• theax

Missfall- Är allt ute? Varför blöder jag bara lite?

Hej allesammans! Jag och min sambo fick (till vår stora förtjusning) ett + på stickan den 14 Juli! Vår första graviditet! Tyvärr så ville inte ärtan stanna kvar och jag fick missfall den 27:e Juni och jag var gravid i v.7. Detta var alltså för tre dagar sedan jag fick missfall! Jag blödde mycket den dagen och fick åka in till akuten där jag fick ta urinprov, blodprov och jag fick även göra en gynundersökning. Missfall, ganska klart. Dagarna efter missfallet så har det inte kommit så mycket blod, utan det har mer varit som rosa flytningar som har kommit lite på pappret. Jag vet ju om att alla kroppar reagerar olika, men när man läser och pratar med folk så känns det som att alla andra har haft kraftigare blödningar under en längre tid. Vet också om att graviditetsymtomen kan vara kvar ett tag, men mina har kommit lite mer till känna. Mina bröst för mer ont, jag är mer kissig och jag har även spytt... vilket jag inte gjorde innan! Jag har valt att inte ringa VC eller barnmorska ännu, för jag vet att jag kommer bli bortviftad eller så säger dem att jag ska vänta i 3 veckor sen göra ett graviditetstest. Hur som helst, det jag undrar över är om någon haft samma? Att man typ dagen efter missfallet inte haft några vidare blödningar? Har allt kommit ut ens? :(

• Svar på tråden Missfall- Är allt ute? Varför blöder jag bara lite?
  • syntharen

Konstaterande dom missfall, dvs gjorde ett vaginalt ultraljud där dom kunde se att hinnsäcken var borta? För i v 6+ (antar du menar det när du skriver v 7) så är det inte säkert att kunna se hjärta eller ens ett foster. Så det beror lite på vad dom såg på akuten. Känns lite tidigt att avskriva det helt.

• theax

Jag hade kraftiga blödningar med klumpar och en läkare konstaterade missfall när jag va på akuten. Dock så gjorde jag inget ultraljud... han gjorde i princip bara en snabb koll. Jag har ju aldrig varit gravid innan, så jag vet inte hur det ska gå till eller kännas. Så jag fick lita på läkaren och åka hem... :(

• Jag är bara jag
    theax skrev 2017-06-30 17:48:00 följande:
    Jag hade kraftiga blödningar med klumpar och en läkare konstaterade missfall när jag va på akuten. Dock så gjorde jag inget ultraljud... han gjorde i princip bara en snabb koll. Jag har ju aldrig varit gravid innan, så jag vet inte hur det ska gå till eller kännas. Så jag fick lita på läkaren och åka hem... :(
    Det skulle inte jag lita på! T.o.m när jag var i v.14 och blödde som en gris och hade vrålont gick inte läkaren med på missfall eller ens att jag ö.h.t varit gravid! Så en snabb titt= inget klart besked. V.7 har jag haft ont och blödit massor när jag haft m.f. Tog de inte hcg på dig?
  • theax
    Jag är bara jag skrev 2017-06-30 18:18:54 följande:

Det skulle inte jag lita på! T.o.m när jag var i v.14 och blödde som en gris och hade vrålont gick inte läkaren med på missfall eller ens att jag ö.h.t varit gravid! Så en snabb titt= inget klart besked. V.7 har jag haft ont och blödit massor när jag haft m.f. Tog de inte hcg på dig?

Jag kom till akuten, fick ta urinprov, blodprov och sen kollade de mig i underlivet ( inget ultraljud ). Som sagt så blödde jag mycket just den dagen men de andra dagarna har det nästan inte varit något!
  • Jag är bara jag
    theax skrev 2017-06-30 18:38:29 följande:
    Jag kom till akuten, fick ta urinprov, blodprov och sen kollade de mig i underlivet ( inget ultraljud ). Som sagt så blödde jag mycket just den dagen men de andra dagarna har det nästan inte varit något!
    Jamen vilket blodprov? Det är hcg som ska kollas för att se om nivån är normal eller tyder på m.f. VUL är också standard vid missfallsmisstanke så de gjorde verkligen fel .Man kan blöda massor och det inte är m.f nämligen.
  • alade

När jag fick missfall blödde jag kraftigt och åkte till gynakuten. Sen avstannade det och blödde bara jätteliten i typ en vecka. Sen kom syndaflod och störtblödningar. Totalt tog det tre veckor innan jag blött ut allt och de kunde konstatera med VUL att hinnsäcken (som konstaterats vara tom och missformad vid första besöket) äntligen kommit ut.

