• himmelskröra

Gravid och alkohol i midsommar...

Hej, jag har lite ångest över min tidiga graviditet. Jag har haft ganska oregelbunden mens stundtals, med upp till en vecka sen så det är inget konstigt. Fick en blödning dagen jag trodde att mensen skulle komma och molvärk dagarna efter, så jag var helt övertygad om att mensen var på g. Det är vanligt för mig med en liten blödning några dagar innan den kommer. Sen blev det midsommar och i goda vänners lag blev det en del alkohol, några glas vin och två snapsar. Jag plussade i måndags och senaste mensen va den 22 maj. Vilket innebär att jag va i vecka 5 på midsommar.... läst en hel del om alkohol i tidig graviditet och man blir ju heelt skakig. Jag är så van vid att mensen dyker upp några dagar sent då vi försökt i ca ett år, samt att jag fått ett tidigt MF och då hade jag massa gravidsymptom, illamående mm. Denna gången jag var övertygad om att det inte hade tagit sig för jag har verkligen inte känt något annat än svag mensvärk, så jag bara väntade på att det skulle komma. Men jag tyckte den började bli ovanligt sen så testade i måndags med apotekets egna test och fick ett svagt streck, testade igår kväll igen med cb och fick ett starkt plus.  

Jag känner mig hemsk såklart, man ska inte dricka när man planerar barn men det är svårt att stoppa livet när man är så van vid att mensen gör som den gör. Jag har sån ångest över att jag drack i midsommar just nu... vågar jag behålla barnet eller kommer jag få ett skadat barn. Någon som varit med om samma sak? Att ni druckit i vecka fem innan ni vetat att ni var gravida? Vad hade ni gjort i min sits? Jag vill ju verkligen ha barn och nu är det ju självklart totalstopp på all alkohol framöver...

• Svar på tråden Gravid och alkohol i midsommar...
  • Charlotte N

Många som har druckit i vecka 5. Ingen kan lova något och man vet att hjärnan utvecklas mycket i vecka 7, men inte hur mycket alkohol påverkar. Troligen är det ingen fara att du druckit alkohol i vecka 5. Men ingen kommer lova dig något. Lycka till med graviditeten!

• Sealady

Du är långt ifrån den enda som druckit tidigt i graviditeten. Jag drack på julfesten (ordentligt) innan jag visste att jag var gravid. Jag nämnde det för BM när jag skrev in mig på MVC men enligt henne var det inget att bekymra sig över. 

Jag är i v. 37 nu och än så länge har allt fungerat så bra det bara går. Ultraljudet toppen, växer precis enligt kurva, hjärtljud perfekta osv... 

Kör på och lycka till!

• Harvester

Drack typ kvällen innan jag fattade att jag var gravid. I det läget delar man inte ens blodomlopp med barnet så det är ingen fara även om det såklart känns lite jobbigt.

• KCL

Precis som några redan nämnt så är du långt ifrån ensam om att ha druckit så tidigt i graviditeten. Jag drack innan jag visste att jag var gravid med min första. När jag berättade för BM så lugnade hon mig med att det inte var någon fara. 

• himmelskröra

Tack, känns faktiskt mycket bättre nu efter era svar! Hoppas denna lilla bebis stannar kvar i magen nu :)

• Måne09

min kompis råkade också göra det i den veckan. hennes bebis är helt frisk nu. det är nog ingen fara. Gulesäcken ger ju all näring till embryot i den veckan. :)

• Louisejp

Jag fick reda på så sent som i vecka 18 att jag var gravid och hade druckit en hel del under dessa månader. Ut kom en helt frisk tjej :) så det är nog ingen fara alls! Är väl väldigt många som blivit (iaf oplanerat) gravida och har druckit innan dess! Så du kan nog vara lugn ;)

Svar på tråden Gravid och alkohol i midsommar...