• Anonym (Rädd)

Går alla upp i vikt av Sertralin

Jag ska eventuellt börja med Sertralin men är tveksam då jag hört om så många som går upp i vikt av den. Hur vanligt är det?

• Svar på tråden Går alla upp i vikt av Sertralin
  • Anonym (Rädd)

Ingen som ätit Sertralin och som kan berätta om er vikt förändrades?

• Anonym (Ja)

Jag gick upp en hel del och så fort jag slutade äta sertralin så rasade jag i vikt. Det var även det som gjorde att jag slutade äta det. Men behöver inte vara samma för dig :)

• Anonym (Hej!)

Jag gick ner i vikt av sertralin. 

• Anonym (S)

Jag gick också ner i vikt.

• Anonym (Rädd)
    Anonym (Ja) skrev 2017-06-20 20:47:53 följande:

Jag gick upp en hel del och så fort jag slutade äta sertralin så rasade jag i vikt. Det var även det som gjorde att jag slutade äta det. Men behöver inte vara samma för dig :)

Märkte du att du åt mer eller gick du liksom upp av själva läkemedlet?
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Hej!) skrev 2017-06-20 20:49:04 följande:

Jag gick ner i vikt av sertralin. 

Anonym (S) skrev 2017-06-20 20:55:09 följande:

Jag gick också ner i vikt.

Mådde ni illa av den eller fick sämre aptit?
  • Anonym (S)
    Anonym (Rädd) skrev 2017-06-20 21:05:54 följande:

Mådde ni illa av den eller fick sämre aptit?

Nä, inget av det. Gick ner trots att jag åt som vanligt.
  • Anonym (A)

Ökade lite i vikt men beror nog mer på att sertralinet gjorde så jag kunde börja leva och träffa folk i gen ute på tex middag. Äter mer normalt nu motför lite tidigare.

För mig är mitt välmående viktigare än de få kilo jag lagt på mig. Tror desdutom dessa skulle ha kommit om jag mått bra.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Rädd) skrev 2017-06-20 21:05:06 följande:

Märkte du att du åt mer eller gick du liksom upp av själva läkemedlet?

Nej jag tycker inte att jag åt mer. Men mådde dock illa och hade sämre aptit och ändå gick jag upp.
  • Anonym (Rädd)

Har ätit en annan sort förut, men nu ammar jag och då verkar Sertralin vara bästa valet. Har dock inte gått ner allt efter graviditeten än och eftersom jag har en bakgrund med ätstörningar är jag rädd att eventuell viktuppgång skulle stjälpa mer än vad medicinen skulle hjälpa.

• Woopsie

Stannade på samma vikt. Enda biverkan var lite oregelbundnade mage. Vinsten var enorm, från att ha gått till att minsta grej/motgång ( då snackar vi att det var tungt och bökigt att byta lakan typ, eller att betala en räkning var övermäktigt) var en enorm påfrestning och gjorde mig förtvivlad eller helt matt, till att jag uppriktigt kunde skratta och rycka på axlarna åt tyngre elände var en oerhörd befrielse! Har slutat med sertralin sen nåt år tillbaka nu.

Se till att både trappa upp och trappa ner mycket långsamt så slipper man ofta mycket av både insättning och utsättningsbesvär.

• Milleman

Den enda biverkning jag har av sertralin är att jag drömmer mycket mer. Inte läskiga drömmar men starka.

Sertralin gav mig livet åter!

• Anonym (Rädd)
    Woopsie skrev 2017-06-20 21:14:08 följande:

Stannade på samma vikt. Enda biverkan var lite oregelbundnade mage. Vinsten var enorm, från att ha gått till att minsta grej/motgång ( då snackar vi att det var tungt och bökigt att byta lakan typ, eller att betala en räkning var övermäktigt) var en enorm påfrestning och gjorde mig förtvivlad eller helt matt, till att jag uppriktigt kunde skratta och rycka på axlarna åt tyngre elände var en oerhörd befrielse! Har slutat med sertralin sen nåt år tillbaka nu.

Se till att både trappa upp och trappa ner mycket långsamt så slipper man ofta mycket av både insättning och utsättningsbesvär.

Milleman skrev 2017-06-20 22:23:31 följande:

Den enda biverkning jag har av sertralin är att jag drömmer mycket mer. Inte läskiga drömmar men starka.

Sertralin gav mig livet åter!

Låter positivt! Mycket drömmar har jag haft av min gamla medicin också så det är jag ganska van vid.
Svar på tråden Går alla upp i vikt av Sertralin