• shivas

Rimlig lön som vikarie inom hemtjänsten?

Hej!

Jag har fått ett vikariat under sommaren inom hemtjänsten. Ska åka och skriva på i nästa vecka. Det handlar tydligen om att jag blir anställd via ett bemanningsföretag och sedan uthyrd till de som är i behov av mig. I detta fall är det enbart ett ställe som jag ska hållas på då de har stort behov av det jag kan erbjuda. Vad är en rimlig timpeng egentligen? Det handlar även om det faktum att jag kommer lägga ut en hel del i bensinpengar för att ta mig till och från jobbet, och det är delvis just att jag har bil som gör att de behöver mig. De jag ska bli uthyrd till var väldigt gulliga och skulle göra allt de kunde för att jag skulle få heldagar eftersom det inte är lönt för mig att åka så långt för ett par timmars jobb. Men intervjuaren skrämde mig lite när hon sa ett exempel om 113 kr i timmen, vilket är sämre än när jag städade förr. Då skulle jag få ut lika mycket här om det var heltid, som jag fick ut på städet när jag jobbade 60%.

Någon som har kunskap i ämnet? Dela gärna med er. Tack.

• Svar på tråden Rimlig lön som vikarie inom hemtjänsten?
  • mammatill6

Vad det kostar dig att ta dig till jobbet har ingen betydelse för din lön. Sen beror det på utbildning och erfarenhet. Outbildad och utan erfarenhet går in på runt det du säger.

• Anonym (Stina)

Att du har bensinkostnader till jobbet är inget din arbetsgivare ansvarar för.

Jag jobbar dom timmis inom vården - personlig assistans - har noll erfarenhet och ingen utbildning, 25 år. Får 117:- i timmen

• shivas

Självklart är det inte arbetsgivarens "problem" med mina bensinkostnader. Däremot bör tilläggas att det är ett krav från deras sida att man kan ta sig dit med bil eftersom kommunikationerna är otroligt dåliga. Dessutom är de i enormt behov av folk.

117 kr timmen låter åtminstone bättre än 113. Jag oroade mig dessutom för att det till och med skulle kunna ligga lägre än så. Då hade det istället varit bättre för mig att söka annat. Får se vad de erbjuder för lön.

Tack för svar.

• Anonym (V)

Jag tjänade ca 108 kr i timmen plus semesterersättning när jag jobbade inom hemtjänst

• Anonym (Aldrig)

Jag hade ALDRIG jobbat för den timlönen! Hemtjänsten är bara stress och åter stress. Inga ordentliga raster hinner man med osv osv. Slitgöra för slavlön...

• Pascal
    Anonym (Aldrig) skrev 2017-06-26 12:19:01 följande:

Jag hade ALDRIG jobbat för den timlönen! Hemtjänsten är bara stress och åter stress. Inga ordentliga raster hinner man med osv osv. Slitgöra för slavlön...

Sluta dra alla ställen över en kam. Bara för att man inte får rast på ett ställe så behöver det inte vara så överallt. Jobbar själv i hemtjänsten och vi har tid för både morgonkaffe och lunchrast. Hemtjänsten har redan, tyvärr, dåligt (oförtjänt många gånger) rykte.
  • Anonym (Humla)

Vänta inte på att de ska sätta din lön utan säg att du vill ha 125kr.

• Anonym (nowas)

Du får lägga på semesterersättning och eventuellt OB på lönen också. Är du utbildad ska du ha högre. Är du inte utbildad är det inte säkert de kan/vill göra något åt lönen.

• Anonym (Administratören)

I vår kommun sätter vi 120:- som "start" (ung, ingen erfarenhet & outbildad).

Är du äldre, har tidigare erfarenhet eller har utbildning får du högre timlön.

Svar på tråden Rimlig lön som vikarie inom hemtjänsten?