• OF

    Varför blir du så irriterad när ditt köttätande ifrågasätts?

    Den senaste tiden har jag blivit konfronterad med bilder/bildtexter och filmer som ifrågasätter att människan äter animaliskt. Min reaktion är att gå i försvarsställning att i affekt försvara mitt köttätande. Min sambo hamnade i en liknande situation idag och reagerade ungefär lika dant. Det fick mig att börja undra över varför jag blir så provocerad av att bli ifrågasatt som köttätare.

    Ni som funderat på de etiska aspekterna av djurhålöning, varför har inte ni valt bort att äta kött?

  • Svar på tråden Varför blir du så irriterad när ditt köttätande ifrågasätts?
  • Clever12345
    OF skrev 2017-06-22 23:55:27 följande:

    Den senaste tiden har jag blivit konfronterad med bilder/bildtexter och filmer som ifrågasätter att människan äter animaliskt. Min reaktion är att gå i försvarsställning att i affekt försvara mitt köttätande. Min sambo hamnade i en liknande situation idag och reagerade ungefär lika dant. Det fick mig att börja undra över varför jag blir så provocerad av att bli ifrågasatt som köttätare.

    Ni som funderat på de etiska aspekterna av djurhålöning, varför har inte ni valt bort att äta kött?


    Många människor vill vara som alla. Därför reagerar du som du gör. Du vill att ditt beteende ska vara normalt.

    Jag är själv köttätare för att det är gott och socialt fördelaktigt men har inga problem att se de olika aspekterna.
  • Aniiee

    Jag blir inte ett dugg provocerad av folk ifrågasätter mina matval. Däremot kan jag bli lite provocerad av folks okunskap och ovilja att ta in andras synvinklar och ställningstaganden.

    Jag äter kött och andra "djurprodukter". Jag äter även grönsaker, frukter, spannmål..... bland det är fan spannmålen jag äter den största naturboven, inte köttet.


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Clever12345
    Aniiee skrev 2017-06-23 00:12:18 följande:

    Jag blir inte ett dugg provocerad av folk ifrågasätter mina matval. Däremot kan jag bli lite provocerad av folks okunskap och ovilja att ta in andras synvinklar och ställningstaganden.

    Jag äter kött och andra "djurprodukter". Jag äter även grönsaker, frukter, spannmål..... bland det är fan spannmålen jag äter den största naturboven, inte köttet.


    Nu väljer väl de flesta vegetarianer bort köttet pga djurhållningen.
  • Aniiee
    Clever12345 skrev 2017-06-23 00:14:45 följande:
    Nu väljer väl de flesta vegetarianer bort köttet pga djurhållningen.
    Kanske det. jag har bara råkat diskutera jut miljöaspekten idag på annat håll, så hade det i huvudet.

    De flesta ffa veganer jag känner lider dock av gullighetssjukan och vet desutom nada om djurhållning.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Scoops

    Jag blir egentligen inte så provocerad av frågan, men tycker att det är ouppfostrat att kommentera andras mat när de äter den. Tycker att man kan ta upp sådana frågor vid andra tillfällen än vid matbordet.

  • Clever12345
    Scoops skrev 2017-06-23 00:19:05 följande:

    Jag blir egentligen inte så provocerad av frågan, men tycker att det är ouppfostrat att kommentera andras mat när de äter den. Tycker att man kan ta upp sådana frågor vid andra tillfällen än vid matbordet.


    Om man kommenterar det på ett negativt sätt så ja.
  • Frontline

    Inget jag bryr mig om, kommer alltid äta kött oavsett var det kommer ifrån..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • MadHatter

    Jag är vegetarian och har varit det i mer än 25 år. Jag ifrågasätter aldrig vad andra äter och kritiserar aldrig köttätare. Ändå har jag mång gånger upplevt att människor blir provocerade av det faktum att jag är vegetarian och sk börja diskutera, försvara sina matvanor och försöka provocera mig.

    Var dock betydligt vanligare "förr", vet inte om det beror på att jag var yngre förr och det därför var mer legitimt att ifrågasätta mig eller om det beror på att vegetriansim blivit "vardagsmat" och inte är något speciellt längre.

  • Mandel

    Handlar nog för min del om att de som oftast ska "tjata" och ifrågasätta detta oftast inte är pålästa hur deras egna kostval påverkar vare sig hälsan eller miljön, så att kasta sten när man sitter i glashus?
    De brukar nöja sig med att dra kortet att det är djurplågeri att äta kött.

    Sedan är inte köttproduktion svart eller vit som dessa människor ofta vill framställa det som. En kossa står inte fastbunden med skit upp till knäna och sedan skär man halsen av den långsamt så livet rinner ur den låååånnngssamt...

    Irritationen uppstår av att man pratar för döva öron när man försöker förklara att allt inte är svart eller vitt. Att man kan göra bra val, men de vill inte lyssna.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • tjockobbe

    Jag blir irriterad för att jag inte fattar varför någon ska bry sig vad jag väljer att äta. Och för att ingen har rätt att pracka på mig deras livsstil bara för att DE tycker den är bättre.

    Jag är djurmänniska men jag tror inte på idén att leva på bara grönt. Då ska ingen komma och säga till mig att jag är dum i huvudet för att jag tror så.


    V 130923 | M 151025 | Läs tinastandar.blogg.se
Svar på tråden Varför blir du så irriterad när ditt köttätande ifrågasätts?