• SweetBabe26

Är borrelia farligt?

Hur farligt är det å få/ha borrelia? Vad för symtom kan man få? :/ undrar då jag ska testa mej för det på vc imorgon

• Svar på tråden Är borrelia farligt?
  • Anonym (Jag)

Det är jättefarligt.. alltså inte så att du dör imorrn men du kan få många men för livet och inte kunna leva ett normalt liv. jag har vart sjuk nu i 4 år pga det kan ej jobba. Jag är kroniskt sjuk.. några kanske kommer säga emot här i tråden för det är inte vedertaget än med kronisk borrelia men jag känner till jättemånga med det.

Gå in på borreliaföreningens hemsida till att börja med.

Jag kanske skrämmer men jag vill bara vara ärlig och svara på din fråga.

• Anonym (Borrelia)

Hej!

Ja, borrelia kan vara farligt. Obehandlad borrelia kan självläka, men cirka var sjätte smittad får neuroborrelios, där bakterierna angriper nervsystemet, leder, hjärnhinnor.

Mer information hittar du här:

www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Borreliainfektion/

Jag fick inte den klassiska hudringen, utan min borrelia upptäcktes inte förrän den blev neuroborrelios och vänster ansiktshalva förlamades. Däremot gick jag i 3 veckor med hemsk värk i leder och muskler och feber på nätterna innan ansiktsförlamningen. 

• Anonym (Borrelia)

Glömde skriva: när rätt behandling sedan sattes in blev jag helt återställd på 8 veckor, ansiktet tog längst tid att återhämta sig.

• Anonym (Jag)

Det finns fall utan ytte symptom som rödaringen eller ansiktsförlamningen.

Jag gjorde ett test 2013 hos infektionskliniken.. som sa NEGATIVT.. jag trodde på dem... det skulle jag inte gjort... akta dig för att tro på sjukvården... de kommer antagligen inte hjälpa dig.. om jag hade fått hjälp då hade jag kanske inte vart sjuk idag..

Jag kan massor om detta... jag kan skriva till dig privat om du vill ha hjälp.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Borrelia) skrev 2017-06-27 23:24:28 följande:

Glömde skriva: när rätt behandling sedan sattes in blev jag helt återställd på 8 veckor, ansiktet tog längst tid att återhämta sig.

Tur att du fick rätt behandling i tid.. grattis.. det är många som inte får det och får leva med livslånga men...
  • SweetBabe26
    Anonym (Jag) skrev 2017-06-27 23:28:18 följande:

Det finns fall utan ytte symptom som rödaringen eller ansiktsförlamningen.

Jag gjorde ett test 2013 hos infektionskliniken.. som sa NEGATIVT.. jag trodde på dem... det skulle jag inte gjort... akta dig för att tro på sjukvården... de kommer antagligen inte hjälpa dig.. om jag hade fått hjälp då hade jag kanske inte vart sjuk idag..

Jag kan massor om detta... jag kan skriva till dig privat om du vill ha hjälp.

Hej du får jätte gärna skriva till mej privat. Finns på messenger på fb: Anna Melin Karlsson skönt om man kan prata med någon kan om det lite :/
  • SweetBabe26

6e dagen med doxy antibiotika å måste säga att mina dagar är hemska med ännu värre värk i kroppen å huden är jätte känslig kan inte ha på mej vissa kläder eller ligga i vissa sängkläder då det känns som tusen rivjärn mot min hud :( bara 4 dagar kvar på doxy vet inte om jag ska le eller gråta ifall denna kuren hjälper mej :/ tycker att antibiotika borde göra så man känner sej piggare eller bättre nix det gör den inte

• Violinisttre

Jag hade borrelia när jag gick i mellanstadiet. Mina symptom var att jag blev fruktansvärt trött (jag var helt borta hela dagar) och att har hade den röda ringen. Jag fick äta penicillin ett tag och sedan blev jag helt återställd. 
    Håller tummarna för att du snart ska bli frisk igen :) 

• Anonym (Borrelia)
    SweetBabe26 skrev 2017-07-03 11:09:37 följande:

6e dagen med doxy antibiotika å måste säga att mina dagar är hemska med ännu värre värk i kroppen å huden är jätte känslig kan inte ha på mej vissa kläder eller ligga i vissa sängkläder då det känns som tusen rivjärn mot min hud :( bara 4 dagar kvar på doxy vet inte om jag ska le eller gråta ifall denna kuren hjälper mej :/ tycker att antibiotika borde göra så man känner sej piggare eller bättre nix det gör den inte

Ring din läkare och berätta att du inte mår bättre, du kanske även behöver kortison.
Svar på tråden Är borrelia farligt?