• Anonym (Jennie)

Vad är det för fel på mig? Ställ en diagnos!

Jag är väl normallycklig antar jag.
    Mår dock väldigt upp och ner.
    Och det beror på vad jag har för mig om dagarna.!
    Är föräldraledig för tillfället och en dag när inget speciellt är inplanerat mår jag jättedåligt.
    Jag tycker inte att något känns meningsfullt som jag i vanliga fall tycker. Det kan vara att jag gärna vill ha nya kläder och ser fram emot den dagen jag ska åka och shoppa men dagen jag mår piss bryr jag mig inte ett dugg om nya kläder..
    Jag blir sur och otrevlig och mår verkligen piss och blir likgiltig inför typ allt.

Men dagen efter kan jag må bra igen. Det behöver inte vara någon stor grej utan det kan räcka med att vi åker och storhandlar och att jag kanske bakar något så är det en bra dag.
    Men en dag när vi bara är hemma och inte gör något är det dåliga måendet tillbaka.

Botet är ju enkelt då jag bara behöver aktivera mig men det går ju inte alltid.
    Kan tillägga att jag mådde så här innan jag fick barn också så det är inte relaterat till det.

Varför mår jag så här? Det är rätt jobbigt och jag kan ju liksom aldrig slappna av :(
    Vad är det för fel på mig?

• Svar på tråden Vad är det för fel på mig? Ställ en diagnos!
  • Anonym (e)

Jag tror inte att det är något fel på dig som kräver diagnos, däremot kanske du behöver se över ditt liv och dina tankar.

• ttr

det vore skönt att skylla alltid på en diagnos och få en medicin som gör att man är lika lycklig och trevlig som alla andra på FB av deras bilder att döma)
    jag känner igen mig och när det är som värst tvingar jag mig att tänka på mina barn, min trädgård, mitt jobb  och förstår att allt detta är så stort att resten är bara små saker. på det viset tar jag mig vidare med min dåliga självförtroende och alla möjliga brister)

• Anonym (Qwerty)

Du har helt klart diagnoserna rastlöshet med inslag av utleda och dåligt självförtroende, tillsammans med noll självinsikt.

• Anonym (Jennie)
    Anonym (e) skrev 2017-06-25 11:00:34 följande:

Jag tror inte att det är något fel på dig som kräver diagnos, däremot kanske du behöver se över ditt liv och dina tankar.

utveckla gärna!
    ttr skrev 2017-06-25 11:21:54 följande:

det vore skönt att skylla alltid på en diagnos och få en medicin som gör att man är lika lycklig och trevlig som alla andra på FB av deras bilder att döma)
    jag känner igen mig och när det är som värst tvingar jag mig att tänka på mina barn, min trädgård, mitt jobb  och förstår att allt detta är så stort att resten är bara små saker. på det viset tar jag mig vidare med min dåliga självförtroende och alla möjliga brister)

jo men medicin är jag inte ute efter :P tack för svaret.

Anonym (Qwerty) skrev 2017-06-25 11:35:59 följande:

Du har helt klart diagnoserna rastlöshet med inslag av utleda och dåligt självförtroende, tillsammans med noll självinsikt.

lite taskigt att skriva noll självinsikt. men ja, du har ju rätt. frågar ju i en tråd eftersom jag inte ser felet själv.. duh!
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Jennie) skrev 2017-06-25 11:43:54 följande:

utveckla gärna!jo men medicin är jag inte ute efter :P tack för svaret.

lite taskigt att skriva noll självinsikt. men ja, du har ju rätt. frågar ju i en tråd eftersom jag inte ser felet själv.. duh!

Och att du efterfrågar en diagnos...

Ledsen att säga det, men den enda diagnos som du kanske eventuellt kommer få om du går till en läkare är lätt depression, och det enda som hjälper mot det är att förändra ditt tankesätt genom mycket, mycket arbete med dig själv.
  • Anonym (Jennie)
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-06-25 12:17:55 följande:
    Och att du efterfrågar en diagnos...

