldrig bli bättre!

• Lena

Jag hade låtit henne välja fritids eller följa med oss. Hon har rätt till fritids.

• Lena

Jag tror hon saknar ditt barn och tar ut det på dig för det är lättast. Du kan inte byta dagar så ni kan ha barnen delvis samtidigt?

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Tragiskt) skrev 2017-06-20 09:19:28 följande:

Har det alltid varit såhär så har nog du och hennes pappa gått för fort fram. Då får du nig acceptera och gilla läget för det är inte hennes fel och kommer troligen aldrig bli bättre!

Nej det har inte alltid varit så här. Bara det senaste året. Nu när barnen inte är här samtidigt sedan hennes mamma ändrade veckor efter jul har det blivit jättestelt och konstigt. Förut gjorde vi massor ihop. Nu vill hon inte göra något alls om inte mitt barn också är med. Flera gånger har hon sagt saker som får oss att tro att hon är arg på mig för att schemat ändrades men när vi frågar om det vill hon inte berätta.
  • Euforia

Du behöver inte anpassa dig efter henne om du gjort allt i din makt att få med henne och ha en bra relation. Jag hade antingen tvingat med henne eller haft fritids för henne.

• Anonym (Fundersam)

Har försökt att byta veckor med mitt ex men det funkar inte pga hans skiftgång.

Hade det varit mitt barn hade jag bara sagt att vi har planerat det här och du ska följa med. Det är orimligt att ett barn styr hela familjen jämt.

Min sambo tycker dock att hon ska tillfrågas om allt. Vill du ha jacka på dig? Vill du gå och lägga dig? Så hon får ju utrymme till att bestämma.

Han tycker synd om henne för att hon är ensam igen.

Men liksom finns det något jag kan göra för att vända på det här? Saknar det fina vi hade förut.

• Lena

Det går inte att bara byta någon/några dagar tidigare? Tex ha barnen samma helg men olika veckor.

• Anonym (Mfå)
    Anonym (Fundersam) skrev 2017-06-20 09:40:08 följande:

Hade det varit mitt barn hade jag bara sagt att vi har planerat det här och du ska följa med. Det är orimligt att ett barn styr hela familjen jämt.

Min sambo tycker dock att hon ska tillfrågas om allt. Vill du ha jacka på dig? Vill du gå och lägga dig? Så hon får ju utrymme till att bestämma.

Men liksom finns det något jag kan göra för att vända på det här? Saknar det fina vi hade förut.

Varför gick han med på att byta veckor då?
  • såkalladbonusmamma

Varför byttes veckorna? Kan ni byta tillbaka, alternativt ha omlott, som någon här sa? Alla i situationen måste ju förstå att hon troligen saknar din dotter. Hade de en bra relation, roligt tillsammans osv? Förstår att det måste vara tråkigt för henne. Kan ni prata med henne om det och försöka lösa det så att ni har barnen mer samtidigt? Tror det skulle vara det absolut bästa.

Hur som helst så får hon inte bete sig hur som helst, även om man kan förstå att hon är ledsen. Din man verkar ju ha mycket slappare uppfostran än du, vilket såklart ställer till det. Jag tycker du ska fortsätta ställa rimliga krav på henne och, som någon sa, säga att hon får följa med dig eller gå på fritids. Hon är ju ännu för liten för att vara själv hemma. 

• Anonym (Tragiskt)
    Anonym (Fundersam) skrev 2017-06-20 09:40:08 följande:

Börja jobba och låt pappan ta över föräldraledigheten? Han kan tvinga med dottern ut på aktiviteter vilket du inte vill/kan.
  • Ess

Jag hade inte låtit henne styra mitt liv och ledighet. Jag hade erbjudit henne följa med, men hade hon sagt nej så hade jag kört själv. Fösta gången hade jag bara varit borta en timme, så att hon fått känna på hur det är att va ensam. Varje gång du stannar hemma så har hon vunnit en seger med sitt dåliga beteende. Tar du bort segerns sötma för henne så kommer hon nog att vilja följa med igen, det är ju rätt trist att sitta ensam hemma bara därför att!

• Anonym (H)

Varför tar inte pappan hand om sin dotter då?

Du är ingen obetald piga att du ska blint lyda honom.

Det är inte rimligt att du ska vara med flickan och inte kunna ställa krav/ta beslut när det påverkar dig och ditt barn också.

Svar på tråden Svårt att få en bra relation till bonus