Anonym (TS) skrev 2017-06-20 17:42:46 följande:
Jag fick min diagnos för ca 8 år sedan, är 32 nu. Innan dess har jag haft skov sen mellanstadiet. Det förstår jag ju nu i efterhand.
Skönt att du har hittat någon som förstår dig att leva med. Jag träffade min man för 7 år sedan och han är verkligen en klippa. Utan honom hade jag nog varit död.
Nu när du mår så bra som du kan, har du någon ångest? Innan mitt nuvarande skov så hade jag lättare att acceptera läget. Men nu har jag mått dåligt så länge ca 1,5 år. Nu är jag så jäkla rädd att jag alltid kommer att må så här och aldrig känna mig som mig själv igen.
Har du fortfarande självmordstankar eller kan du känna riktig livslust?
Ja, hur definierar man livslust? Jag finner glädje i många saker, min man, mina barn, min trädgård, läsning, att baka men på min nivå. Jag tycker om att göra mindre utflykter ibland till och med över en helg (vi har en husbil så jag kan "gömma mig" om det blir för intensivt runt mig) men då behöver jag vila en dag eller två efteråt.
Jag har alltid vad jag kallar en "grundångest", jag är aldrig riktigt lycklig. Dessutom är jag så rädd för att hamna i ett maniskt skov att jag liksom bromsar mig själv om jag blir för engagerad i något.
Det tog lång tid för mig att acceptera att det är så här mitt liv ser ut men när det väl hade sjunkit in blev faktiskt livet lättare. Nu liksom flyter jag på vågorna istället för att simma mot strömmen. Jag kämpar
med min sjukdom, inte
mot den om du förstår vad jag menar.
Ibland snuddar mina tankar vid döden som en befrielse men jag kan ganska snabbt få dem i andra banor.
Jag kan fortfarande få svåra ångestattacker men för det mesta är det lugnt. Men för att svara på din fråga: Livslust? Nej.