Mamman ska fortfarande ha underhållet trots att barnet är över 18, eller?
Nu har jag funderingar över mina två bonusbarn och underhåll. En hel djungel.
Mina bonusdöttrar är 13 och snart 18 år gamla. Den äldsta sover hos sin mamma på heltid medan den yngsta bor varannan helg hos oss. Vi träffar båda flickorna flera gånger i veckan och jag har en bra relation till dem. Mamman har däremot varit väldigt svartsjuk mot mig och har därför inte velat att tjejerna är hos oss. Nu börjar vi dock komma bättre överens och hon vill att den yngsta flickan ska bo mer hos oss. Den stora vill bo kvar hos mamman på heltid då hon har extrajobb, skola, pojkvän och kompisar nära mamman.
Nu till mina frågor.
När största fyller 18 ska väl underhållet gå direkt till henne ? Ska det vara samma summa som nu betalas till mamman.
Mamman säger att underhållet ska gå till mamman själv så länge barnet bor hemma.
Den yngsta kommer bo fem nätter varannan vecka till att börja med. Kan man då göra avdrag på underhållet?
Mamman säger att vi ska betala fullt underhåll så länge det inte är varannan vecka.
Är pappan skyldig att betala mer än följande:
1573:- per barn i underhåll
1400:- för båda deras telefonräkningar
Hälften på dyrare saker så som aktiviteter och kläder ?
Mamman har båda barnbidragen och tjejerna får fickpengar när det behövs.
Mamman och pappan har ungefär lika lön.
Anledningen att jag lägger mig i är att vi knappt går runt då han betalar så mycket till mamman varje månad. Hon har råd med resor och liknande men det har verkligen inte vi.