Tvångsmedicinera?
Har en läkare rätt att tvångsmedicinera en annan människa inom psykvården? Eller finns det någon vård där detta är lagligt?
Har en läkare rätt att tvångsmedicinera en annan människa inom psykvården? Eller finns det någon vård där detta är lagligt?
Ja om du är inlagd med LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård) så kan du medicineras mot din vilja. Annars kan ingen tvinga dig att äta mediciner.
Ja om du är inlagd med LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård) så kan du medicineras mot din vilja. Annars kan ingen tvinga dig att äta mediciner.
Som ovanstående skrev så kan läkare tvångsmedicinera en patient som är intagen på LPT.
Som ovanstående skrev så kan läkare tvångsmedicinera en patient som är intagen på LPT.
LPT handlar om ge vård mot patientens vilja om det finns allvarliga faror för patiens och andra liv och hälsa tills patienten är så bra att hen går på att gå vård frivilligt. Om man inte är våldsam så snackar dem så länge man inte går på att ta mediciner. är det våld och hot mot personalen i bilden blir det hårdare restriktioner såklart. Vilka vet inte jag men ingen skulle tillåta att vårdpersonal blir utsatt. Jobbar inte inom psyk men det händer att det blir samarbete på nära hål så att säga.
Hur kommer det sig? Har man ingen rätt att bestämma över sin egen kropp?
LPT handlar om ge vård mot patientens vilja om det finns allvarliga faror för patiens och andra liv och hälsa tills patienten är så bra att hen går på att gå vård frivilligt. Om man inte är våldsam så snackar dem så länge man inte går på att ta mediciner. är det våld och hot mot personalen i bilden blir det hårdare restriktioner såklart. Vilka vet inte jag men ingen skulle tillåta att vårdpersonal blir utsatt. Jobbar inte inom psyk men det händer att det blir samarbete på nära hål så att säga.
Men I Vilka Fall Går dom in o tvångsmedicinerar? Måste väl va om det finns fara för ens liv eller något? Tycker det låter konstigt att våldföra sig på en persons kropp genom tvångsmedicinering ifall det inte finns synnerliga skäl för det även om personen har lpt..
Det måste självklart finnas synnerliga skäl för att tvångsvårda och medicinera som du säger. Det sker bara om det är en fara för ens eget eller andras liv och man måste vägra att få vård frivilligt. Ska jag ta ett exempel ur mitt eget liv så har jag en bekant som är schizofren, en vinterdag hade hon gått ut i bara linne och trosor, det var 20- grader och hon gick ut på motorvägen och promenerade bland bilar som körde 120 km/h. Polisen kom, hon blev hotfull och gjorde våldsamt motstånd då de skulle ta henne från vägen, det gick inte alls att resonera med henne.
Så det är bara om man blir hotfull som dom tvångsmedicinerar? Inte bara för att läkaren vill det?