• Aniiee

    Coop behöver plastbanta

    Jag blev lite full i skratt idag när ugan kom hem med tre olika köttprodukter från coop. Alla tre av dessa gigantiska plastlådor var fyllda till max 1/3. Det är väääääldigt mycket förpackning till ganska lite kött. aldrig riktigt tänkt på detta förut, kanske för att jag sällan köper sånt kött.

    Ja, jag fattar varför. Det är fabrikspackat, standardiserat och skyddande atmosfär och jada, jada, jada, men jeez. I en av förpackningarna fick allt kött plats under min hand, men det fick plats ytterligare 2 1/2 hand på förpackningen.

    Någon anna som lagt märke till några förpackningar som är onödigt stora? Eller kanske har något annat designfel?


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Svar på tråden Coop behöver plastbanta
  • Loigios

    Har ett par exempel att bidra med faktiskt...

    ICAs paprikor är inplastade en och en...

    ICAs majskolvar är vakuumförpackade parvis för att sedan läggas i en plastförpackning..

  • 10oktober

    Jag retar mig enormt på varor som är inplastade en och en. T.ex. diskmaskinstabletter som kommer inslagna i varsin liten påse som ligger i en stor påse. Eller dumlekolor som är inslagna en och en. Fruktansvärt slöseri med förpackningar! Synd att dumle är så nipprans gott bara ;)

  • cb66

    Enklast är att inte köpa det med mycket förpackning så löser det sig själv. Jag hoppas att ni inte tar bilen till COOP för däckslitage står för 135000 ton per år och plastförpackningar 66 ton per år av mikroplaster i naturen.

  • Flash Gordon

    Är ju standardstorlek på de där polystyren-förpacknignarna.

    Även om de kompletterar med en mindre storlek i butikerna så kommer det alltid att finna tillfällen när det inte går att optimera varans volym i den.

    Det finns butikskedjor utomlands som bytt polystyren-kartongerna mot plastpåsar men då är plastkassar ett problem istället.

    Förr handlade man kött över disk och fick det inslaget i papper. Det är förmodligen det mest miljövänliga vi akn gära.

    Men då gillar vi inte att det kladdar genom pappret så vi tar en plastpåse från fruktavdelningen och stoppar ned de där pappersinlindade fläskkotletterna i den - så var vi tilbaka på ruta 1.

    Plast är ett oerhört smidigt och bra material att använda. Vi behöver bara använda det smartare.

    Börja med att ta med plastkassar till affären nästa gång du handlar. Istället för att köpa nya varje gång.

    För övrigt stör jag mg på att halva flingpaketet bara är luft.

    "Varan kan sjunka ihop lite under transport", står det så käckt på förpackingen.

  • Aniiee
    Loigios skrev 2017-06-25 00:10:44 följande:

    Har ett par exempel att bidra med faktiskt...

    ICAs paprikor är inplastade en och en...

    ICAs majskolvar är vakuumförpackade parvis för att sedan läggas i en plastförpackning..


    Låter oerhört fånigt, ja.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Aniiee
    10oktober skrev 2017-06-25 00:12:48 följande:

    Jag retar mig enormt på varor som är inplastade en och en. T.ex. diskmaskinstabletter som kommer inslagna i varsin liten påse som ligger i en stor påse. Eller dumlekolor som är inslagna en och en. Fruktansvärt slöseri med förpackningar! Synd att dumle är så nipprans gott bara ;)


    Också oerhört fånigt. Och, ja, dumle är gott =P
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Aniiee
    cb66 skrev 2017-06-25 09:15:15 följande:

    Enklast är att inte köpa det med mycket förpackning så löser det sig själv. Jag hoppas att ni inte tar bilen till COOP för däckslitage står för 135000 ton per år och plastförpackningar 66 ton per år av mikroplaster i naturen.


    HA! Vi har inte ens någon bil. Jag har inte ens körkort.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Aniiee
    Flash Gordon skrev 2017-06-25 10:04:50 följande:

    1 Är ju standardstorlek på de där polystyren-förpacknignarna.

    2 Även om de kompletterar med en mindre storlek i butikerna så kommer det alltid att finna tillfällen när det inte går att optimera varans volym i den.

    3 Det finns butikskedjor utomlands som bytt polystyren-kartongerna mot plastpåsar men då är plastkassar ett problem istället.

    4 Förr handlade man kött över disk och fick det inslaget i papper. Det är förmodligen det mest miljövänliga vi akn gära.

    5 Men då gillar vi inte att det kladdar genom pappret så vi tar en plastpåse från fruktavdelningen och stoppar ned de där pappersinlindade fläskkotletterna i den - så var vi tilbaka på ruta 1.

    6 Plast är ett oerhört smidigt och bra material att använda. Vi behöver bara använda det smartare.

    7 Börja med att ta med plastkassar till affären nästa gång du handlar. Istället för att köpa nya varje gång.

    8 För övrigt stör jag mg på att halva flingpaketet bara är luft.

    9 "Varan kan sjunka ihop lite under transport", står det så käckt på förpackingen.


    1: jag vet. Skrev det i ts.

    2: Självklart, men någon måtta får det väl ändå vara?

    3: ja, hur man än vänder sig.....

    4: Vad då "förr"? Jag handlar 90% av allt kött, fisk och chark över disk. =P

    5: Folk är uppenberligen dumma i huvudet, lite till mans....

    6: Jag håller HELT med. Den här tråden handlar INTE om att all plast ska bort, bort, bort, utan om feldesignade förpackningar.

    7: Va? Vem tog ens upp det? Var har jag en skrivit att jag köper bärkassar över huvud taget?

    8: Jag med...... och diverse andra förpackningar som är mer luft än innehåll.

    9: Vilket för visso är sant, men knappast med 30-60%.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Flash Gordon

    4) jag tror du är rätt så ensam om det.

    7) Det var en allmän reflektion. Rakt ut i luften. För alla alla begrunda.

Svar på tråden Coop behöver plastbanta