• Anonym (TS)

ECT - elbehandling mot psykisk ohälsa

Jag har haft depression och ångest sen jag var barn(är idag 27) och blev diagnostiserad med ADD som vuxen. I tonåren led jag även utav PTSD.
    Mot ångest och depression har jag tagit antidepressiva i ca fem år nu. Hörde nyligen om ECT och funderar på om det kanske kan hjälpa mig att bli av med mina problem. Samtidigt som jag är nyfiken på att prova det är jag rädd för att det ska göra mer skada än nytta..
    Finns det någon här som har provat det eller någon som känner någon som har erfarenhet av behandlingen?

• Svar på tråden ECT - elbehandling mot psykisk ohälsa
  • Anonym (Har gjort det)

Ja jag har gjort det, det väckte mig ur dimman och gav mig ett nytt liv.

• Anonym (Hej)

Jag har jobbat på psykiatrisk avdelning och varit med på många såna behandlingar. På dom det har funkat, så har det varit som en ny människa som kom fram. Funkar inte alltid på alla men jag har ingen direkt statistik på det så ska inte yttra mig mer på det.

Efter behandlingen kan man bli rätt snurrig och glömsk, bästa är att lägga sig och vila nån timme.

Men ur proffessionell synpynkt tycker jag absolut att du ska testa det. Gå in på 1177 och läs på om det så du får så mycketinfo om det som möjligt.

• Anonym (TS)
    Anonym (Hej) skrev 2017-06-27 07:03:30 följande:

Jag har jobbat på psykiatrisk avdelning och varit med på många såna behandlingar. På dom det har funkat, så har det varit som en ny människa som kom fram. Funkar inte alltid på alla men jag har ingen direkt statistik på det så ska inte yttra mig mer på det.

Efter behandlingen kan man bli rätt snurrig och glömsk, bästa är att lägga sig och vila nån timme.

Men ur proffessionell synpynkt tycker jag absolut att du ska testa det. Gå in på 1177 och läs på om det så du får så mycketinfo om det som möjligt.

Vad händer med de det inte fungerar på? Blir de värre? Får de permanenta minnesluckor eller problem med närminnet?

Visst, det skulle vara bra att inte minnas vissa specifika saker, men är rädd för att det är just de bra minnena som försvinner, medan de dåliga består...
  • Anonym (Hjälpte)

Jag har fått ect och blev hjäpt av det. Hade lite besvär med minnet ett tag efteråt men det gick över ganska snabbt. Ingen mirakelkur såtillvida att jag blev frisk men däremot gjorde det stor skillnad då jag plötsligt förmådde ta mig ur sängen, sköta min hygien etc. Svarade även bättre på mediciner och samtalsterapi efteråt så det innebar definitivt en vändning för mig, fungerar bra i vardagen, på jobb etc idag och tror inte jag kommit dithän utan det..

• Anonym (Hjälpte)
    Anonym (A) skrev 2017-06-27 07:54:14 följande:

Gör inte det....

Varför inte? - hur upplevde du det?

Det är inte så hjälpsamt att komma med någon uppmaning åt någotdera hållet utan att berätta vad den grundas på.
  • Anonym (B)

Jag har fyra stycken bekanta/vänner som gått igenom den behandlingen. Alla har tyvärr fått bestående men av minneslust och andra problem som gör det svårt stt fungera i vardagen. Den ena av dem minns inte ens sina barns förlossningar. Jag vet att de i psykvården säger att det inte är vanligt med så allvarliga minnesförluster men ser man sig omkring märker man ganska snabbt att det inte är sant.

MEN, jag vill ändå inte avfärda metoden. Det finns ju dom som trots allt fått sitt liv tillbaka. Det är en avvägning tänker jag, vad är man beredd att offra? Personligen är jag inte beredd och kommer aldrig vara men för många är det en stor hjälp, och för många känns det som att livet är slut.

