Kan mina föräldrar tvinga mig?
Hej.
Jag är en tjej på 16 år som precis gått ut 9an med toppbetyg. För betygen har jag kämpat otroligt hårt och det har gett konsekvenser såsom magkatarr, jobbiga skolrelaterade mardrömmar och andra stresssymptom. Att få sommarlov och umgås med vänner och min pojkvän, vara uppe länge och bara slappna av är därför något otroligt skönt.
Mina föräldrar köpte för några år sedan ett sommarställe som dom älskar, där har jag och min 2 år yngre lillebror behövt spendera många veckor på
på sommarlov, påsklov, jullov mm. Vi har aldrig tyckt att det är särskilt kul där, men har ändå behövt följa med. Detta har skapat mycket bråk i familjen på senare år då jag tycker att jag är gammal nog att få stanna hemma och själv få välja. Ibland går det att kompensera sig till någon extra-dag hemma men resan dit blir alltid av. Jag och min pojkvän skulle idag fira 3 månader ihop på en middag/kväll, mamma säger nu imorse att det inte går eftersom vi ska åka till stugan och fira midsommar. Jag blir GALEN!! Jag har väl ändå rätt till mitt eget sommarlov som jag väntat och kämpat så länge för?! Intresset för att fira midsommar finns inte hos mig överhuvudtaget , särskilt inte om det ska firas i sommarstugan. Finns det något som säger att jag som 16 åring kan få bestämma över min egen lediga tid?