Anonym (TS) skrev 2017-06-27 20:05:40 följande:
Vad händer med de det inte fungerar på? Blir de värre? Får de permanenta minnesluckor eller problem med närminnet?
Visst, det skulle vara bra att inte minnas vissa specifika saker, men är rädd för att det är just de bra minnena som försvinner, medan de dåliga består...
Minnesstörningar hos patienter som behandlats med ECT ? Om information och delaktighet för patienter och närstående
De senaste två åren har Socialstyrelsen och sedermera även Inspektionen för vård och omsorg (IVO) tagit emot ett drygt hundratal berättelser från patienter som beskriver biverkningar som de anser kan härledas till Elektrokonvulsiv, ECT- behandling. Många berättelser ligger långt tillbaka i tiden och endast ett fåtal klagomål har lett till formella utredningar. Citaten från patienter i den här rapporten kommer från dessa berättelser.
Patienterna berättar oftast om långvariga minnesstörningar, bristande information om biverkningar och ett dåligt bemötande från vården. På basis av dessa berättelser har Socialstyrelsen tillsammans med en expertgrupp identifierat ett behov av stöd till vården avseende bemötande och åtgärder som vården kan vidta.
ECT används framförallt vid svåra depressioner och är en behandlingsmetod inom psykiatrin. ECT är verksamt vid bland annat svår depression, svår mani, katatoni och postpartumpsykos. ECT påverkar också minnesfunktioner och det är vanligt att patienter får minnesstörningar under behandlingsperioden. Störningarna innebär svårigheter att inprägla minnen och de kan vara upp till några veckor efter avslutad behandling.
Hittills publicerad forskning har inte kunnat påvisa något samband mellan ECT och långvariga minnesstörningar. Minnesfunktionen är idag inte fullt ut beskriven i den vetenskapliga litteraturen, och här finns en vetenskaplig kunskapslucka. Det finns således fortsatt diskrepans mellan befintliga forskningsresultat och patienters beskrivningar av långvarig minnesstörning efter ECT.
www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-5-29Hundratals vittnesmål på skador efter elchocker, ECT.
Hundratals vittnesmål på skador från ECT-behandlingar, elchocker!
?Min öppenvårds-psykiatriker som inte haft med slutenvården att göra tror att min epilepsi (som jag fick i höstas o medicinerar mot 2 ggr per dag) har orsakats av all ECT. Min neurolog är av samma åsikt.?
www.elchocker.se/
Uppdrag Granskning: ?Efter ECT:n, pang, så försvann minnet? |
elchocker.se
Amanda: ?Efter ECT:n, pang, så försvann minnet?
De är tre kvinnor som delar en och samma erfarenhet: efter elbehandlingen har de stora problem med minnet.
DE BOR i Stockholm, de är ungefär lika gamla, men det är sviterna av elchockerna, så kallad ECT, som är deras starkaste gemensamma nämnare.
Amanda:
Hon är en mamma som glömt varenda förlossning, men hon har blivit bra på att låtsas hänga med. Innan ECT hade hon inga problem alls med minnet ? tvärtom tyckte hon att minnet var mycket gott.
? Efter ECT:n, pang, så försvann det hela. Det var liksom stor skillnad. Det är inget tvivel om att det berodde på ECT:n.
Hur vet du att du hade bra minne innan?
? Alltså vissa saker vet man om sig själv. Det är svårt att förklara nu hur jag kunde veta det, eftersom jag glömt. Men jag hade ett bra minne, och det har jag vetat hela mitt liv, att jag har ett bra minne, eller hade, säger Amanda.
Eva:
Hon har tidigare jobbat på ansvarsfulla uppdrag över hela världen. Nu är alla utländska språk raderade ur minnet.
? Det är väldigt svårt att försöka få fram vad man upplever. Jag har mött, tyvärr, många som säger att ?dina problem sitter i huvudet och inte i behandlingen.?
Hur vet du att det inte är så?
? Jag har ju en historia som jag kan falla tillbaka på som är långvarig. Och jag vet hur depressionsperioderna har sett ut tidigare, så att det är svårt att se vad annat än ECT:n det skulle vara som har helt plötsligt gjort att jag hamnar i den här situationen. Omständigheterna kring att jag är under behandling med ECT, blir väldigt förvirrad, och tappar minnet ? och sen att det håller i sig.
Sandra:
Från att ha varit en högavlönad singel, full av fart, har hon blivit vad hon beskriver som den knasiga tanten i kvarteret. En som inte alltid hittar hem, som glömmer och tappar bort. Hon har sparat broschyren hon fick inför ECT:n. Där står klart och tydligt att ?Förmågan att återkalla viktiga minnen är oförändrad?.
? Visst låter det bra? Jag har alltså gått från att vara nyutexaminerad akademiker för andra gången, till en person som inte ens klarar av att sköta sitt eget hem och har konstant behov av boendestöd från kommunen. Det är fint, konstaterar hon ironiskt.
Reportageteam: Kristina Hedberg, Janne Josefsson och Nils Hanson
www.elchocker.se/uppdrag-granskning-efter-ectn-pang-sa-forsvann-minnet/