• Anonym (Deppig)

Hur vet man om man är deprimerad?

Hej,

Jag är 32 år och är sedan snart ett år föräldrarledig med min och min mans barn.

Jag har alltid haft ett svängigt sinne, försökte ta livet av mig som tonåring och har under perioder inte mått så bra. Men samtidigt alltid fungerat i relationer och på skola/jobb.

Min och makens relation har aldrig varit helt enkel, mycket passion och samhörighet under vissa perioder samtidigt som vi har mycket konflikter och avstånd mellan oss under andra perioder. Vi har separerat 3 gånger under vårt snart 10-åriga förhållande man snabbt blivit tillsammans igen. Senaste gången var dock 5 år sedan. Vi har en del problem som aldrig verkar lösas. Han har också en del problem med sig själv som består trots att vi pratar och funderar på vad som kan göras för att bli bättre. Just nu har vi det ganska dåligt. Vi bråkar inte så mycket men vi är långt från varandra och prioriterar inte vår kärlek. Jag har ofta lite destruktiva tankar, tänker att jag kanske vill separera men vet innerst inne att jag inte vill det. Det är som trots-tankar om ni förstår hur jag menar.

Jag står långt bort från min familj. Mina föräldrar är trevliga men vi känner inte varandra och är nog alla rätt nöjda med att ses 1-2 gånger om året. De fanns aldrig där för mig under min uppväxt, de jobbade mycket och prioriterade annat. Jag har känt mig till ro med det tills att vår dotter föddes då känslor jag trodde jag hade lämnat bakom mig revs upp igen. Frågan om hur man kan vara så ointresserad av sitt eget barn ploppar upp.

Jag har en väldig osäker och ambivalent relation till alla mina vänner, till och med de jag haft sedan barndomen. Rivs mellan att vara rädd för att de ska tröttna på mig eller växa ifrån mig lämna och att själv dra mig tillbaka för att jag inte riktigt orkar umgås så ofta. Det har varit så åtminstånde de senaste 10 åren och orsakar ganska mycket oro och ångest.

På många sätt har mitt mående blivit bättre efter barn. Har ett syfte. Trivs med att vara föräldrarledig- har en hel del vänner som också är lediga samtligt så jag behöver aldrig vara ensam, jag tror inte min nedstämdhet har så mycket med att vara hemma och alla de nya krav som ställs på mig som förälder att göra.

Just nu känner jag att det negativa och dystra väger över det positiva. Har liksom ingen riktig livsglädje nu. Dagarna bara går och det är som att jag sitter av tiden. Till vad? Döden? Vill ta tillvara på den tiden jag har i det här livet inte ha det så här.

Är jag deprimerad? Jag har aldrig sökt hjälp för mitt mående tidigare. Jag vill verkligen inte ta ssri, känner heller inte att har mår så dåligt att jag är redo att kompromissa med det. Kan terapi hjälpa en till att må bättre? Vad för slags terapi i sånt fall? Kan man få det via landstinget? Vår ekonomi klarar inte den kostnaden just nu.

Jag vill även påpeka att jag motionerar regelbundet (gör jag inte det blir det värre), jag äter bra och sover ok (så bra man kan med bebis).

• Svar på tråden Hur vet man om man är deprimerad?
  • NomenNescio

Det kan vara.

Rent generellt kan man säga att depressioner är djupare och håller i sig längre än "vanlig" nedstämdhet, samt att den tar bort möjligheten att känna glädje av yttre ting. En nedstämd person kan exempelvis må bättre av att göra något roligt, eller bli gladare av vänner etc, men för en deprimerad person är det inte möjligt att ändra sinnesstämning genom den typen av påverkan. Inte heller kan en deprimerad person "rycka upp sig" och tänka glada tankar för att må bättre, på ett sätt som man ofta kan göra under en tillfällig dipp i humöret.

Många deprimerade upplever även rubbningar i sitt fysiska mående också, såsom problem med sömn eller aptit, eller kanske psykosomatiska sjukdomar.

