Anonym (TS) skrev 2017-06-23 20:55:32 följande:
Blir glad att du frågar och bryr dig <3
Vi har gjort lite olika tester. De försökte göra wppsi (tror jag den hette, weschler för små barn) när han var liten men han förstod ju inte instruktionerna. Han gjorde lite smågrejer som stoppade pinnar i hål när hon visade hur han skulle göra men de flesta frågor kunde han inte svara på.
Sedan skulle de göra ett icke-verbalt iq-test enligt vad de sade men instruktionerna var ändå verbala! Han behövde inte svara verbalt utan det var mest matriser och sånt men det blev ändå svårt eftersom han inte förstår. I första uppgiften var det en fyrfältsmatris med blåa prickar i de två övre rutorna, en röd prick i nedre vänstra och ett frågetecken i nedre högra och så svarsalternativ. Först förstod han inte alls vad han skulle göra när hon berättade och pekade på frågetecknet och svarsalternativen men sedan förstod han att han skulle välja ett. Så han valde den blå (förmodligen för att det fanns fler blå och han tänkte att då är det större chans för blått) och det var fel. Då blev han ledsen och vägrade göra resten av testet och då blev ju resultatet väldigt lågt.
Vi och förskolan (han var 4 år då) fick fylla i vad han kunde i en lista och så räknade de ut att han skulle ha iq ca 65-70. Men många frågor var vet sin adress/vet hur många år han är etc. Svårt att ens förklara konceptet "år" utan språkförståelse.
Jag misstänker att han kan ha normal perceptuell iq. Nu är han ju i mellanstadieåldern och gillar data/tvspel. Har sett honom lösa pusselliknande problem i flera steg där snabbare än vad jag hade kunnat själv (och jag är van dataspelare/masterutbildad) och ingen har ju visat/berättat utan han har kommit på allt själv.
För att orientera sig i vardagen har han kommit på ett sätt att söka på youtube på sin Ipad mha "liknande klipp"-listan. Han väljer det klipp närmast det han söker och efter några steg hittar han det han vill ha. Han har tex hittat på någon minut en instruktionsvideo för att bygga ihop en gammal transformer han fick i present och hur ett barn rycker ut en lös tand (när han hade en) och kunat följa dem. Några av de få ord han kan har han lärt sig genom att titta på någon som säger ordet, spola tillbaka och titta igen och igen hundratals gånger. Att lära sig ord från oss föräldrar verkar inte gå. Så det kan han. Men det är ju väldigt grundläggande koncept som han inte alls har samtidigt. Han fungerar inte självständigt i vardagen, kan inte vara ute själv etc.
Jag tror du har rätt att en mer utmanande skolmiljö skulle kunna vara bättre på ett sätt. Men han har enorm prestationsångest och låser sig helt om folk har förväntningar som han inte kan leva upp till. I förra skolan så började varje dag med en samling där barnen efter förmåga fick berätta vad de gjort igår. Så när det var hans tur tittade alla på honom och frågade något och han förstod ju inte. Sedan ville han inte gå till skolan alls på jättelänge. Så det är lite både och där. Det verkar också svårt för hans nuvarande lärare att veta vad som är svårt. De kan öva på siffrorna 1-5 och det är jättesvårt för honom men sedan kan nästa övning vara att sortera bilder av djur i en hög och bilder av fordon i en annan och det är jätteenkelt.
Så jag vet inte. Jag önskar vi hade kunnat öva mer med honom men det är svårt att veta hur. Vi talar till honom på ett speciellt sätt med ord vi vet att han kan och inga meningar utan bara ord långsamt för då har han en chans att förstå och försöker prata så mycket som möjligt med honom. Men han tycker det är jobbigare och jobbigare att vara udda och det är jobbigt när tex vi föräldrar pratar med varandra och även med honom.