OBS, detta är mina personliga erfarenheter. Läs olika forskningsrapporter och bilda din uppfattning efter det. Lita inte på vad folk skriver på forum. Eller asså lita kan du ju men bestäm dig inte från vad en anonym person skriver på nätet.

• Anonym (Hjälpte)
    Anonym (B) skrev 2017-06-27 21:20:59 följande:

Jag har fyra stycken bekanta/vänner som gått igenom den behandlingen. Alla har tyvärr fått bestående men av minneslust och andra problem som gör det svårt stt fungera i vardagen. Den ena av dem minns inte ens sina barns förlossningar. Jag vet att de i psykvården säger att det inte är vanligt med så allvarliga minnesförluster men ser man sig omkring märker man ganska snabbt att det inte är sant.

MEN, jag vill ändå inte avfärda metoden. Det finns ju dom som trots allt fått sitt liv tillbaka. Det är en avvägning tänker jag, vad är man beredd att offra? Personligen är jag inte beredd och kommer aldrig vara men för många är det en stor hjälp, och för många känns det som att livet är slut.

OBS, detta är mina personliga erfarenheter. Läs olika forskningsrapporter och bilda din uppfattning efter det. Lita inte på vad folk skriver på forum. Eller asså lita kan du ju men bestäm dig inte från vad en anonym person skriver på nätet.

Instämmer till 100% med dig! Allt någon kan beskriva, på forum eller i verkliga livet, är hans/hennes egna upplevelse. Tror det kan vara av godo att jämföra olika personers erfarenheter men till syvende och sist så är både effekt och biverkningar av alla behandlingsmetoder individuella.
  • drmcstuffin

Jag har gjort det i två omgångar första gången efter jag fått mitt barn och drabbats av en förlossningsdepression. Andra gången då jag totalt gick i väggen psykiskt pg av skilsmässa.

För mig hjälpte det bra båda gångerna och blev ganska snabbt bättre dock har jag fortfarande problem med att minnas saker som hänt längre bak i tiden 5-10 år sen.

Själv skulle jag INTE göra om det om jag skulle få det förslaget som behandling.

Jag skulle tycka att du söker hjälp på psykiatrin med samtal kanske KBT eller DBT terapi.

Jag vet att det finns tomtar på psykiatrin som verkligen inte kan hjälpa en men ge inte upp! Jag har själv efter 15 års tid lyckats hitta en behandlingsform som hjälper mig men jag kan förstå uppgivenheten som blir när an inte blir förstådd eller känner att man blir hjälpt!

• KlunsSmurfen
    Anonym (TS) skrev 2017-06-27 20:05:40 följande:
    Vad händer med de det inte fungerar på? Blir de värre? Får de permanenta minnesluckor eller problem med närminnet?

Visst, det skulle vara bra att inte minnas vissa specifika saker, men är rädd för att det är just de bra minnena som försvinner, medan de dåliga består...
    Minnesstörningar hos patienter som behandlats med ECT ? Om information och delaktighet för patienter och närstående
    De senaste två åren har Socialstyrelsen och sedermera även Inspektionen för vård och omsorg (IVO) tagit emot ett drygt hundratal berättelser från patienter som beskriver biverkningar som de anser kan härledas till Elektrokonvulsiv, ECT- behandling. Många berättelser ligger långt tillbaka i tiden och endast ett fåtal klagomål har lett till formella utredningar. Citaten från patienter i den här rapporten kommer från dessa berättelser.

Patienterna berättar oftast om långvariga minnesstörningar, bristande information om biverkningar och ett dåligt bemötande från vården. På basis av dessa berättelser har Socialstyrelsen tillsammans med en expertgrupp identifierat ett behov av stöd till vården avseende bemötande och åtgärder som vården kan vidta.

