• Anonym (Tina)

Förlossningsdepression innan förlossning?

Om 3 veckor är jag och min man beräknade att få vårt första barn. Jag har haft en lätt och problemfri graviditet, fram tills för 1 vecka sedan ungefär. Jag har börjat känna mig så ledsen, orolig inför den stora förändring som vi står inför, jag gråter mycket, oftast för ingenting, för att sedan bli glad igen. Jag känner att nu är min och min mans underbara tid tillsammans slut, nu börjar allt jobbigt med att ha barn. Jag känner emellanåt att jag hellre vill ha en kattunge än bebisen, allt känns överväldigande. Och så oroar jag mig för att inte kunna ta till mig bebisen, att jag inte får de där älska-känslorna direkt.

Har någon mer känt såhär?

Är detta en såkallad förlossningsdepression? Kan man få det innan förlossningen?

(Jag har inte varit hos barnmorskan sedan jag började känna såhär och jag känner ingen direkt tillit till att berätta för henne heller, därför startade jag denna tråden.)

• Svar på tråden Förlossningsdepression innan förlossning?
  • Carambolan

Jättevanligt att känna sådär! Behöver inte vara depression. Man är ju tung, less, hormonstinn, trött, orolig... Kan må dåligt över mindre Våga be om hjälp om det inte går över efter förlossningen.

• Frankie Bean

De där "älska-direkt-känslorna" kommer faktiskt inte alltid på en gång heller. För mig tog det några månader innan de växte fram och vet att det är så för många andra också. I början var det mer att jag såg på min lilla bebis och kände mer ansvarskänslor, inte på ett dåligt sätt. Visste bara att han var min att ta hand om och jag ville göra ett bra jobb.
    Det är ju en relation man bygger upp, så det kan ju ta lite tid ibland utan att det betyder något negativt. Lycka till!

• Rödtjärnens Anna

Det kunde varit jag som skrivit ditt inlägg. Just nu har jag väldigt många tankar kring vårt första barn som är beräknat i mitten av juli.

Tog upp det med min barnmorska och hon lugnade mig med att det är fullständigt normalt att känna så. Det är ju en stor livsförändring som ska komma, klart man är orolig.

Jag har haft många svåra depressioner i mitt liv och det är långt ifrån samma oro och tankegångar som är nu. Nu är de mer realistisk oro, sånt som faktiskt är normalt att oroa sig över.... och tankarna mal inte på samma sätt som vid en depression, utan jag är glad trots oron över det som kommer.

Tror inte du behöver vara orolig över att du blivit deprimerand. Prata med barnmorskan om det blir för jobbigt. Blir oron helt okontrollbar och du aldrig känner glädje, ring vårdcentralen och be att få träffa en läkare för bedömning.

Vill du prata mer, skicka ett PM, så kan vi oroa oss tillsammans de sista veckorna till bf. :)

Svar på tråden Förlossningsdepression innan förlossning?