• syntharen
    theax skrev 2017-06-30 17:48:00 följande:

theax skrev 2017-06-30 18:38:29 följande:

Nä nä så där ska det inte gå till! Att kolla i underlivet säger ingenting. Finns många som blöder kraftig i graviditeten men där allt ser bra ut med fostret. Du skulle ha fått ett ultraljud och även då kan det vara svårt så tidigt att säga att det är missfall. Du skulle få en tid om en vecka eller två för ett till ultraljud.
  • theax
    Jag är bara jag skrev 2017-06-30 18:51:18 följande:

Jamen vilket blodprov? Det är hcg som ska kollas för att se om nivån är normal eller tyder på m.f. VUL är också standard vid missfallsmisstanke så de gjorde verkligen fel .Man kan blöda massor och det inte är m.f nämligen.

Ska jag vara ärlig så vet jag inte mer än att jag gjorde ett blodprov.... Som sagt, detta är först graviditeten och jag vart lite i chock / stressad över hela situationen, speciellt över att jag åkte in själv då min sambo inte va i Sverige. Jisses, jag och sambon börjar bli nojiga nu. :(
  • theax
    syntharen skrev 2017-06-30 19:40:32 följande:

Nä nä så där ska det inte gå till! Att kolla i underlivet säger ingenting. Finns många som blöder kraftig i graviditeten men där allt ser bra ut med fostret. Du skulle ha fått ett ultraljud och även då kan det vara svårt så tidigt att säga att det är missfall. Du skulle få en tid om en vecka eller två för ett till ultraljud.

Men herre... fick varken ultraljud eller någon tid för återbesök. :( De sa bara att jag skulle göra ett graviditetstest om ca 3 veckor!
  • theax
    alade skrev 2017-06-30 18:53:34 följande:

När jag fick missfall blödde jag kraftigt och åkte till gynakuten. Sen avstannade det och blödde bara jätteliten i typ en vecka. Sen kom syndaflod och störtblödningar. Totalt tog det tre veckor innan jag blött ut allt och de kunde konstatera med VUL att hinnsäcken (som konstaterats vara tom och missformad vid första besöket) äntligen kommit ut.

Tack för ditt svar! Fick du göra ultraljud första gången när du kom in?
  • alade
    theax skrev 2017-06-30 21:00:59 följande:

Tack för ditt svar! Fick du göra ultraljud första gången när du kom in?

Ja, det gick jag göra. Jag fick också lömna blodprov och återkomma tre dagar senare för nytt blodprov. Då kunde man konstatera att hcg minskat och att jag haft missfall.
  • theax
    alade skrev 2017-06-30 21:50:50 följande:

Ja, det gick jag göra. Jag fick också lömna blodprov och återkomma tre dagar senare för nytt blodprov. Då kunde man konstatera att hcg minskat och att jag haft missfall.

Okej, jag fick inget ultraljud eller någon annan tid för återbesök. Ju mer folk skriver så låter det ju bara som att de har skött allt fel när jag va på akuten :(
  • alade

Ja, det låter så. Be om att få lämna nytt blodprov och se om hcg sjunkit.

• 2grabbsmamman

Fick lika i första graviditeten, fast i vecka 5+. Störtblödning, in till gyn som kollade med ul, konstaterade missfall. Fick återbesök en vecka senare. Blödningen avtog och slutade, graviditetssymtomen tilltog. Vid återbesöket berättade jag detta och dr blev konfunderad, efter ul sa han att jag skulle komma tillbaka igen om 10 dagar. Så efter 10 dagar fick jag också titta på skärmen, och där var ett hjärta som slog! Dr trodde det varit en tvillinggraviditet och att det ena embryot blivit missfall.