Sedan har han andra autistiska drag också som att tex bara äta ytterst selektivt och näringsbristen gör det inte lättare. Vi har försökt potträna honom men det har inte alls funkat. Han kan styra det men tycker toaletter är jätteäckliga och hemska och vill därför ha blöjor fortfarande. Har fått rådet av hab där att låta det vara och fokusera på mat och språk men vi provar lite ibland. Så de svårigheterna gör ju också att andra skolformer är svåra.
Jag förstår vad du menar med ojämn begåvning. Vilka fantastiska förmågor han har- när han kan använda datorn på det sätt han gör! Helt otroligt! Samtidigt förstår jag dilemmat när han inte kan följa muntliga instruktioner eller förstå verbala uppmaningar.
Jag är ju inte psykolog så vet inte hur IQ-tester går till men det verkar svårt att ha möjlighet att visa sina förmågor när testet baseras på muntliga instruktioner och barnet har svårigheter med just detta! Vet dock att utredningar av denna sort kan göras om efter några år för att bedömningen ska bli rättvis. Resultatet kan förändras!
Har haft långa samtal med en mkt skicklig psykolog som arbetar med detta för några år sedan och han menade att bland professionen så finns det skilda uppfattningar, där traditionen är att mäta IQ oberoende av den "sociala förmågan" medan många numer menar att barnets sociala förmåga (att fungera i sammanhang) också bör vägas in utöver IQ:resultatet. Jag tror att din son, med det du berättar, är i rätt skolform! Däremot är det av oerhört stor vikt att pedagogerna utmanar honom utifrån de kunskaper han har, så inte undervisningen blir för lätt så att ribban sätts för lågt! Alla barn måste i skolan utmanas och möta "skolkunskaper" för att ges möjlighet att utveckla dessa! Oavsett grad av funktionsnedsättning. Med det du berättar tycker jag personligen att pedagogerna bör använda hans starka sidor (datorn) och utmana honom kunskapsmässigt via det verktyg han behärskar. Kanske de gör!
Sen är ju autismen svår! Hur mkt hör till språkstörning, utvecklingsstörningen och vad är autism? Kommunikation och samspel är ju generellt det mest besvärliga problemet med autism! Man brukar säga att har ett barn flera funktionsnedsättningar är autismen det som ställer till mest problem och det man måste utgå från. Har mött många som säkerligen kan mkt men har svårt att visa dessa kunskaper för att de helt enkelt inte förstår vitsen med det, eller kan kommunicera dessa. Då får man trolla! Det du uppmärksammat med hans förmågor är bea exempel på hur man får "trolla" för att fp fram vad barnet egentligen behärskar! Skriv ner alla styrkor du ser är mitt tips och ge det till mentorn! Så vet skolan vad han är bra på och kan utgå från det! Din som verkar utmanande att arbeta med (på ett POSITIVT sätt och jag och många fler skulle vara tacksamma att få möta en sådan klipsk elev oavsett svårigheter!)
Du/ni gör det bra!!! Tänk också att livet kan bli riktigt bra för er din oavsett de diagnoser han har! Samhället har bra skyddsnät och möjligheter för honom även i vuxen ålder och det finns fantastiskt duktiga människor som arbetar på verksamheter där din som kan arbeta/praktisera/bo i vuxen ålder!
När det gäller din lilla så önskar jag verkligen att du kunde släppa oron även om jag förstår till 100% att du önskar henne en enklare framtid. Som fler sagt låter din beskrivning ålderadekvat. Forskning visar dock att för tidigt födda barn kan få smärre inlärningssvårigheter i skolan (ej som din son, men det har visat sig att de kan lära dig läsa, skriva, mm lite långsammare, och det gäller inte alla men fler än de som är fullgångna) och därför bör såklart din dotter följas upp noggrant! Du GÖR allt rätt och är bra nog! Men denna ggn vet du såklart att läkare/BVC kan missa saker eller vara rädda att våga ta i det och därför får du/ni ligga på lite extra!
Hoppas midsommaren var/är bra, njut av dina barn!