• Lillatjejen1992

    Tips på kliniker för utredning

    Nu har vi passerat "gränsen".. 12månaders försökande och ännu inte ens en antydan till plus på stickan. Jag (24år) och sambon (31år) har pratat om utredning och nu känns det som det är dags.

    Jag kan inte så mycket om utredningar och detta med landstingskostnader etc.

    Hur går man tillväga? Och kan någon tipsa om vilken klinik som är bra i sthlmsområdet?

  • Svar på tråden Tips på kliniker för utredning
  • Jag är bara jag

    Bara att ringa gynkliniken på det sjukhus ni tillhör och be om en utredning. Kostar max som högkostnadskortet. Gör ni det privat kan det gå på många tusen.

  • Hunny B

    Vi vände oss direkt till en klinik, Cevita care som håller till vid S:t Görans sjukhus. Fick en återbudstid på en gång när jag ringde som var ett par veckor senare. Var jättenöjd med Cevita, bra personal, snabb utredning, hyfsat lätt att få återbesökstider och tider för ultraljud. Vi blev informerade tidigt om att det kan vara kötid för ivf och att de därför kunde skicka in en remiss redan då vilket de gjorde, det var superbra för då blev det ingen väntetid för oss utan vi höll fortfarande på med försök med ägglossningsstimulering när vi fick första tiden till ivf-kliniken. Så fick t.o.m skjuta upp på den lite.

  • Hunny B

    Just det, Cevita har avtal med landstinget så det blev vanlig landstingstaxa. I alla fall var det så förra året då vi gick.

  • Lillatjejen1992
    Jag är bara jag skrev 2017-06-27 17:23:53 följande:

    Bara att ringa gynkliniken på det sjukhus ni tillhör och be om en utredning. Kostar max som högkostnadskortet. Gör ni det privat kan det gå på många tusen.


    Det sjukhus vi tillhör? Vi tillhör endast vårdcentraler och den lokala gynmottagningen erbjuder inte fertilitetsutredningar .. :O
  • Lillatjejen1992
    Hunny B skrev 2017-06-27 17:42:36 följande:

    Just det, Cevita har avtal med landstinget så det blev vanlig landstingstaxa. I alla fall var det så förra året då vi gick.


    Tack för infon :) verkar som många kliniker numera går efter landstingskostnader om man bor i länet.
  • Jag är bara jag
    Lillatjejen1992 skrev 2017-06-27 18:17:33 följande:
    Det sjukhus vi tillhör? Vi tillhör endast vårdcentraler och den lokala gynmottagningen erbjuder inte fertilitetsutredningar .. :O
    Nåt sjukhus är ju ert närmaste dit ni skulle åka akut eller på remiss. Vi ringde direkt och fick tid direkt.
  • Lillatjejen1992
    Jag är bara jag skrev 2017-06-27 19:18:12 följande:

    Nåt sjukhus är ju ert närmaste dit ni skulle åka akut eller på remiss. Vi ringde direkt och fick tid direkt.


    Det sjukhus vi har närmst till har gynmottagning men utreder inte fertilitet :/ blir hänvisad till privat
  • LadySat

    Jag bokade en tid på Ultragyn Sophiahemmet och var där för första gången i måndags. Jag ringde helt enkelt och berättade lite om bakgrunden till varför vi ville påbörja en utredning och så fick vi en tid ett par veckor senare.

    Ultragyn är knutna till Landstinget och man betalar bara patientavgiften, och frikort gäller hos dem.

    Jag valde dem dels för att de ligger hyfsat bra till, men också för att jag opererade bort en cysta från äggstocken hos dem i maj, och var väldigt nöjd med bemötandet och vården.

    Bara att du frågar om du undrar något mer :)

Svar på tråden Tips på kliniker för utredning