• Anonym (Oro)

Springmask? Ingen symtom. Har vi det ändå?

Jag har nu googlat som en galning men hittar inget svar på min fråga.

En kompis till mig har en dotter som för fyra dagar sedan upptäckte springmask. Min kompis hintar mig nu hela tiden att hon måste fått det från oss?!

Jag har fyra barn, ett av mina barn hade lite klåda mitt på dagen en gång för ca fyra veckor sedan i rumpan. Det gick då mask på dagis så varningsklockorna satte igång direkt. Hon har problem med hård mage och just den morgonen bajsade hon stenhårt och när det inte blev mer klåda än så och jag kollade både bajs(inte med mikroskop direkt) och rumpa och inget syntes så jag antog att hon hade ont efter den hårda bajsningen.

Min man hade i förbigående sagt detta till vår kompis och hon hävdar att Ingen i deras närhet haft, inte på förskolan och hon uuunnnndraaaar verkligen hur hennes flicka fått det. Skickar sms dagligen och frågar om vi sett nå maskar i barnens bajs men det har vi inte gjort.

Sist våra barn träffades var för tre veckor sedan och jag i min tur oroar ju mig att vi blivit smittade och att det snart kommer för oss också.

Kan vi ha mask utan att veta om det? Borde dom inte vara rätt många nu då eftersom hon klagade på klådan för fyra veckor sen? Och om kompisens dotter blivit smittad av oss för treveckors sedan och fått symtom nu så borde väl det visa sig på någon av oss iaf? Vi är fem i familjen och ingen har symtom och jag har inte sett till nå mask. Jag har nu inte granskat bajset och petat runt i det men alltid kastat ett extra öga.

Borde vi behandla oss? Har hon rätt som anklagar oss? Borde vi utreda detta bättre eller kan jag sluta oroa mig isf för nu?

• Svar på tråden Springmask? Ingen symtom. Har vi det ändå?
  • Anonym (Forskare)

Jag har hållit på med en del data kring invärtes parasiter och bland annat e. vermicularis.

Springmask kan många gånger vara helt asymtomatiskt, dvs helt utan symtom (analklåda).

Sedan har incidens ökat väldigt väldigt mycket. Jag uppskattar att 40 % av människor bär på någon form av invärtes parasit.

Nästa kul info är att Vanquin på apoteket är verkningslöst. Nästa kul info är att Vermox är relativt verkningslöst på grund av resistens. Nästa kul info är att pumpafrön inte alls fungerar, inte kryddor heller för den delen.

Forskningen i Sverige kring parasiter är inte prioriterad överhuvudtaget (har lagts ner). Vilket innebär att spridningen av parasiter bara kommer öka och öka och öka.

Ja det är vad jag orkar skriva idag såhär sent. Mina 5 cent.

Nu läggdax. Godnatt.

• Anonym (Forskare)

En myt till jag kan splittra. Det är att det inte alls är lättsmittat. Det är ganska svårsmittat. Av 100 ägg så kläcks 30-50% resten är ofruktbara. Att du får ett ägg i dig ger ingen smitta. Får du 2 ägg så är ju chansen att smittas något större men 2*0.5 = 1 så på statistisk basis utvecklas 1 mask. Även om du skulle få 4-6 ägg i dig är det inte säkert de hittar varandra, då tarmsystemet är långt och maskarna blinda och små. Dessutom blir de påverkade av innehållet du äter. Det är 10 ägg eller mer som gäller.

Nästa myt är att maskarna måste lägga ägg på utsidan av analen för att föröka sig. En av de största myterna och det är bara trams. De klarar gott lägg äggen lite här och var i rectum, finns massor med gömmor, luftfickor osv.

• Anonym (Abs)
    Anonym (Forskare) skrev 2017-06-27 00:38:56 följande:

Jag har hållit på med en del data kring invärtes parasiter och bland annat e. vermicularis.

Springmask kan många gånger vara helt asymtomatiskt, dvs helt utan symtom (analklåda).