(Blev sedan en komplicerad graviditet med mycket blödningar, tidig vattenavgång och förlossning efter 26 veckor. Men det är nu 10 år sedan och allt gick bra till slut!)

Hoppas allt blir bra för dig också till slut, oavsett utgång!

• theax

Okej, ju mer folk skriver så börjar jag ju förstå att mitt besök på akuten antagligen inte gick till som det skulle ha gjort. Ett missfall är det ju garanterat, men herre min skapare så nojig jag blev nu! :( Jag kom till akuten och fick lämna urinprov, ta blodprov och så kollade de livmoderhalstappen. En stressad läkare med en telefon som ringde konstant i fickan sa " Ser ut som vi tänkte, missfall.... va det något mer?" och menade på att han behövde svara. Inga ultraljud eller återbesök..

Som sagt, detta är min första graviditet. Jag har ingen aning om hur något ska vara eller ska kännas, jag var helt ensam på akuten, yr och gråtfärdig. Så jag har helt och hållet litat på de som man tydligen ska lita på.

• theax
    2grabbsmamman skrev 2017-06-30 23:13:13 följande:

Fick lika i första graviditeten, fast i vecka 5+. Störtblödning, in till gyn som kollade med ul, konstaterade missfall. Fick återbesök en vecka senare. Blödningen avtog och slutade, graviditetssymtomen tilltog. Vid återbesöket berättade jag detta och dr blev konfunderad, efter ul sa han att jag skulle komma tillbaka igen om 10 dagar. Så efter 10 dagar fick jag också titta på skärmen, och där var ett hjärta som slog! Dr trodde det varit en tvillinggraviditet och att det ena embryot blivit missfall.

(Blev sedan en komplicerad graviditet med mycket blödningar, tidig vattenavgång och förlossning efter 26 veckor. Men det är nu 10 år sedan och allt gick bra till slut!)

Hoppas allt blir bra för dig också till slut, oavsett utgång!

Tack för ditt svar! Det låter som att mitt besök på akuten inte gick till som det skulle ha gjort. Jag fick varken göra ultraljud eller någon tid till återbesök som de flesta andra har fått. Så fort helgen har gått så ska jag ringa. Hoppas ju givetvis på ett pickande litet hjärta, men jag ska nog inte hoppas för mycket! Varför ska livet vara lätt någon gång liksom? (Skämt och sido) Tack! :)
  • Jag är bara jag

VUL direkt, vid oklart besked ett VUL till efter nån vecka, hcg och återbesök- så ska det gå till. Men gör det allt som oftast inte tyvärr! Jag har alltid fått gå privat på koll efteråt.

• 3hjärtan

Ska komma betydligt mer ön bara rosa flytningar vid ett mf.

Kanske inte kroppen har fattat? Ring och boka in en ny tid

• theax
    3hjärtan skrev 2017-07-02 10:02:35 följande:

Ska komma betydligt mer ön bara rosa flytningar vid ett mf.

Kanske inte kroppen har fattat? Ring och boka in en ny tid

Det kom en hel del blod och klumpar första och anda dagen men sen avtog det! Idag blöder jag inget.. Det har inte ens gått en vecka sedan jag fick MF. Nu har der ju varit helg men ska ringa så fort de öppnar :)
  • 3hjärtan

Den mängden låter ju som det ska räcka att blöda ut vid mf men borde åtminstone vara bruna flytningar efteråt. Vid mf blöder man oftast 1-3 v.

Hade bett om vul för kanske inte ens är mf?

=77806473][quote-nick]theax skrev 2017-07-03 01:23:02 följande:[/quote-nick]Det kom en hel del blod och klumpar första och anda dagen men sen avtog det! Idag blöder jag inget.. Det har inte ens gått en vecka sedan jag fick MF. Nu har der ju varit helg men ska ringa så fort de öppnar :)[/quote]

Svar på tråden Missfall- Är allt ute? Varför blöder jag bara lite?