LaFleur skrev 2017-06-27 23:00:27 följande:
Hej,
Mitt vatten började läcka imorse och jag fick åka hem från förlossningen och vänta på värkar.
Är i v 34+4 och är lite nojig över hur det kommer att gå med bebisen, med tanke på att han föds för tidigt
Någon som fött runt denna vecka? Hur har det gått för era bebisar? Vad vägde dom och fick ni några komplikationer? Hur länge fick ni ligga på neonatal?
Jag födde i v33+0 pga tidig vattenavgång. Hon föddes exakt en vecka efter att vattnet gick. Jag hann få kortisonsprutorna för lungmognad.
Det gick jättebra :) Supersnabb förlossning dock - mindre än 3h efter första känning, ca 1,5h efter att jag började tänka att det var värkar. Befann mig på sjukhuset då för att kolla upp värden och grejer så fick bara ta mig till förlossningen. Var skönt vara där när det gick så fort.
Från 4 cm öppen till att hon var född tog det ca 20 min!
När hon föddes gick de direkt iväg med henne och kollade så hon var okej men kom tillbaka nästan direkt med henne insvept i en filt och jag fick hälsa på henne eftersom hon mådde så bra. Hon hade inga problem med andningen alls utan andades jättebra från början.
Hon vägde drygt 2 kg. Ca 3h efter förlossningen kändes det som att jag inte fött. Hade inte ont eller så alls.
Jag fick fika och sedan fick jag gå till neo där hon låg. Hon var på en värmebädd och låg och sov men behövde ingen kuvös eller så. Hon hade hjärt- och andningsövervakning och matsond vilket de sätter på rutin. Jag kunde ta upp henne direkt och de tycker det är bra att man sitter där och har bebisen innanför rocken :) Ju mer desto bättre.
Dagen efter födseln så frågade de om jag ville amma eller mata med flaska. Jag sade flaska och då provade vi direkt och det gick bra så de tog bort sonden när de kollat att hon kunde äta och andas samtidigt. Amning är lite knepigare så hade jag velat det hade hon fått ha kvar sonden ett tag till.
Någon dag senare tog de bort hjärtövervakning och hade bara kvar andningskollen som är en liten grej runt ena foten. Hon hade inga problem med något av sakerna. Hon fick sola lite (de ställde en uv-lampa över värmesängen). Annars stannade vi mest på neo för att hon skulle få äta upp sig lite. Vi hade kunnat åka hem efter ca 10 dagar men stannade 14 eftersom ett syskon var förkyld då.
På neo fick vi eget rum dit vi rullade in henne. Behövde vi hämta något på dagen ställde vi sängen i stora salen så de hade koll på henne.
Hon växte i snabb takt och när hon var 3-4 mån vägde hon mer än en typisk fullgången bebis född samtidigt! Hon har inte fått några komplikationer. Innan bf så sov hon mest och vaknade bara för att äta. Stor skillnad efter bf då hon var vaken mycket mer.
Prematurer har lite gulliga grymtande ljud för sig i början så du är beredd på det. De försvinner sedan efter bf. Jag tycker det bara var gulligt men är man lättväckt har man kanske svårt att sova just bredvid :)
Fråga gärna mer om du undrar :)