Sedan har incidens ökat väldigt väldigt mycket. Jag uppskattar att 40 % av människor bär på någon form av invärtes parasit.

Nästa kul info är att Vanquin på apoteket är verkningslöst. Nästa kul info är att Vermox är relativt verkningslöst på grund av resistens. Nästa kul info är att pumpafrön inte alls fungerar, inte kryddor heller för den delen.

Forskningen i Sverige kring parasiter är inte prioriterad överhuvudtaget (har lagts ner). Vilket innebär att spridningen av parasiter bara kommer öka och öka och öka.

Nu läggdax. Godnatt.

Hjälp vad ska man då behandla med?!
  • Anonym (Oj!)
    Anonym (Forskare) skrev 2017-06-27 00:38:56 följande:

Nu läggdax. Godnatt.

Vad är dina tankar om parasiter då? Bör man försöka ta reda på om man är drabbad (i så fall hur gör man det?) och vad kan man göra för att bli av med dem...?

TS: Vi har haft springmask i familjen, jag antar att det kom från dagis för det gick där men jag var den enda som hade något symtom alls (kände hur maskarna kröp när jag skulle sova, gick på toa och tittade i spegel och såg EN äcklig liten mask efter mycket om och men). Så ja, jag tror absolut på att man kan ha detta utan symtom.
  • Anonym (Masken)

Mat masken inte gillar är..
    Vitlök
    Inlagda rödbetor
    Blåbär
    Morötter

Ät mycket sånt så slipper ni masken. Och dammsug lite extra bara. Springmask är inte så farligt. Dom är lätta att ta död på utan medicin. Och vad tjafsar din vän om? Spelar det någon till var det kommer ifrån? Bara att behandla liksom.

• Lavl1037gg

Barn får i sig mask genom att äta nåt med masken eller äggen, ofta för att de leker ute och får i sig jord och sand. Det är inte alls lätt att det smittar så såvida inte dotterns kompis sniffat henne i rumpan så behöver ni inte oroa er. Det är skillnad mot löss där ungarna bara behöver låna varandras mössor liksom. Vill ni säkra upp så lär dottern att ha god handhygien, städa hemma och tvätta lakan, soffkläder och sådant. Men att dottern smittade sin kompis är rejält långsökt!

• Anonym (Oro)

Okej, tack för era svar. Men dom hjälpte mig inte direkt. Tror ni att vi går runt med denna springmask utan att veta om det? Våra barn sover ofta tsm, ofta med oss och med varandra. Borde vi inte allihopa ha mask då? Men är det möjligt att vi gått med det i familjen i fyra veckor utan att någon har nå symtom alls? Ska vi behandla oss?

• Anonym (fd)

Varför skulle man behandla om man varken sett någon springmask eller har några symptom? Behandling av evenuell 'osynlig' maskinfektion? Fråga vårdcentralen om det är nödvändigt och behövs.

• Anonym (fd)

Vi hade envis springmask i vår familj som vi inte blev av med trots flertalet behandlingar och kontakt med infektionskliniken. Infektionen försvann först när vi i familjen lade om kosten helt. Kastade bort ALL skräpmat och åt nästan bara råkost och lågkolhydratkost. Ingen godis, läsk, kakor, chips. Och ingen pasta, ris, bröd, flingor. Men mycket lax, kyckling, sallad, rotfrukter och så. Och då försvann infektionen. Har inga belägg för det men tror att bakteriefloran i tarmen påverkas av vad man äter och att modern mat ger en tarm som är mottaglig för parasitinfektioner. Vi äter inte lika extremt nu längre men ändå mycket hälsosammare än förut och masken har inte kommit tillbaka. Vad jag vill säga med det är att vissa förmodligen är väldigt smittkänsliga för springmaskinfektion medans andra inte alls är det. Springmask finns ju i vår miljö hela tiden men är man inte känslig så utvecklar man ingen infektion även om man skulle bli exponerad. Men som sagt är det här bara spekulationer baserade på våra egna erfarenheter.

Svar på tråden Springmask? Ingen symtom. Har vi det ändå?