• Anonym (Bonusmamma)

Mamman ska fortfarande ha underhållet trots att barnet är över 18, eller?

Nu har jag funderingar över mina två bonusbarn och underhåll. En hel djungel.

Mina bonusdöttrar är 13 och snart 18 år gamla. Den äldsta sover hos sin mamma på heltid medan den yngsta bor varannan helg hos oss. Vi träffar båda flickorna flera gånger i veckan och jag har en bra relation till dem. Mamman har däremot varit väldigt svartsjuk mot mig och har därför inte velat att tjejerna är hos oss. Nu börjar vi dock komma bättre överens och hon vill att den yngsta flickan ska bo mer hos oss. Den stora vill bo kvar hos mamman på heltid då hon har extrajobb, skola, pojkvän och kompisar nära mamman.

Nu till mina frågor.

När största fyller 18 ska väl underhållet gå direkt till henne ? Ska det vara samma summa som nu betalas till mamman.

Mamman säger att underhållet ska gå till mamman själv så länge barnet bor hemma.

Den yngsta kommer bo fem nätter varannan vecka till att börja med. Kan man då göra avdrag på underhållet?

Mamman säger att vi ska betala fullt underhåll så länge det inte är varannan vecka.

Är pappan skyldig att betala mer än följande:

1573:- per barn i underhåll

1400:- för båda deras telefonräkningar

Hälften på dyrare saker så som aktiviteter och kläder ?

Mamman har båda barnbidragen och tjejerna får fickpengar när det behövs.

Mamman och pappan har ungefär lika lön.

Anledningen att jag lägger mig i är att vi knappt går runt då han betalar så mycket till mamman varje månad. Hon har råd med resor och liknande men det har verkligen inte vi.

• Svar på tråden Mamman ska fortfarande ha underhållet trots att barnet är över 18, eller?
  • Lena

Han är inte skyldig att betala mer än underhållet.

• Anonym (Nja)

Betalar han underhåll så behöver han inte betala nått mer. Han behöver inte betala telefoner och hälften av dyrare saker om han inte vill.

Underhållet går direkt till dottern när hon fyller 18 år.

Om yngre barnet är hos er i 5 dygn i sträck eller minst 6 dygn i månaden så har ni rätt att göra avdrag. Tror det måste vara hela dygn. Åh avdraget är 1/40 del av beloppet. Så är hon hos er 8 hela dygn på 1 månad så kan ni dra av ca 314 kr (8×1573/40).

• Anonym (Bonusmamma)

Men ska underhållet vara samma summa ? Så rädd att vi ska bli osams igen med mamman över detta om hon förlorar pengar varje månad.

• Anonym (Nn)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2017-06-20 21:24:58 följande:

Men ska underhållet vara samma summa ? Så rädd att vi ska bli osams igen med mamman över detta om hon förlorar pengar varje månad.

Menar du vad pappan är juridiskt skyldig att betala?

Eller vad han måste betala för att fortsätta hålla mamman nöjd?

Som jag förstår det juridiska är han skydlig att betala underhåll för 18-åringen. De pengarna går till 18-åringen när hon är myndig. Vill mamman ha de pengarna som betalning för boende mm så får hon ta upp det med 18-åringen.

Sedan behöver han betala underhåll för det yngre barnet, de pengarna går till mamman. Där kan man göra avdrag om barnet bor deltid hos er, kolla med försäkringskassan för exakta regler.

Äldsta får väl inte barnbidrag längre men kanske studiebidrag som troligen går direkt till 18-åringen. Yngstas barnbidrag går till mamman då barnet bor mest där eller ni kan begära hos fk att dela det.

Jag tror inte han är juridiskt skyldig till mer än så.

Sedan är tonåringar dyra i drift och det är klart att det är bra att vara med och dela på andra större kostnader. Men där bestämmer pappan själv vilka utgifter som ryms i hans plånbok.

