• Anonym (Katja)

Ni med barn som haft blindtarmsinflammation - titta hit!

Min dotter (4 år) har haft magont till och från under ett par dagar, men ingen feber. Lite hård i magen men fått bajsa regelbundet och hyfsade mängder.

Ville inte ha frukost imorse kl 8:30, åt 1/2 päron till mellis, ingen lunch. Lite havrekuddar, nån tugga varm korv. Sedan nu kl 17:30 kräktes hon.

Har haft runt 38 i temp hela dagen och klagat för magont. Stundtals skrikit av smärta, stundtals lekt lite. Men har varit liggandes nästan hela dagen.

Magsjuka är väl troligt? Eller?

Är alltid orolig för den där blindtarmen.

• Svar på tråden Ni med barn som haft blindtarmsinflammation - titta hit!
  • MrsMia

Det låter som när jag fick blindtarmsinflammation vid 5/6-års ålder. Skulle nog kolla upp det.

• Anonym (Ellen)

Bör absolut kollas upp! Låter åtminstone väldigt likt blindtarmen. Kan hon ligga på rygg och böja knäna så att de rör magen? Om inte så är det ännu ett tecken på blindtarmsinflammation.

• Anonym (Katja)
    Anonym (Ellen) skrev 2017-06-23 19:18:19 följande:

Bör absolut kollas upp! Låter åtminstone väldigt likt blindtarmen. Kan hon ligga på rygg och böja knäna så att de rör magen? Om inte så är det ännu ett tecken på blindtarmsinflammation.

Det kan hon. Men hon kräktes direkt efter att jag klämt lite lätt på magen. Men den är kanske känslig vid magsjuka också? Jag skulle inte vilja att nån klämde på min mage vid magsjuka.

Det skumma är att jag tempar högre. Normalt 36,8 och nu mellan 37,5 - 37,7 men jag har ätit under dagen men mår svagt illa. Men inte ont i magen.
  • MrsMia

Jag hade åkt in. Kön blir väl bara längre ju senare kvällen blir?

• karamellflickan

Jag skulle inte åkt in utan ringt sjukvårdsupplysningen så att om de ville att ni åker in för att kolla kan se till att ni får komma in enskilt så att ni inte, OM det skulle vara magsjuka, inte smittar ner någon annan!

• Anonym (Katja)

Drar mig för akuten, med tanke på att det är midsommarafton. Just nu vill hon ha välling och sova. Tempen är nere på 37,6 just nu.

Usch denna oro

• Anonym (Kollauppdet)

Men åk in och kolla upp det. Ingen kan säga att det inte är blindtarmen och den spricker fort på barn. Har hon ont när du klämmer på magen? Spänner sig magmusklerna? Var gör det mest ont? Är hon helst stilla? Blek runt munnen? Går lite framåtböjd?

• Anonym (Katja)
    Anonym (Kollauppdet) skrev 2017-06-23 21:04:45 följande:

Men åk in och kolla upp det. Ingen kan säga att det inte är blindtarmen och den spricker fort på barn. Har hon ont när du klämmer på magen? Spänner sig magmusklerna? Var gör det mest ont? Är hon helst stilla? Blek runt munnen? Går lite framåtböjd?

Just nu sover hon. Åt ca 2 dl välling vid 20:30 och än har det inte kommit upp.

Hon kräktes efter att jag klämde på magen, men före det fick jag klämma utan reaktion. Hon har mest legat men inte varit speciellt still, mer oro i kroppen som det kryper i henne. Klagade tidigare för att det gjorde ont när hon låg på sidan, var bättre i ryggläge. Men har sovit en längre stund på sidan nyss. Men nu har hon vänt sig på rygg igen.
  • Anonym (Kollauppdet)
    Anonym (Katja) skrev 2017-06-23 21:45:30 följande:
    Just nu sover hon. Åt ca 2 dl välling vid 20:30 och än har det inte kommit upp.
    Hon kräktes efter att jag klämde på magen, men före det fick jag klämma utan reaktion. Hon har mest legat men inte varit speciellt still, mer oro i kroppen som det kryper i henne. Klagade tidigare för att det gjorde ont när hon låg på sidan, var bättre i ryggläge. Men har sovit en längre stund på sidan nyss. Men nu har hon vänt sig på rygg igen.
    Låter inte riktigt som blindtarmsinflammation. Speciellt inte om hon är mjuk i magen och man kan klämma utan reaktion.
  • Anonym (Katja)
    Anonym (Kollauppdet) skrev 2017-06-23 22:01:46 följande:

Låter inte riktigt som blindtarmsinflammation. Speciellt inte om hon är mjuk i magen och man kan klämma utan reaktion.

Efter hon kräktes har jag inte känt på magen. Men just nu sover hon. Vill inte väcka henne. Har koll på tempen.
  • Anonym (Katja)

Kände precis på magen hennes. Den kändes mjuk och hon reagera inget. Sover oroligt, men har sovit sedan ca kl 21.

• Anonym (Inte alltid ont)

Åk in. Jag var 11-12 när jag akutopererades för brusten blindtarm. Vill inte skrämmas men det är bäst att kolla för säkerhets skull. Jag hade inget av de klassiska symtomen, kräktes bara och hade lite ont till och från, kändes mer som en magsjuka. Rena turen att läkaren lyckades ställa rätt diagnos i tid, fick akutopereras och var rätt dålig.

