• Anonym (...)

Distansförhållande Stockholm Göteborg

Vad tror ni om ett distansförhållande med en i Göteborg och jag bor i Stockholm? Visst ingen annan kan svara för oss, men någon med erfarenhet mellan just Stockholm Göteborg, är ju ändå rätt smidigt att åka mellan dessa städer..

• Svar på tråden Distansförhållande Stockholm Göteborg
  • Anonym (Hiss)

Som sagt kan ingen svara för er. Jag tror att allt går så länge båda är kära och vill satsa. Det krävs ju ändå lite för att man måste planerarn för att ses och man måste ha en rejäl tillit till varandra. Hade en kompis som jade just ett sådant förhållande, höll i 5 år. Men tog slut då känslorna svalnat för att man inte sätts på länge, och suget till andra kom som man faktiskt umgicks mer fysiskt med. Där hade ingen av dom heller direkt lust att flytta inom snar framtid som ställde till de.

• Anonym (MH)

Beror en del på omständigheterna. Varför måste ni vara distans? Hur länge? Tror att distans kan fungera helt okej om man har en bra anledning till varför man är distans och att det är en specifik tidsperiod så man kan se slutet någonstans istället för att det är tillsvidare bara. T.ex. att man har distansförhållande för studier, det är ju en bra anledning både individuellt och för er som par, samt att man vet att man behöver bara vara distans en viss tid tills dess att utbildningen är slut. Eller att den ena letar jobb där den andra bor (eller båda) men bor kvar och har distans för att behplla jobbet tills dess att man hittat ett nytt istället för att flytta utan jobb klart. Det är också en bra anledning (kan spara, dumt att bli arbetslös osv.) samt att distans bara kommer vara tills det att man hittat ett nytt jobb.

Sen finns det såklart undantag, som alltid. Men detta är vad jag tror generellt kan vara viktigt.

• Anonym (Elsa)

Det beror ju helt på hur ni är som personer. Stockholm-Göteborg är ju ingen större sträcka, så distansen i sig tror jag inte är nåt egentligt problem.

Sen håller jag med MH, att distans funkar bäst om man har en anledning att bo isär och gärna en specifik tidsperiod. Om man inte har det, tror jag att det kan bli svårt i längden. Sen måste man ju båda satsa och vara noga med att prata ofta. Såklart att det går, men det spelar ju en stor roll hur båda är som personer och hur mycket man vill satsa.

• Anonym (Jo)

Jag och min man hade ett distansförhållande de första 6 månaderna. Jag tror att det viktiga är att man innan har diskuterat igenom saker, typ om ngn är villig att flytta på sig i slutändan.

Det slutade med att han flyttade till Sthlm och idag har vi en son tillsammans. Jag var tydlig med att jag inte ville flytta från början.

Svar på tråden Distansförhållande Stockholm Göteborg