Men vill han fortsätta hålla mamman nöjd så får han nog fortsätta betala som idag. Eller ta upp en försiktig diskussion om hur 18-årsdag och ändrat boende för yngsta ska påverka. Men jag tänker att ingen blir väl nöjd av att någon kommer och säger att de ska få mindre pengar. Så vad är viktigast för pappan - att hålla mamman nöjd eller att ha pengar att göra saker själv/med dig?
  • Påven Johanna II

Vad säger tonåringarna om att mamman reser upp pengarna som skulle gått till deras grejer, telefoner och övriga liv då? De är ju så stora att de borde ha invändningar mot det.

• Brumma

Gränsen för växelvis boende är minst 12 nätter i månaden. Bor den yngsta det utgår inget unerhåll och barnbidraget kan (på din mans begäran) delas.

Det du räknar upp är han INTE skyldig att betala. Han kan om han vill men har ingen skyldighet att betala ngt alls utöver underhåll.

Gällande avdrag beror det på om ni betalar direkt till mamman eller genom försäkringskassan. Via försäkringskassan kan man inte längre göra avdrag. Betalar ni direkt är det följande som gäller:

Avdrag får göras om barbet mor fem dygn i rad eller minst sex dygn under en kalendermånad. Avdraget är 1/40 av underhållet per dygn.

Gällande underhåll till en 18-åring skall 18-åringen få utbetalningen direkt till sig.

"Underhållsbidrag och förlängt underhållsstöd

Den här informationen gäller dig som är mellan 18 och 21 år och har separerade föräldrar. Du kan ha rätt till underhållsbidrag eller förlängt underhållsstöd om du går i grundskola eller gymnasiet och bara bor hos den ena föräldern.

Underhållsbidrag

Vad är underhållsbidrag?

Den förälder du inte bor hos ska betala underhållsbidrag till dig. Underhållsbidraget ska användas till ditt boende, din mat och dina fritidsintressen.

Tills att du fyller 18 år betalas underhållsbidraget till den förälder som du bor tillsammans med. När du har fyllt 18 år ska det betalas direkt till dig.

Kan jag få underhållsbidrag?

För att du ska kunna få underhållsbidrag när du har fyllt 18 ska du studera på heltid i grundskola eller på gymnasiet eller motsvarande. Du ska också bo bara hos den ena av dina föräldrar.

Du har rätt till underhållsbidrag till och med dess att du fyller 21 år.

Hur gör jag för att få underhållsbidrag?

Prata med den förälder som du inte bor hos. Ni ska tillsammans komma överens om underhållsbidraget. För att kunna räkna fram en rättvis summa ska ni räkna med dina kostnader och båda dina föräldrars inkomster och utgifter.

Använd verktyget Beräkna underhållsbidrag. Då får ni ett förslag på underhållsbidrag och en avtalsmall."

www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/underhallsbidrag_och_forlangt_underhallsstod

• Brumma
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2017-06-20 20:49:24 följande:

Mamman säger att vi ska betala fullt underhåll så länge det inte är varannan vecka.

Är pappan skyldig att betala mer än följande:

1573:- per barn i underhåll

1400:- för båda deras telefonräkningar

Hälften på dyrare saker så som aktiviteter och kläder ?

Mamman har båda barnbidragen och tjejerna får fickpengar när det behövs.

Mamman och pappan har ungefär lika lön.

Anledningen att jag lägger mig i är att vi knappt går runt då han betalar så mycket till mamman varje månad. Hon har råd med resor och liknande men det har verkligen inte vi.

Flr qtt förtydliga.

Betalar han underhåll (1573 om inget annat blivit tilldömt eller överenskommet) behöver han INTE betala deras telefonräkningar, hälften av deras kläder eller ge fickpengar.

Mamman har inte barnbidrag för den äldsta. Det är studiebidrag och när barnet är 18 kommer studiebidraget gå till 18-åringen. Hon måste dock anmäla konto.
Svar på tråden Mamman ska fortfarande ha underhållet trots att barnet är över 18, eller?