Vårdcentralen har tester som man kan göra för att definiera depression, samt hur allvarlig den är. Tester, i samband med samtal med läkare, kan lättare avgöra om det är en depression som du har.

• Anonym (Deppig)
    NomenNescio skrev 2017-06-26 15:13:10 följande:

Det kan vara.

Rent generellt kan man säga att depressioner är djupare och håller i sig längre än "vanlig" nedstämdhet, samt att den tar bort möjligheten att känna glädje av yttre ting. En nedstämd person kan exempelvis må bättre av att göra något roligt, eller bli gladare av vänner etc, men för en deprimerad person är det inte möjligt att ändra sinnesstämning genom den typen av påverkan. Inte heller kan en deprimerad person "rycka upp sig" och tänka glada tankar för att må bättre, på ett sätt som man ofta kan göra under en tillfällig dipp i humöret.

Många deprimerade upplever även rubbningar i sitt fysiska mående också, såsom problem med sömn eller aptit, eller kanske psykosomatiska sjukdomar.

Vårdcentralen har tester som man kan göra för att definiera depression, samt hur allvarlig den är. Tester, i samband med samtal med läkare, kan lättare avgöra om det är en depression som du har.

Tack för svaret. En del saker stämmer in, andra inte. Jag har absolut ingen aptit samt mår ofta illa/har ont i magen. Skulle säga att jag mått så här i några månader, kanske mer (kanske år?). Jag kan inte rycka upp mig men jag har ju bättre dagar då jag gör något som ändå känns kul. Men känslan är kort, känner mig ofta tom efter en sådant mer uppåt tillfälle.

Du verkar kunna mycket. Om jag skulle ha en depression, blir man erbjuden terapi endast eller är all behandling i samband med ssri?
  • NomenNescio
    Anonym (Deppig) skrev 2017-06-26 15:22:54 följande:
    Tack för svaret. En del saker stämmer in, andra inte. Jag har absolut ingen aptit samt mår ofta illa/har ont i magen. Skulle säga att jag mått så här i några månader, kanske mer (kanske år?). Jag kan inte rycka upp mig men jag har ju bättre dagar då jag gör något som ändå känns kul. Men känslan är kort, känner mig ofta tom efter en sådant mer uppåt tillfälle.

Du verkar kunna mycket. Om jag skulle ha en depression, blir man erbjuden terapi endast eller är all behandling i samband med ssri?
    Jag tror att kan det vara depression ändå om du har känslan av de lättare och gladare perioderna som du har snabbt går över och mest lämnar tomhet efter sig. Men lite vanskligt att säga definitivt på det här sättet=)

Det är lite olika vad de erbjuder, och du kan välja den eller de delar av vård som du tror passar dig bäst, även om läkaren säkert har rekommendationer.

Om du känner att denna typ av mående har kommit och gått i perioder i livet är chansen stor att de kommer att erbjuda SSRI. Likaså om du har depressioner i släkten. Detta kan nämligen tyda på att du rent fysiskt har låga nivåer av vissa signalsubstanser i hjärnan, vilket är ärftligt och ofta brukar märkas till och från under ett liv (oftast med början i tidig tonår eller däromkring), och det brukar de vilja behandla med att ge ett litet påskjut av dessa signalsubstanser (SSRI) i tablettform.

Om du annars själv mer kan härleda depressionen till någon orsak, exempelvis livssituation eller tidigare trauman, är de kanske mer benägna att endast rekommendera terapi. Tyvärr är det nästan bara KBT som erbjuds idag, vilket inte passar alla (vilket jag kan tycka är synd).

Oftast brukar de dock rekommendera en kombination av både SSRI och KBT, om det är depression som du har.

Sen beror det så klart även på hur djup depression du har, och hur ditt liv ser ut i övrigt.
  • Primulina

Jag har varit deprimerad i två omgångar och båda gånger fått hjälp från Vårdcentralen. Utifrån din beskrivning låter som du länge gått med en depression så det i princip har blivit din vardag och därför undrar du om du ska må på det viset. Är man deppig mer tid än man är glad utan orsak är det tid att söka vård. Även när man är som djupast i en depression kan man vara glad men det är tyvärr ingen varaktig känsla. 

