• Kallejularbo

    Ledsen pappa

    Jag befinner mig i en konstig situation. Efter min seperation så har våran dotter bott växelvis hos oss varannan vecka i 4 år och det har fungerat jättebra. Men i påskas när hon var hos sin mamma och hennes nya karl och skulle komma till mig så fick jag bara ett mess från mamma som så att hon kommer inte , Sedan dess har hon bara varit hos mig sporadiskt. När vi väl har fått varit tilllsammans så har vi haft det jättebra. Jag har fått kramar, hon säger att hon älskar mig och att jag är världens bästa pappa.. Men när hon är hos mamma svarar hon inte när jag ringer eller svarar på mess. När jag sedan kontaktar mamma så säger hon att hon att min dotter inte vill prata prata eller träffa mig. jag har frågat min dotter om vad det är för fel och vad det beror på att hon gör så men jag får inga svar. Mitt ex säger att hon vill att jag och min dotter ska ha en bra relation men sammtidigt så får jag bara höra om att jag ska vara varannan helg pappa. När jag pratar med mamman så säger hon hela tiden att enligt föräldrarbalken ska man lyssna på barnen. Min dotter har alltid sagt att jag är den snälla föräldern ut av oss två och hos mig är det mera fritt och avslappnat.
    Hon blr 11 år i år så jag tycker det är ett lite konstigt beteende när man är så liten.
    Eftersom mammans nya karl bor 13 mil från mitt hem och är alltid där när inte min dotter går i skolan så har jag små möjligheter att kunna få kontakt med henne annat än telefon. Nu har jag inte sett henne sedan skolavslutningen och befarar att jag inte ser henne förs tidigast i höst. jag häller på och bli ett psykiskt nervvrak på hela situationen. Det känns som om jag håller på att förlora min dotter. Jag vill ju inte tvinga henne att vara hos mig om det är sant det hon säger men eftersom jag inte får ett svar så vet jag inte om det är det.
    Vad ska jag göra och hur ska jag bete mig i situationen?

  • Svar på tråden Ledsen pappa
  • MadHatter

    Har ni haft avtal om varannan vecka?

    Har du bokat samarbetssamtal med mamman på familjerätten för att reda ut det hela?

    Är du beredd att ta det till tingsrätten för att stämma om halva boendet?

  • MadHatter

    Förlåt, såg efter att jag svarat att inlägget låg i en pappagrupp pch jag är inte pappa.

  • Kallejularbo

    Vi har haft muntlig överenskommelse om boendet och vi har varit till familjerätten men dom säger inte mycket utsan mest lyssnar. Jag har funderat på tingsrätten men eftersom jag inte vet om det är dottern själv eller om hon är helt mannipulerad av mamma genom att göra så här så är jag osäker och kluven

  • Lena

    Fast du kan inte räkna med att dottern faktiskt vet sitt bästa helt själv. Det är inte hennes bästa att inte träffa dig på hela sommaren.

    Jag hade kunnat tänka mig kompromissa och haft fem till sex dagar varannan vecka men inte bara varannan helg och absolut inte inget under sommaren.

  • sck

    Man ska lyssna på barnen enligt föräldrabalken men där spelar ålder och mognad in. Det får ex inte att bedöma att alla 11 åringar kan ta beslutet om växelvis boende eller inte. En del kan och med mer mognad kommer också större ansvar.

    Jag skulle föreslå ett möte där tankar och känslor kommer fram. Går inte mamman med på detta rekommenderar jag att du kontaktar familjerätten.

  • LeyasMamma

    Så länge du och mamman har gemensam vårdnad så har du rätt till varannan vecka med din dotter, det är inget mamman får neka dig om. Din dotter är fortfarande för ung för att få bestämma själv vart hon vill bo. Hade jag varit du hade jag kontaktat familjecentralen för råd och eventuellt boka in ett möte med mamman där för att få hjälp av en 3:e part. Varken mamman eller dottern får fatta sådana beslut själva och ändra tiderna om ni har gemensam vårdnad. Lycka till! Blir glad av att höra att föräldrar bryr sig om sina barn.

    /En mamma med en dotter som bor varannan vecka

  • Chuckie90

    Jag tvingades att bo varannanvecka hos mina föräldrar pga av egoism från deras sida.

    Där var INGEN utomstående som frågade vad jag ville, de bestämdes över mitt huvud, då var jag i samma ålder som din dotter.

    Jag önskar att någon som inte var mina föräldrar frågade mig vad jag ville, någon som jag hade förtroende för.

    Till mina föräldrar vågade jag aldrig säga som det var helt ut för jag ville inte såra någon av dem.

    En barnpsykolog kanske inte hade varit fel?

  • Sandig

    Jag tycker som ovanstående (Chuckie90), att barnet inte själv ska få bestämma det. Det är klart att din dotter kan glömma bort hur det är att vara hemma hos dig och att hon i stunden hos sin mamman inte har lust att åka därifrån. Men det bästa för dottern är (på längre sikt) att hon får ha en relation till sin pappa. Jag tycker att mamman borde tvinga er dotter att vara hos dig också och inte låta dottern bestämma när hon är så liten.

  • Anonvm

    Mästerskap i trådlyft?

    Hur som helst vore det intressant att höra från TS hur det hela utvecklade sig.

    Många saker i Ts inlägg tyder på manipulation från moderns sida, det som idag kallas föräldraallienation.

    Då tråden är från 2017 torde barnet det gäller närma sig myndig ålder idag.

Svar på tråden Ledsen pappa