• Mandelskorpan

    Nässelutslag bara sådär på 7-åring? Ska man vara orolig?

    7-åringen vaknade med nässelutslag i helgen. Dom kliar inte och ingen feber. Hon har lite känslighet mot mat och kan få magont ibland och kan bli röd runt munnen av syrliga frukter tex. Men såna här utslag har hon aldrig haft tidigare. Det är över bål, armar, ben. Vi har inte ätit något särskilt och har inte nya lakan, kläder eller nåt heller vad jag kan komma på.

    Minstingen hade något liknande som 4-åring men då var det borta dagen efter och vi är rätt säkra på att det var kikärtor i lite större mängd som det berodde på.

    Väntar nu på telefontid på VC men undrar om någon varit med om något liknande som suttit i mer än 24h?

  • Svar på tråden Nässelutslag bara sådär på 7-åring? Ska man vara orolig?
  • LFF

    Har hon varit extra varm? Har ni varit ute mycket i solen? 

    Jag kan, under vissa förutsättningar, få nässelutslag av just sol och värme. Och det kan vara just att man sovit extra varmt den natten som gjort det. Däremot så har det alltid kliat på mig när jag fått det.

  • Mandelskorpan

    Njaej vi har varit ute mycket men vädret har inte varit särskilt varmt/soligt. Det verkar inte klia alls och utslagen är liksom släta i huden.

    Kom på att ungarna smällde i sig en påse cashew-nötter, kan det vara det? I så fall kom utslagen 10-12h efter att hon åt det. Vet att hon ätit det förut men kanske inte en hel näve på en gång.

Svar på tråden Nässelutslag bara sådär på 7-åring? Ska man vara orolig?