ECT används framförallt vid svåra depressioner och är en behandlingsmetod inom psykiatrin. ECT är verksamt vid bland annat svår depression, svår mani, katatoni och postpartumpsykos. ECT påverkar också minnesfunktioner och det är vanligt att patienter får minnesstörningar under behandlingsperioden. Störningarna innebär svårigheter att inprägla minnen och de kan vara upp till några veckor efter avslutad behandling.

Hittills publicerad forskning har inte kunnat påvisa något samband mellan ECT och långvariga minnesstörningar. Minnesfunktionen är idag inte fullt ut beskriven i den vetenskapliga litteraturen, och här finns en vetenskaplig kunskapslucka. Det finns således fortsatt diskrepans mellan befintliga forskningsresultat och patienters beskrivningar av långvarig minnesstörning efter ECT.

www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-29
    Hundratals vittnesmål på skador efter elchocker, ECT.

Hundratals vittnesmål på skador från ECT-behandlingar, elchocker!

?Min öppenvårds-psykiatriker som inte haft med slutenvården att göra tror att min epilepsi (som jag fick i höstas o medicinerar mot 2 ggr per dag) har orsakats av all ECT. Min neurolog är av samma åsikt.?

www.elchocker.se/

Uppdrag Granskning: ?Efter ECT:n, pang, så försvann minnet? | elchocker.se

Amanda: ?Efter ECT:n, pang, så försvann minnet?

De är tre kvinnor som delar en och samma erfarenhet: efter elbehandlingen har de stora problem med minnet.

DE BOR i Stockholm, de är ungefär lika gamla, men det är sviterna av elchockerna, så kallad ECT, som är deras starkaste gemensamma nämnare.

Amanda:
    Hon är en mamma som glömt varenda förlossning, men hon har blivit bra på att låtsas hänga med. Innan ECT hade hon inga problem alls med minnet ? tvärtom tyckte hon att minnet var mycket gott.
    ? Efter ECT:n, pang, så försvann det hela. Det var liksom stor skillnad. Det är inget tvivel om att det berodde på ECT:n.

Hur vet du att du hade bra minne innan?
    ? Alltså vissa saker vet man om sig själv. Det är svårt att förklara nu hur jag kunde veta det, eftersom jag glömt. Men jag hade ett bra minne, och det har jag vetat hela mitt liv, att jag har ett bra minne, eller hade, säger Amanda.

Eva:
    Hon har tidigare jobbat på ansvarsfulla uppdrag över hela världen. Nu är alla utländska språk raderade ur minnet.
    ? Det är väldigt svårt att försöka få fram vad man upplever. Jag har mött, tyvärr, många som säger att ?dina problem sitter i huvudet och inte i behandlingen.?

Hur vet du att det inte är så?
    ? Jag har ju en historia som jag kan falla tillbaka på som är långvarig. Och jag vet hur depressionsperioderna har sett ut tidigare, så att det är svårt att se vad annat än ECT:n det skulle vara som har helt plötsligt gjort att jag hamnar i den här situationen. Omständigheterna kring att jag är under behandling med ECT, blir väldigt förvirrad, och tappar minnet ? och sen att det håller i sig.

Sandra:
    Från att ha varit en högavlönad singel, full av fart, har hon blivit vad hon beskriver som den knasiga tanten i kvarteret. En som inte alltid hittar hem, som glömmer och tappar bort. Hon har sparat broschyren hon fick inför ECT:n. Där står klart och tydligt att ?Förmågan att återkalla viktiga minnen är oförändrad?.
    ? Visst låter det bra? Jag har alltså gått från att vara nyutexaminerad akademiker för andra gången, till en person som inte ens klarar av att sköta sitt eget hem och har konstant behov av boendestöd från kommunen. Det är fint, konstaterar hon ironiskt.

Reportageteam: Kristina Hedberg, Janne Josefsson och Nils Hanson

www.elchocker.se/uppdrag-granskning-efter-ectn-pang-sa-forsvann-minnet/
Svar på tråden ECT - elbehandling mot psykisk ohälsa