• Anonym (mekka)

Ingenjörsutbildning på distans?

Tjenna..

Pga vissa situationer är jag bunden till distansstudier och har tänkt plugga något med ingenjörsinriktning. Får höra olika bud om det är en skyddad yrkestitel eller inte. Får liksom för mig att ingenjörsexamen, med rätt behörighet ger den titeln, eller får alla kalla sig ingenjör?

Sen verkar högskoleingenjörsutbildning på distans inte växa på träd. Hörde rykten om att man kunde baka ihop distanskurser från olika skolor och skapa sig en examen utefter det, men det kanske bara är påhitt? Nån som kan svara på eller hänvisa mig till nån som kanske vet mer?

• Svar på tråden Ingenjörsutbildning på distans?
  • Anonym (Ingenjör)
    Anonym (mekka) skrev 2017-06-23 16:44:44 följande:

Tjenna..

Pga vissa situationer är jag bunden till distansstudier och har tänkt plugga något med ingenjörsinriktning. Får höra olika bud om det är en skyddad yrkestitel eller inte. Får liksom för mig att ingenjörsexamen, med rätt behörighet ger den titeln, eller får alla kalla sig ingenjör?

Sen verkar högskoleingenjörsutbildning på distans inte växa på träd. Hörde rykten om att man kunde baka ihop distanskurser från olika skolor och skapa sig en examen utefter det, men det kanske bara är påhitt? Nån som kan svara på eller hänvisa mig till nån som kanske vet mer?

Du kan läsa till ingenjör på distans. Tror att det går en utbildning via mittuniversitet. Ingenjör är ingen skyddad titel men civilingenjör kan du nog inte bli utan den examen. Problemet med ingenjörsutbildningar är ofta att de kurser som det är krav på att du ska läsa ofta inte finns som varken fristående eller på distans.
Svar på tråden Ingenjörsutbildning på distans?