Friska människor känner sig neutrala eller positiva majoriteten av tiden. Har också för mig att kravet för att kunna räknas som deprimerad är att man varit deppig mer än 2 veckor och det är inte mycket.

Under min andra depression trodde jag att jag hade koll på symtomen och trodde jag tog kontakt med vården i tid men ändå hade jag sjunkigt långt ner på skalan de uppskattar ens humör med. 

Jag har båda gångerna ätit SSRI i kombination med samtalsterapi. Funkade mycket bra för mig. Man ska inte vara rädd för medicin den kan faktiskt hjälpa. De kan dock inte tvinga dig till medicin så säg i så fall bara vad du vill ha.

Jag har gott både hos vanlig psykolog och i KBT. För mig fungerade KBT bäst men vet från bekantskapskretsen att det är mycket olika från person till person.

Tipset är att bara ringa vårdcentralen och berätta att du tror att du är deprimerad och vill komma på besök. Tyvärr brukar det vara lång väntetid på samtalsterapi och därför tror jag många får börja med medicin först.

Du kan råka stöta på en läkare som känns okänslig men de behöver bara veta hur det är. Läkare är inte alltid bra på hantera oss deppig.

Lyckat till och alla förtjänara att må bra så se till att få hjälp!

• Anonym (Deppig)
    NomenNescio skrev 2017-06-26 15:42:53 följande:

Jag tror att kan det vara depression ändå om du har känslan av de lättare och gladare perioderna som du har snabbt går över och mest lämnar tomhet efter sig. Men lite vanskligt att säga definitivt på det här sättet=)

Det är lite olika vad de erbjuder, och du kan välja den eller de delar av vård som du tror passar dig bäst, även om läkaren säkert har rekommendationer.

Om du känner att denna typ av mående har kommit och gått i perioder i livet är chansen stor att de kommer att erbjuda SSRI. Likaså om du har depressioner i släkten. Detta kan nämligen tyda på att du rent fysiskt har låga nivåer av vissa signalsubstanser i hjärnan, vilket är ärftligt och ofta brukar märkas till och från under ett liv (oftast med början i tidig tonår eller däromkring), och det brukar de vilja behandla med att ge ett litet påskjut av dessa signalsubstanser (SSRI) i tablettform.

Om du annars själv mer kan härleda depressionen till någon orsak, exempelvis livssituation eller tidigare trauman, är de kanske mer benägna att endast rekommendera terapi. Tyvärr är det nästan bara KBT som erbjuds idag, vilket inte passar alla (vilket jag kan tycka är synd).

Oftast brukar de dock rekommendera en kombination av både SSRI och KBT, om det är depression som du har.

Sen beror det så klart även på hur djup depression du har, och hur ditt liv ser ut i övrigt.

Tack igen för att du tog dig tid att skriva, känns skönt att veta vad som eventuellt väntar. Har faktiskt gått i kbt en gång (bokstavligen, gick en session) och det kändes inte alls som rätt typ av terapi men jag var bara 17 då så kanske skulle jag ha lättare att ta till mig det idag.
  • Anonym (Deppig)
    Primulina skrev 2017-06-26 15:46:18 följande:

Jag har varit deprimerad i två omgångar och båda gånger fått hjälp från Vårdcentralen. Utifrån din beskrivning låter som du länge gått med en depression så det i princip har blivit din vardag och därför undrar du om du ska må på det viset. Är man deppig mer tid än man är glad utan orsak är det tid att söka vård. Även när man är som djupast i en depression kan man vara glad men det är tyvärr ingen varaktig känsla. 

Friska människor känner sig neutrala eller positiva majoriteten av tiden. Har också för mig att kravet för att kunna räknas som deprimerad är att man varit deppig mer än 2 veckor och det är inte mycket.

