• bamse1

Järn och ferritin

Hej på er :)
    Jag hoppas det finns någon här som har bra koll på det här med järn och ferritin värden. Jag har varit hos läkaren och tagit alla möjliga tester då jag mått dåligt men torr hud, huvudvärk, yr, frusen, hjärtklappning vid ansträngning , andfådd m.m Brukar inte alls må så men testerna visar inget alls. 
    Men till slut tog doktorn blodvärde, järn och ferritin tester då jag har väldigt riklig mens varje månad, och då menar jag VÄLDIGT riklig. 

Det visade ett blodvärde på 124 (hade 130 sist)
    Ferritin 10
    Järn 10

Jag tycker järn och ferritin ligger lite lågt men läkaren avfärdade mig och sa att det inte alls var därför jag mådde som jag gjorde utan jag skulle äta bladspenat och mer järnrik mat och komma tillbaka om 6 månader. 

Känner mig lite besviken, avfärdad och att jag nu bara ska vara okej med detta. 

Ni som haft låga värden, hur mådde ni och fick ni hjälp?

Tacksam för svar :)
  • Svar på tråden Järn och ferritin
  • bamse1

Tack för tipset :)
    Hon tyckte inte att jag behövde göra det och då är jag orolig att jag ska få i mig för mycket järn. 
    Blutsaft har jag tagit med c vitamin. 

• Långbenopluto
    bamse1 skrev 2017-06-25 09:25:03 följande:
    Hon tyckte inte att jag behövde göra det och då är jag orolig att jag ska få i mig för mycket järn. 
    Du har låga depåer, så du behöver mer järn. Blutsaft är inte så bra.....
  • bamse1

Ja visst är dom låga. 
    Så trist att läkaren inte ville hålla med. 
    Jag ska absolut kika efter järntabletter :) 
    Tack för svar.
    Om det finns fler här med koll på referens värden m.m eller som vill berätta hur ni mådde, gör gärna det. Känns skönt att prata med flera i samma sits :) 

• bamse1

Finns det fler där ute som är i samma sits?
    Intressant att höra hur ni mått och om läkaren visst kan ha fel. 

• 1234568

Jag har mått som dig, och ännu värre. Allt pga järnbrist anemi. Så ja, alla dina symptom kan bero på det.

Ferritin 10 är lågt. Referensvärdet är väl 5-100. Men allt under 30 tyder på anemi. Nu vet jag inte vad du menar med järn värde ? Om det är vad jag tror, transferrit, då ska det ligga Under 4,4. Högt betyder anemi.

Hemoglobin ska man gå efter vad patienten brukar ha, då det är ett stabilt värde. Om du haft 140 och mitt i allt har 125 så är det en sänkning trots att det är innanför referensvärdet.

Man bör alltid utreda orsaken till anemi!

Sedan finns det a dra värden som bör titta på. Sådant som ingår i vanliga blodbilden. Mcv, mchc, lpk, tpk... Och även b12 kan vara värt att kolla.

Om du vet att du har riklig mens så är det högst troligt att det orsakar järnbrist. Järn från apoteket fungerar bra 1-2 kapslar per dag några månader. Glöm naturapoteket! När man har konstaterat järnbrist så behöver man hemjärn, och det får inte från naturapotekets produkter.

Ta dem med c vitaminer ( juice tex), så järnet lättare tas upp då. Även b12 kan du ta.

Jag hade hb 120 som lägst. Men vanligtvis har jag 150. Ferritin var då 5 och transferrit 7. B12 125...jag mådde hemskt. Trodde jag var döende. Orsaken för mig var heliko bakterien som inflammerat tarmar så järn inte kunde tas upp. Även sår hade den gett. Utan a antibiotika hade det blivit akut. Men nu löste det sig så här. Men se till att få orsaken klar om järn inte gör dig bättre.

• Sjömamma

Hej, jag är lite samma situation just nu. Jag har låga järnvärden, Ferritin, serum-järn och järnmättnad men har ännu inte någon anemi, hb på 138. Min läkare tycker ändå att jag ska ta tillskott av järn för att mina värden är låga. Din läkare tittar nog bara på att duna värden fortfarande ligger inom referens. En del hävdar att man behöver ett Ferritin-värde på minst 60 för att kroppen ska fungera maximalt och en del andra att man iaf bör ligga på 20-30 för att må bra. Det kan säkert vara individuellt. Referensvärden är bara satta som ett riktvärde, tyvärr använder många läkare det helt svart eller vitt om man behöver behandling eller ej. Om du själv upplever symtom på järnbrist så ta tillskott. Att kunna få i sig för mycket järn är mycket svårt eftersom tarmen har en funktion som stänger av upptaget när kroppen har tillräckligt. Jag tar Hemofer men du får prova dig fram till vilket tillskott som passar dig.