• modsey

Sover hon så låt henne sova. Vaknar hon och har mer ont så åk in.

Men att väcka henne för att åka in skulle jag inte göra !

• elmadumle

Det är lurigt med magar. När ena dottern gick i fjärde klass började hon kräkas en lördagkväll, magsjuka givetvis tänkte vi. Ingen annan blev sjuk.
    Hon fortsatte må lite småilla men inte kräkninga mer, på fredagen därefter sa hon att hon hade liiite ont i på höger sida och gick lite småböjt, ringde jouren som precis som vi började ana att hon nog inte alls hade haft magsjuka. Så in på akuten, inläggning, och hon fick lavemang för att tömma magen för att utesluta förstoppning.
    På eftermiddagen på lördagen blev det röntgen som visade en brusten blindtarm, läkaren misstänkte att den brustit redan under onsdagen då hon hade lite mindre ont-värken släpper när det brister. Så vid 15 tiden sövdes hon och blev opererad.

Håll koll på henne.

• Anonym (Katja)

Hon har sovit hela natten förutom en vaken stund mitt i ungefär då hon grät och sa att det gjorde ont i magen. Tempa henne och hon hade bara 37,6 då (hon ligger normalt på 37,5). Får se hur hon är när hon vaknar. Äter hon ingen frukost och agerar annorlunda ringer jag 1177, känns lite lättare att åka in under dagen idag än sent en midsommaraftonskväll.

• Angora

Jag är opererad för brusten blindtarm och var 14 vid tillfället. Det är farligt om man går för länge med en brusten blindtarm så det är bättre att ta det säkra före det osäkra.

Själv hade jag fruktansvärda smärtor. Kunde inte ligga raklång utan låg i fosterställning. Kunde inte gå upprätt heller.

Läkarna kände på min högra sida framförallt (snett nedanför naveln) De tryckte in (då släppte smärtan något) sedan släppte de snabbt och då slog smärtan från helvetet till. Kräktes rakt ut då. Det kanske är annorlunda för alla. Men så visades mina symptom. Jag opererades bara 1,5 h efter ankomst till akuten. Glad att min mamma inte fortsatt hävdade magsjuka. Enligt kirurgen var det nära blodförgiftning. Inget att ta lättvindigt på alltså.

Hoppas dottern din mår bättre eller att ni åker in. Ingen här kan sätta diagnos. Lycka till.

• Angora

Kan tillägga att detta var Valborg och akuten var belamrad men mitt tillstånd ansågs prio så jag togs in direkt. Redan i receptionen misstänkte de blindtarmen. Räds inte akuten vid akuta fall.

• NELJ

Svårt det där men är du orolig idag också sä åk in. Både jag och min son hade inte alla klassiska symptom på blindtarm när vi fick blindtarmsinflammation. För mig var det över 15 år sedan, sonen oåererades i vintras.

Jag hade sammanlagt fem olika läkare som klämde mig på magen och kliade sig i huvudet för att jag inte skrek tillräckligt högt... Ingen av oss hade feber. Sonen kunde dra upp benet utan smärta. Och han var öm över hela magen, inte vara till höger. Eftersom mina egna erfarenheter var att symptomen kan vara luriga åkte jag ändå in med honom. Det visade sig vara blindtarmen ändå och han opererades med titthål och efter två nätter på sjukhus var vi hemma. Allt gick jättebra.

Men, vi delade rum med en flicka vara blindtarm brustit. Hon hade varit där flera dagar, fick dropp med näring och antibiotika, åt knappt något och mådde mycket dåligt. Hennes föräldrar hade trott att det bara var magsjuka, det var ju på vintern också med mycket vinterkäksjuka i omlopp.

Så blindtarmen kan vara en ganksa okomplicerad sak, eller något riktigt jobbigt och svårt. Jag skulle hellre åka in en gång för mycket.

• Anonym (Katja)

Tempen är normal, hon åt frukost bra och klagar inte lika mycket för magen. Sa det imorse främst. Men nu är det mest huvudvärk hon klagar på. Kan ju bero på att hon åt och drack dåligt idag.

Just nu känner jag mig lugnare då hon verkar piggare. Får fokusera på att få i henne lite mat och dryck, och se hur det utvecklas.

Tack för alla svar!!! Jag opererade bort blindtarmen själv i vuxen ålder. Hade inga klassiska symtom och läkarna visste inte vad som var fel. Fick göra en titthålsoperation men de hann bara kika in sedan blev det snitt längre ner. Brusten blindtarm och enligt läkaren det värsta han sett. Jag var nära att stryka med. Tror det är därför jag är så orolig när barnen klagar för magont och symtomen är diffusa.

• Anonym (Ssk)

Feber har man när mätt temperatur går upp till 38 grader el mer. Allt under 38 är ingen feber.
    Kroppstempen kan variera under dagen beroende på vad man gjort.

Ang misstanke om blindtarmen så är enda sättet att åka in till närmsta akut eller jourcentral och låta en läkare bedöma och ev ta lite prover.

Men vill du inte åka in så ring 1177 för få prata med en sjuksköterska.

Svar på tråden Ni med barn som haft blindtarmsinflammation - titta hit!