• Anonym (Kris)

Tror ni på relationskriser??

Eller kan de komma lite då och då? Eller borde det inte finnas kriser i förhållanden..?

Jag syftar på vissa milstolpar som sägen säger att då brukar en kris infinna sig. Som treårs krisen tex.

Jag tycker själv mitt förhållande har varit väldigt turbulent och runt det tredje året var det jobbigt, andra året hade vi en kris men vi fick barn då och hade inte känt varandra så länge.

Nu efter att tredje året passerat så känner jag ett lugn och en mer stabilitet mellan oss och i vårt liv.

Jag själv tror inte på specifika år som är mer jobbiga än andra ändå verkar man ha hört många som har en kris just runt andra tredje året, sen det femte osv..

Berätta om er själva, andra och/eller vad ni har för åsikt, om ni har någon.

• Svar på tråden Tror ni på relationskriser??
  • Anonym (Majak)

Nej jag tror inte på att det finns bestämda tidsintervaller när par har kriser. Däremot tror jag att många par upplever "relationskriser" av olika anledningar, vanligt kan säkert vara t.ex. när man flyttar ihop, får barn, när barnen flyttar hemifrån. Alltså saker som i sin helhet förändrar livet och såklart även påverkar relationen.

Jag och min man har kanske inte haft någon kris på så sätt att vår relation varit i fara men förhållandet har ändå haft toppar och dalar. När jag ser tillbaka så var nog den tuffaste tiden när vi flyttade ihop, innan vi vant oss med att leva och bo tillsammans på heltid. Nu är jag gravid så vi får se om barn leder till någon form av "kris".

• sextiotalist
    Anonym (Kris) skrev 2017-06-22 09:29:47 följande:

Eller kan de komma lite då och då? Eller borde det inte finnas kriser i förhållanden..?

Jag syftar på vissa milstolpar som sägen säger att då brukar en kris infinna sig. Som treårs krisen tex.

Jag tycker själv mitt förhållande har varit väldigt turbulent och runt det tredje året var det jobbigt, andra året hade vi en kris men vi fick barn då och hade inte känt varandra så länge.

Nu efter att tredje året passerat så känner jag ett lugn och en mer stabilitet mellan oss och i vårt liv.

Jag själv tror inte på specifika år som är mer jobbiga än andra ändå verkar man ha hört många som har en kris just runt andra tredje året, sen det femte osv..

Berätta om er själva, andra och/eller vad ni har för åsikt, om ni har någon.

Kris behöver inte innebära gräl, bråk etc, mer att relationen går igenom en förändringsfas som gör att det är mer obalans.

Jag tror att benämningarna av dessa kriser bygger på erfarenhet.

Så ja, jag är rätt säker på att alla relationer går igenom kriser, starka förändringar som gör att man måste göra förändringar
  • Madida

Jag är övertygad om att alla relationer går igenom kriser/stora förändringar men jag tror inte att det sker vid specifika tillfällen såsom 3 år och 7 år. Sen tror jag det sker olika ofta i olika förhållanden och olika dramatiskt.

I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Anonym (Lite)

Jag tror nog lite på dem... Min mor har alltid pratat om nån kris som skulle komma med sju års cykler genom hela livet (?) och jag har funderat en del på det med...

Är säkert ändå lite individuellt!?

Undrar NÄR dessa kriser "skall" komma enligt sägen?

• Anonym (Kris)
    sextiotalist skrev 2017-06-22 10:56:18 följande:

Kris behöver inte innebära gräl, bråk etc, mer att relationen går igenom en förändringsfas som gör att det är mer obalans.

Jag tror att benämningarna av dessa kriser bygger på erfarenhet.

Så ja, jag är rätt säker på att alla relationer går igenom kriser, starka förändringar som gör att man måste göra förändringar

Stämmer bra det. Kris betyder ju en "livsavgörande förändring"=)

Uppleva första barnet var för mig definitivt en kris.
  • 10oktober

Ja, kriser finns definitivt, och jag tror egentligen inte att något specifikt behöver hända för att det ska sätta igång. I vilket fall behöver det inte vara såna stora saker som att flytta ihop eller skaffa barn. Jag och min man har varit ihop i sex år och har hunnit uppleva två längre perioder, boendes i olika länder, flytta två gånger, ett husköp, hundar, hästar, nya jobb, bortgångna familjemedlemmar, gift oss, missfall och nu graviditet. Inget av detta har utlöst någon specifik kris i vårt förhållande. Men ändå har vi haft svackor där åtminstone jag har ifrågasatt förhållandet, men kommit fram till att det är han jag vill leva med. Tror det är naturligt och kan sättas igång av vad som helst.

• Anonym (man)

Att kriser existerar tycker jag inte det råder någon tvekan om, det som däremot är lite missvisande är kanske namnen på dem

Vad till exempel 40-års kris handlar om är att när människor genomgått vissa faser i sitt liv så kommer man många ggr till en punkt då man stannar upp och tänker efter kring sitt liv, blev mitt liv vad jag trodde att det skulle bli? Var det det här jag ville? Vad gör jag nu? Är det den här människan jag vill vara ? Många existentiella frågor.

Om man inte är nöjd med sitt liv så kan det hända att man vill riva upp och göra om, sig själv, sitt förhållande, sitt liv, etc. Vissa kan ändra livsstil, klädstil, börja festa, hitta nya intressen, lite som att gå tillbaka till tonåren och experimentera sig fram till sin identitet.

Det är alltså inte tidsbestämt utan är mer styrt av vilken fas i livet man befinner sig i, anledningen till att de har fått sina namn tror jag beror på att de allra flesta följer ett visst mönster.

www.bravardag.se/halsa/kvinnlig-halsa/artikel/sa-hanterar-du-krisen-mitt-i-livet

• Anonym (kvinna)

Tror kriser kommer naturligt när relationen utsätts för påfrestningar och det är väl i de lägen många par också väljer att separera. Sedan tror jag det skiljer sig mycket mellan olika par. Jag upplever att vissa par svänger väldigt kraftigt mellan "bra" och "dåligt" och det sker väldigt dramatiskt. När de har det bra är det så passionerat och fantastiskt och när det är dåligt har de verkligen nått botten. Vårt förhållande har inte alls så kraftiga svängningar. Krisen "smyger sig på" och man förstår inte riktigt att det rört sig om en kris förrän den är förbi.

Svar på tråden Tror ni på relationskriser??