• bamse1

Tack tjejer :) 
    Vilken bra information. 

Jag tror ju att läkaren som ni säger såg att jag låg inom referens värdet och struntade i hur jag mådde. Lite trist att få höra att man ska äta mer spenat och vänta ett halvår. Man känner sig besviken då när man fortfarande mår skit. 

Ska absolut kika efter tillskott på nätet. Allt är värt att testa och jag hoppas det får mig att må bättre. Känner mig som sagt jättekonstig och mår skit. 
    Har hört att en del läkare är väldigt okunniga med när det kommer till kvinnor och deras hälsa, då bland annat järnbrist. 

Om jag inte blir bättre så går jag såklart tillbaka till doktorn. 

Tack snälla för ni tog er tiden att ge så bra svar :) Det uppskattas. Hoppas ni mår bättre nu. 

Så intressant att få höra hur andra upplevt samma sak och hur dom fick hjälp :) Man känner sig inte så ensam då. 

• bamse1

Och finns det fler så skriv gärna av er :) Och kom med tips. 

• tobbe01
    bamse1 skrev 2017-06-25 09:25:03 följande:

Jag skulle aldrig i livet slänga ut pengar på "Blutsaft". Men du kanske har ohemult mkt kosing?
  • bamse1

Nej det är vansinnigt dyrt :) Men jag fick tipset för ett tag sedan att det skulle vara bra så jag testade. 

• legomum

blutsaft är bra om du måste äta järn och du bara blir trög i magen av tabletter. Den är även bra om du har Tillfälligt dipp i järnvärdet.

Har också vansinnigt riklig mens och är tvungen att fylla på extra. Börjar veckan innan och slutar när flaskan är tom eller känner mig piggare.
    Behöver inte köpa varje månad med "min" metod
    Vet inte om en hundring per flaska (den mindre) skulle kallas dyrt... har andra referensvärden för sådant tydligen.

• bamse1

Har hört mycket olika om blutsaft så vet inte vad man ska tro men tänker att det inte skadar att ta det ändå :) 
    Dyrt och dyrt, jag tycker det är dyrt men jämför man med andra produkter på den marknaden så är det väl egentligen ganska billigt. 

• Sommarsol

Jag hade järnbrist för något år sedan, upptäckte det genom att jag skrev in mig på en ny (jättebra!) vårdcentral och de gjorde en standardkoll. Jag trodde att tröttheten berodde på stigande ålder (44), men tydligen inte Hade förutom tröttheten också lätt för att bli förkyld, fick munsår hela tiden och myrkryp i benen.

Jag hade ett HB på 118, och kanske ett järnvärde på 5,6 (osäker på det sistnämnda). Jag blev satt på duroferon 2 ggr/dag i 3 månader, därefter 1 ggr/dag fortsättningsvis. Och alla symptom försvann, det var fantastiskt!

Efter ett år kollade jag dock HB igen och då var det i högsta laget, 150 så då slutade jag med duroferon regelbundet. Jag har också VÄLDIGT riklig mens (blöder igenom en superplustampong OCH en binda på 2 timmar när det är som mest), så nu tar jag bara Duroferon under den veckan. Det funkar utmärkt, enda nackdelen är att duroferon inte är så snällt mot magen, så jag kan bli lite illamående. Jag tar den därför alltid i samband med en måltid.

• bamse1

Tack för svar :) 
    Vad skönt att hitta en bra vårdcentral där man känner att man blir tagen på allvar. 
    Jag frågade om jag skulle ta extra järntabletter men det tyckte hon inte var nödvändigt men jag fick göra som jag ville. 

Så skönt att dina symptom försvann :) Det är ju det jag hoppas på med. 
    Tydligen väldigt olika vart läkarna tycker är referens värde. 

Så trist att blöda så rikligt med, mår verkligen skit under mensen. Helt slut blir man och skakis. 

• bamse1

Tack alla som svarade :)
    Har nu köpt järn och c vitamin tillskott på apoteket så nu får vi se om det blir ändring :)

Svar på tråden Järn och ferritin