• Anonym (Kaka)

Vad "får" man göra när man är sjukskriven?

Har ofta funderat på vad man så att säga får och inte får göra när man är hemma från jobbet.

Bor i samma område som mitt jobb så kan tycka det känns lite sådär att gå utanför dörren om man är hemma, om ens bara för att köpa typ hostmedicin eller gå till läkaren.

Finns tyvärr många bittra kollegor som inte drar sig för att skvallra när någon bryter mot "regler och normer"...

Blir man då sedd kanske det misstolkas.

Eller när man vabbar och ungen skulle behöva få frisk luft (har ingen balkong), törs man gå ut då eller ska man sitta inne hela veckan man vabbar?

En kompis vabbade en gång mitt i sommaren och vågade inte gå utanför huset för att kollegorna passerade hans hus dagligen. Så där satt hon inne när solen lyste och ungen med feber i en stekhet lägenhet...

• Svar på tråden Vad "får" man göra när man är sjukskriven?
  • Anonym (Lösningar)

Tänk på när dina kollegor är ute/när dom jobbar inne.Du måste ju gå handla osv.Det är inte brottsligt att visa sig ute när man är sjukskriven.Eller har du bil/ta bussen till nåt område där du inte jobbar och handla och gör dina ärenden där.

• nevermind

Det beror väl helt på vad man är för sjuk och vad man har för jobb! Har man brutit benet så kan man såklart ta bussen in till stan och fika.

• PinkSugar

Generellt brukar det mesta bara okej så länge man inte visar upp någon arbetsförmåga. Exempelvis om man undersköterska och är sjukskriven för ryggvärk så känns det helt okej att personen ligger ute i trädgården och solar men inte står och gräver upp hela gården eller målar om huset

• MsM84

Gå till läkaren eller affären är ju inte konstigt att göra vid sjukdom. Är man sjuk pga något fysiskt finns det ju även en stor chans att kollegorna ser att det stämmer, typ är man sjuk pga förkylning så är det rätt sannolikt att man ses nysa/hosta/snyta sig.

Vid VAB så tycker jag att aktiviteter i passande nivå utanför hemmet funkar, men inte med massa barn typ öppna förskolan, lekplatser med massa andra barn. Är barnet inte heldäckat så vill det antagligen få komma ut och leka lite.

• Anonym (X)

Jag är uppväxt med att om man är sjuk, då är man hemma tills man är frisk nog att gå tillbaka till skola/arbete. Att gå till läkare eller affär kan man dock behöva göra.
    Däremot är det inte ok att sjukskriva sig och under den tid man borde ha varit på arbetet, fixa till sig och ta buss in till en större stad för att träffa vänner. Det gjorde en av mina anställda och det är inte ok!

• trilskas

Är man sjukskriven för depression anser jag ändå att om den personen orkar ta sig ut till gymmet, träffa en vän eller affären ska den personen göra det. För det kanske är dessa saker som gör att personen kommer tillbaka och blir arbetsför igen.

• Anonym (Lösningar)

Som ex depression och liknande och läkaren ordinerar motion/promenad till den sjuka?Det är klart man måste kunna ta hand om sig själv .

• Olym

Det är klart man gör sina dagliga ärenden och går till läkare/apotek när man behöver det! När någon ser dig utomhus har de ingen aning om vart du ska eller varför och de har ingenting med det att göra. 

• Anonym (M)
    Anonym (X) skrev 2017-06-24 09:51:28 följande:

Jag är uppväxt med att om man är sjuk, då är man hemma tills man är frisk nog att gå tillbaka till skola/arbete. Att gå till läkare eller affär kan man dock behöva göra.

Däremot är det inte ok att sjukskriva sig och under den tid man borde ha varit på arbetet, fixa till sig och ta buss in till en större stad för att träffa vänner. Det gjorde en av mina anställda och det är inte ok!

Det beror väl på vad man är sjukskriven för? För vissa kan väl en sån grej vara en del i rehabiliteringen.
Svar på tråden Vad "får" man göra när man är sjukskriven?