Ledsen att säga det, men den enda diagnos som du kanske eventuellt kommer få om du går till en läkare är lätt depression, och det enda som hjälper mot det är att förändra ditt tankesätt genom mycket, mycket arbete med dig själv.
    jo inte går jag till en läkare och ber om en diagnos.
    jag kanske är otydlig men jag förväntar mig inte en diagnos på det sättet.. mer andra människors uppfattning om vad det kan vara med mig..

vet du hur man kan förändra tankesättet? eller man kanske måste känna mig först..
  • Anonym (Anonymis)
    Anonym (Jennie) skrev 2017-06-25 10:30:04 följande:

Jag är väl normallycklig antar jag.

Mår dock väldigt upp och ner.

Och det beror på vad jag har för mig om dagarna.!

Är föräldraledig för tillfället och en dag när inget speciellt är inplanerat mår jag jättedåligt.

Jag tycker inte att något känns meningsfullt som jag i vanliga fall tycker. Det kan vara att jag gärna vill ha nya kläder och ser fram emot den dagen jag ska åka och shoppa men dagen jag mår piss bryr jag mig inte ett dugg om nya kläder..

Jag blir sur och otrevlig och mår verkligen piss och blir likgiltig inför typ allt.

Men dagen efter kan jag må bra igen. Det behöver inte vara någon stor grej utan det kan räcka med att vi åker och storhandlar och att jag kanske bakar något så är det en bra dag.

Men en dag när vi bara är hemma och inte gör något är det dåliga måendet tillbaka.

Botet är ju enkelt då jag bara behöver aktivera mig men det går ju inte alltid.

Kan tillägga att jag mådde så här innan jag fick barn också så det är inte relaterat till det.

Varför mår jag så här? Det är rätt jobbigt och jag kan ju liksom aldrig slappna av :(

Vad är det för fel på mig?

Hej! Känner igen mig precis! Mitt tips är att gå ut när de drar igång. En promenad på typ 10-20 min, köp ett mjölkpaket, eller något litet. Se folk, natur, rör på dig och gå hem. När liten sover eller om detta kmr olägligt så ta en dusch, måla tånaglarna, sätt dig på altanen/balkong/trädgården. Andas. Det hjälper. Jag vet att man inte orkar gå ut när man känner sådär, men jag tvingar mig alltid! KRAM
  • Anonym (Anonymis)
    Anonym (Anonymis) skrev 2017-06-25 19:20:36 följande:

Hej! Känner igen mig precis! Mitt tips är att gå ut när de drar igång. En promenad på typ 10-20 min, köp ett mjölkpaket, eller något litet. Se folk, natur, rör på dig och gå hem. När liten sover eller om detta kmr olägligt så ta en dusch, måla tånaglarna, sätt dig på altanen/balkong/trädgården. Andas. Det hjälper. Jag vet att man inte orkar gå ut när man känner sådär, men jag tvingar mig alltid! KRAM

Vill också tillägga att ingenting är fel på dig! Ditt kropp och sinne behöver aktiveras, men på ett lugnt sätt också, relaterar till storhandling och bakning, men det gäller att lära sig psykiskt att aktivitet kan vara något lugnt som att sitta och lyssna på ljudbok eller lägga pussel med barnet. Jag tror att människor som vi, kräver prestation för att känna att man duger, man är tillräcklig och har gjort något bra, -GJORT. Träna på att inte göra, att bara _vara_ tillräcklig. Ibland är det duktigt att inte göra något alls heller. Kämpa! Jag gör det varje dag och det blir lättare och lättare att finna harmoni i vardagen, med eller utan storhandling ;)
  • Woopsie

Men alltså, jag skulle vilja kalla att det du upplever är livet. Ingen är harmonisk och glad och på topp varje dag. Det går upp och ner, vissa dagar är härliga, andra tråkiga och känns meningslösa. Vi har en föreställning att alla andra mår bra jämt, men så är det inte. Alla har bra och dåliga dagar. Det är inte något farligt eller konstigt eller fel med att må dåligt en dag!

Svar på tråden Vad är det för fel på mig? Ställ en diagnos!