• Anonym (Tjej 16 år)

Kan mina föräldrar tvinga mig?

Hej.

Jag är en tjej på 16 år som precis gått ut 9an med toppbetyg. För betygen har jag kämpat otroligt hårt och det har gett konsekvenser såsom magkatarr, jobbiga skolrelaterade mardrömmar och andra stresssymptom. Att få sommarlov och umgås med vänner och min pojkvän, vara uppe länge och bara slappna av är därför något otroligt skönt.

Mina föräldrar köpte för några år sedan ett sommarställe som dom älskar, där har jag och min 2 år yngre lillebror behövt spendera många veckor på

på sommarlov, påsklov, jullov mm. Vi har aldrig tyckt att det är särskilt kul där, men har ändå behövt följa med. Detta har skapat mycket bråk i familjen på senare år då jag tycker att jag är gammal nog att få stanna hemma och själv få välja. Ibland går det att kompensera sig till någon extra-dag hemma men resan dit blir alltid av. Jag och min pojkvän skulle idag fira 3 månader ihop på en middag/kväll, mamma säger nu imorse att det inte går eftersom vi ska åka till stugan och fira midsommar. Jag blir GALEN!! Jag har väl ändå rätt till mitt eget sommarlov som jag väntat och kämpat så länge för?! Intresset för att fira midsommar finns inte hos mig överhuvudtaget , särskilt inte om det ska firas i sommarstugan. Finns det något som säger att jag som 16 åring kan få bestämma över min egen lediga tid?

• Svar på tråden Kan mina föräldrar tvinga mig?
  • LFF

Nej. Det finns inget som säger det egentligen. Sen kan man ju tycka att du borde kunna få vara med och bestämma lite men så länge du inte är myndig och så länge du bor hemma så har dina föräldrar ett stort inflytande över hur du spenderar din tid. 

• Dixie

Du är ju inte myndig, så dina föräldrar bestämmer - sen kan man kanske ha en dialog och komma fram till en kompromis - för att alla ska bli nöjda!

• Anonym (Hepp)

Du är fortfarande omyndig, så dina föräldrar bestämmer. Men om två år...

• sextiotalist

Åh jag blir trött på dessa kommentarer "du är inte myndig, dina föräldrar bestämmer".
    Nej, ts är inte myndig, och föräldrar som resonerar som så anser jag kör med maktmissbruk.
    Ja, som 16-åring får man inte ta alla beslut själv, självklart är man beroende av sina föräldrar. Men man har faktiskt en stor frihet också. Ts kan redan idag flytta hemifrån och hennes föräldrar kan inte göra något åt detta.

Såvida ts inte har några problem. inte riskera att missbruka en eventuell större frihet, så ser jag ingen anledning till att tvinga henne att följa med.

Jag undrar hur sådana föräldrar tänker, vill de inte ha en bra relation med sina barn efter det de flyttat hemifrån.

• Anonym (Nej)

Nej du är inte myndig och bestämmer inte själv vad du ska göra. Så länge du bor hemma bestämmer dina föräldrar såna saker.

• Anonym (N)

Tycker ändå att du kan fira midsommar med familjen i stugan och sen vara hemma mer? Jag tror du vinner lite på det, annars kommer dina föräldrar komma ihåg att du inte va med på midsommar och vilja att du ska med ut till stugan ännu mer... jag har varit i din situation men är 23 år idag och jag vet att mina föräldrar hade tyckt midsommar va "viktigast" då det är en högtid.

För midsommar i din ålder kan ändå ses lite som en familjegrej, och hänga med din kille kan du göra vilken vanlig dag som helst? Skillnad vore kanske om du skulle på nått annat midsommarfirande?

Kan inte killen komma med till stugan annars? :)

Men ja dina föräldrar måste kunna kompromissa en hel del med dig men du måste och kunna möta dem på mitten.

Lycka till! :)

• Anonym (xxx)

Att tvinga en 16-åring till familjetid tycker jag är lite korttänkt av dina föräldrar. Finns möjlighet att du får några dagar med din kille och SEN åka till stugan själv och där möta upp din familj?

Du skulle också kunna skaffa ett sommarjobb om det går. Jobba halvtid och tillbringa sommaren själv?

Rent juridiskt får dina föräldrar bestämma över dig tills du fyller 18. Och fortsätter du bo hemma efter 18 så har de stor möjlighet att bestämma över dig: "Under mitt tag bestämmer jag - när du flyttar hemifrån bestämmer du". Typ.

• Anonym (Tjej 16 år)

Mina föräldrar säger alltid "på vår lilla semester måste ni acceptera att vi vill vara i stugan". Jag förstår att jag inte är myndig och juridiskt inte har rätten att bestämma. Men mitt sommarlov är min semester och jag har också en vilja och ett socialt liv. Jag kan inte förstå hur dem kan vilja att vi barn ska följa med när det alltid blir bråk, sura miner och ett tjat om när vi ska åka hem.

//TS

• Anonym (Hepp)

Som jag tidigare sagt, föräldrarna bestämmer. Sedan tycker jag att de har fel. Från att våra var 15 har de mest hängt med kompisar på midsommar.

• Anonym (xxx)
    Anonym (Tjej 16 år) skrev 2017-06-22 11:45:31 följande:
    Mina föräldrar säger alltid "på vår lilla semester måste ni acceptera att vi vill vara i stugan". Jag förstår att jag inte är myndig och juridiskt inte har rätten att bestämma. Men mitt sommarlov är min semester och jag har också en vilja och ett socialt liv. Jag kan inte förstå hur dem kan vilja att vi barn ska följa med när det alltid blir bråk, sura miner och ett tjat om när vi ska åka hem.
    //TS
    Jag håller helt med dig TS. Nu är du nästan vuxen, du har skött skolan och slitit hårt. Du har ju också rätt att njuta av din sommar precis som dina föräldrar! Går det att PRATA med dina föräldrar utan att de går i taket? Jag menar då att sätta sig ner och få dom försöka se din sida av saken? Att de sätter sig in i din situation? Ni måste ju kunna mötas på mitten? De vill väl inte att ni barn skall välja bort dom fullständigt i framtida högtider?
Svar på tråden Kan mina föräldrar tvinga mig?