Under min andra depression trodde jag att jag hade koll på symtomen och trodde jag tog kontakt med vården i tid men ändå hade jag sjunkigt långt ner på skalan de uppskattar ens humör med. 

Jag har båda gångerna ätit SSRI i kombination med samtalsterapi. Funkade mycket bra för mig. Man ska inte vara rädd för medicin den kan faktiskt hjälpa. De kan dock inte tvinga dig till medicin så säg i så fall bara vad du vill ha.

Jag har gott både hos vanlig psykolog och i KBT. För mig fungerade KBT bäst men vet från bekantskapskretsen att det är mycket olika från person till person.

Tipset är att bara ringa vårdcentralen och berätta att du tror att du är deprimerad och vill komma på besök. Tyvärr brukar det vara lång väntetid på samtalsterapi och därför tror jag många får börja med medicin först.

Du kan råka stöta på en läkare som känns okänslig men de behöver bara veta hur det är. Läkare är inte alltid bra på hantera oss deppig.

Lyckat till och alla förtjänara att må bra så se till att få hjälp!

Tack för att du skrev, det kändes helt rätt det du skrev om att jag mått så här under så lång tid att det har blivit normalitet. Ska nog ringa vc ändå.

Har du fått några biverkningar av ssri:n? Vilka i sprallig? Känner du dig fortfarande "som dig själv"? Har några personer runt om mig som ätit och inte mått jättebra och som dessutom haft svårt att sluta med det sedan. Men mår man bra av det finns det kanske ingen anledning att sluta heller...
  • Anonym (Deppig)
    Anonym (Deppig) skrev 2017-06-26 20:52:13 följande:

Tack för att du skrev, det kändes helt rätt det du skrev om att jag mått så här under så lång tid att det har blivit normalitet. Ska nog ringa vc ändå.

Har du fått några biverkningar av ssri:n? Vilka i sprallig? Känner du dig fortfarande "som dig själv"? Har några personer runt om mig som ätit och inte mått jättebra och som dessutom haft svårt att sluta med det sedan. Men mår man bra av det finns det kanske ingen anledning att sluta heller...

En till fråga, du fick samtalsterapi, upplevde du att det var svårt att få den behandlingen eller var det vad de rekommenderade till och med?
  • Primulina
    Anonym (Deppig) skrev 2017-06-26 20:52:13 följande:

För mig har de alltid rekomenderat medicin och samtal som ett paket. Samtalsterapi har egentligen varit viktigast från deras håll men de har bedömt att jag kan kunnat tillgodogöra mig terapin bättre med medicin men jag vet ju inte eftersom jag båda gångerna gjort båda.

Första veckorna är ganska jobbig men efter insättningen märkte jag stor skillnad i ork och fick lättare med att ta mig för saker. De biverkningar jag fick var torra slemhinnor både i mun och muff, mindre sexlust och svårt att "komma" vilket är de vanligaste. Men hellre lite gladare och mer ork än bra sex. Min personlighet har alltid vari samma folk tyckte nog att jag blev lite mer mig själv på medicin än som deprimerad.

Har egentligen inte haft problem att sluta men tagit det mycket långsamt. Däremot rekomenderas minst 6 månader behandling vilket jag fick första gången. För återfall var rekomendationen 2 år och jag friskförklarad efter 1 år så var jobbigt att äta som frisk... men slutade efter 2 år fast läkarn tyckte jag sluta gå ett tag till men då var jag less på dålig sexlust.

Menar inte att du ska ta medicin om du inte vill tror samtalen och kbt gjorde det mesta så det är viktigast. Sen är alla olika har ,ånga kompisar som gått igenom olika typer av depressioner och andra psykiska åkommor. Vissa lättare att ta signum än andra. Många har desutom haft olika medicin så ingen kan vet vad som väntar.
  • Alana

Det test som jag fått göra på vårdcentralen för depression heter MADRS-S och de finns också på nätet där man kan testa sig själv och få svar direkt. Så sök på MADRS-S och testa dig själv =)

Svar på tråden Hur vet man om man är deprimerad?