• MiaFia

Lönehöjning och FP

Hej!

Det brukar finnas några kunniga om FP så provar slänga ut några funderingar.

Jag och sambon planerar bebisverkstad framåt slutet av året så förhoppningsvis blir vi föräldrar under 2018 eller senare. Jag börjar nytt jobb i höst, fast anställning med månadslön. Funderar på hur det funkar med lön och FP.

Jag har förstått det som att om man har tillsvidareanställning så baseras FP på ens månadslön oavsett hur länge man jobbat på arbetsplatsen, stämmer det?

Jag funderar då vidare på hur det funkar med lönehöjning i samband med eller under föräldraledigheten. Jag har fått en ingångslön men blivit lovad rejäla höjningar de två första åren då det är "praxis" på arbetsplatsen. Säg att jag går på föräldraledighet i juli 2018 och ska få en höjning i december 2018, får jag den höjningen trots att jag är föräldraledig? Och beräknas min FP i så fall på min nya högre lön?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Lönehöjning och FP
  • Carambolan

Om du redan har en sgi så räknas ditt nya jobb från dag ett ja. Annars måste man jobba 240 dagar även om anställningen är tillsvidare. Får du löneförhöjning så höjer det också din sgi redan samma dag, oavsett om du jobbar eller är föräldraledig. Man får däremot aldrig retroaktiv höjning på föräldrapenningen (vilket man ju kan få på lönen om förhandlingarna drar ut på tiden).

• MiaFia

Tack för svar!

Att jag har en sgi innebär alltså att jag jobbat fram till det här nya jobbet? Det har jag gjort men med en betydligt lägre lön än den jag får på nya jobbet. Jag avslutar den tidigare anställningen 15/9 och börjar den nya 16/9 så inget glapp.

• Carambolan
    MiaFia skrev 2017-06-21 23:28:58 följande:

Tack för svar!

Att jag har en sgi innebär alltså att jag jobbat fram till det här nya jobbet? Det har jag gjort men med en betydligt lägre lön än den jag får på nya jobbet. Jag avslutar den tidigare anställningen 15/9 och börjar den nya 16/9 så inget glapp.

Ja, då har du redan en SGI och den ökar så fort du börjar ditt nya jobb eftersom din nya lön är tillsvidare.
Svar på tråden Lönehöjning och FP