• Anonym (Katt)

Katten ger mig ångest

Seriösa svar, tack.

Som barn var jag djurälskare. Så när min dotter fyllde 7 fick hon som önskat en katt. Jag tänkte att det blir mysigt för hela familjen. Det är det också, för alla utom mig. Vi har haft katten i ett år. Katten ger mig ångest och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Innekatt och kastrerad honkatt. Jättesnäll och lekfull. Gosig och duktig katt. Förutom en sak. Och det är det som ger mig ångest. Hon verkar dras till mig. Är lika "på" som barnen. Är krävande och verkar tro att jag är även hennes mamma. Följer efter och märker mig med tassarna. Klättrar och kelar och lyssnar inte när jag markerar nej. Hittar på bus för att fånga min uppmärksamhet. Väcker mig. Jag får aldrig vara ifred för katten och det har utvecklat ångest för hennes närhet. Katten är liksom bara jobbig. Vad kan jag göra? Just nu försöker jag undvika katten så hon ska sluta tro att jag är hennes mamma. Hjälp?

• Svar på tråden Katten ger mig ångest
  • Glinda från Oz

Katten behöver kanske en kompis? Känner ni någon som har katt fråga om ni kan få låna katten ett tag och se om det blir bättre. Funkar det kan ni köpa en till.

• Lvli2038rr

Katter förstår ju inte nej. Tror med katten skulle må bra av sällskap. Låter som en mycket social kisse.

• lemonina
    Anonym (Katt) skrev 2017-06-28 19:33:35 följande:

Seriösa svar, tack.

Som barn var jag djurälskare. Så när min dotter fyllde 7 fick hon som önskat en katt. Jag tänkte att det blir mysigt för hela familjen. Det är det också, för alla utom mig. Vi har haft katten i ett år. Katten ger mig ångest och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Innekatt och kastrerad honkatt. Jättesnäll och lekfull. Gosig och duktig katt. Förutom en sak. Och det är det som ger mig ångest. Hon verkar dras till mig. Är lika "på" som barnen. Är krävande och verkar tro att jag är även hennes mamma. Följer efter och märker mig med tassarna. Klättrar och kelar och lyssnar inte när jag markerar nej. Hittar på bus för att fånga min uppmärksamhet. Väcker mig. Jag får aldrig vara ifred för katten och det har utvecklat ångest för hennes närhet. Katten är liksom bara jobbig. Vad kan jag göra? Just nu försöker jag undvika katten så hon ska sluta tro att jag är hennes mamma. Hjälp?

Du får nog markera och inte låta katten få som den vill. Väcker hon dig på natten ska hon bara ut ur rummet på en gång. Jamar hon så ignorera och ge inte uppmärksamhet. Ge katten mat och städa toaletten men uppmuntra inte till hennes betende. Tror faktiskt hon blivit för bortskämd så hon inte klarar av att vara självständig. Jag har själv katt och jag vet att det är svårt att inte klappa och gosa så fort de vill något. Fast nu verkar det ha gått för långt för din del.
    If you resolve to give up smoking, drinking and loving, you don't actually live longer; it just seems longer
  • Louisejp

Skaffa en till katt så att hon får sällskap! Är absolut inte jobbigare med två, snarare tvärtom, för då har dom varandra att leka med :)

• Anonym (Katt)

Tack för era tips. En kattkompis har jag tänkt framöver när vi flyttar till hus. Vi bor 4 pers och katten i en trea, och katten är som sagt innekatt. Tror ni det funkar med ytterligare en till innekatt på ett sådant begränsat utrymme?

• sebbe420

Obegripligt för mig hur man kan få ångest av en katt. Finns inget mer lugnande och roande i min värld, men sedan är min katt kanske inte direkt så "på". Är det du som ger katten mat? Annars är det ju lite lustigt att den tyr sig så till dig.

Markera genom ett verbalt "nej" funkar ju inte på katter. :) Vill du att den ska hålla avstånd så kan du fösa undan den bestämt med handen.

• Tihi
    Glinda från Oz skrev 2017-06-28 19:35:34 följande:
    Katten behöver kanske en kompis? Känner ni någon som har katt fråga om ni kan få låna katten ett tag och se om det blir bättre. Funkar det kan ni köpa en till.
    Låna en kompis katt? Vad tror du en katt är? En jacka som man kan låna ut hur som helst? Det är ett levande djur vi pratar om med känslor, rutiner och trygghetsbehov och ingen jävla pryl!
  • Anonym (Katt)
    lemonina skrev 2017-06-28 19:43:08 följande:

Du får nog markera och inte låta katten få som den vill. Väcker hon dig på natten ska hon bara ut ur rummet på en gång. Jamar hon så ignorera och ge inte uppmärksamhet. Ge katten mat och städa toaletten men uppmuntra inte till hennes betende. Tror faktiskt hon blivit för bortskämd så hon inte klarar av att vara självständig. Jag har själv katt och jag vet att det är svårt att inte klappa och gosa så fort de vill något. Fast nu verkar det ha gått för långt för din del.

Problemet är att vi har våran säng i vardagsrummet. Det centrala rummet. Så det går inte att avvisa henne från sovrummet.

Ja hon har säkert blivit bortskämd. Jag tog fullt ansvar för att få henne rumsren som unge. Det måste bero på det, för jag är inte väldigt gosig med henne. Det har liksom trappats ner eftersom hon är så på. Jag tänker som så här att kan hennes klängighet bero på att jag är den i familjen som är lugnast och mest vuxen till beteende och energi?

Hennes låda är alltid ren och hon har alltid mat i skålen och färskt vatten. Det är jag som sköter det. Märker katter sådant? Oh jag försöker markera nej och sätta ner henne men hon vägrar ge sig. Iblan kan hon bli sur på mig och i protest (?) mot mina avvisningar lägger sig raklång på golvet och istället smånafsar och klöser när jag går förbi.
  • Anonym (Katt)
    sebbe420 skrev 2017-06-28 19:47:25 följande:

Obegripligt för mig hur man kan få ångest av en katt. Finns inget mer lugnande och roande i min värld, men sedan är min katt kanske inte direkt så "på". Är det du som ger katten mat? Annars är det ju lite lustigt att den tyr sig så till dig.

Markera genom ett verbalt "nej" funkar ju inte på katter. :) Vill du att den ska hålla avstånd så kan du fösa undan den bestämt med handen.

Jag gör allt till 90% Mat, vatten, klipper klor, byter i lådan. Däremot leker jag inte med katten alls. Hon försöker inte leka med mig heller. Jag säger ifrån genom att lyfta ner, och liksom blockera med foten eller armen. Men hon ger sig inte många gånger. Och har ibland blivit sur på mig till slut och nafsat i foten mm. Jag får själv byta rum för att komma ifrån henne och det är väl det som funkar bäst, att jag inte är stilla. Hon brukar även vara med på badkarskanten när jag duschar och på handfatet när jag borstar tänderna.
Svar på tråden Katten ger mig ångest