• Anonym (Undrande)

Solen en herpes-triggare?

Hallå!

Blev diagnostiserad med herpes typ 1 i underlivet i slutet av förra sommaren. Sedan dess har jag inte haft några utbrott, till nu. Brände mig något efter att ha varit ute i solen, och därefter poppade det upp tre små kliande blåsor precis där yttre blygdläpparna möts. Är väldigt rädd för att jag aldrig mer kommer kunna vistas i solen utan att vara rädd för nya utbrott... vet inte om det var en tillfällighet eller om det kommer att vara så resten av livet, och det känns jobbigt.

Är det någon mer här som upplever att solen triggar igång herpesen, och hur ska man göra för att försöka undvika utbrott? Kanske bör jag äta valaclovir i förebyggande syfte hela sommaren?

• Svar på tråden Solen en herpes-triggare?
  • Anonym (U)

Solen vet jag inte riktigt. Däremot stress har jag märkt ett tydligt samband med. Ju mer stressad jag är desto fler utbrott.

• Anonym (Undrande)

Stress har jag inte märkt några utbrott av själv, i så fall borde jag ha blåsor konstant, haha. Det är säkert väldigt individuellt... ????

• Anonym (U)
    Anonym (Undrande) skrev 2017-06-30 19:53:43 följande:

Stress har jag inte märkt några utbrott av själv, i så fall borde jag ha blåsor konstant, haha. Det är säkert väldigt individuellt... ????

Inte stress som i att ha mycket att göra korta perioder menar jag då. Utan en sådan där mental "naggande" stress som gör så att kroppen aldrig kan varva ner, man får svårt att sova och där nackspärr är ett vanligt inslag.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (U) skrev 2017-06-30 19:58:01 följande:

Inte stress som i att ha mycket att göra korta perioder menar jag då. Utan en sådan där mental "naggande" stress som gör så att kroppen aldrig kan varva ner, man får svårt att sova och där nackspärr är ett vanligt inslag.

Lever precis så som du säger. Lider av ganska ordentlig hypokondri och är konstant rädd. Har du täta utbrott?
  • Anonym (U)
    Anonym (Undrande) skrev 2017-06-30 20:09:32 följande:

Lever precis så som du säger. Lider av ganska ordentlig hypokondri och är konstant rädd. Har du täta utbrott?

Jag hade täta utbrott förut. När jag var stressad.

Nu har jag lugnat ner mig, hade ett litet utbrott för en vecka sedan, gången innan dess var för typ två år sedan tror jag..
  • Anonym (Få utbrott)

Ja, solen är en triggande faktor eftersom solande sänker immunförsvaret en aning. Stress, mens, sex som varit lite för hårt eller nötande kan också utlösa nya herpesutbrott därnere. Jag har dock bara behövt äta medicin för blåsor en gång utöver det första utbrottet ( blev smittas för ca 15 år sen) och det var just efter att ha solat. I övrigt har jag inte haft blåsor men kan ibland få klåda/sveda som liknar svampinfektion. Gissar att det är herpesen som spökar då.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Få utbrott) skrev 2017-06-30 20:25:14 följande:

Ja, solen är en triggande faktor eftersom solande sänker immunförsvaret en aning. Stress, mens, sex som varit lite för hårt eller nötande kan också utlösa nya herpesutbrott därnere. Jag har dock bara behövt äta medicin för blåsor en gång utöver det första utbrottet ( blev smittas för ca 15 år sen) och det var just efter att ha solat. I övrigt har jag inte haft blåsor men kan ibland få klåda/sveda som liknar svampinfektion. Gissar att det är herpesen som spökar då.

Okej! Skönt att höra att jag kanske inte behöver låsa in mig alla soliga dagar, att det kan gå bra ändå. :) Hade faktiskt precis som du beskriver för några dagar sedan. Svamp/herpes? Var på ett läkarbesök av annan anledning, men bad henne kolla där nere. Hon kunde inte se några blåsor, bara att det var ganska irriterat där nere.
  • Anonym (Sol)

Jag har herpes på munnen och sol är definitivt en trigger för mig. Vet dock inte hur det är med herpes i underlivet men det låter sannolikt att det skulle kunna vara så.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Sol) skrev 2017-06-30 21:22:12 följande:

Jag har herpes på munnen och sol är definitivt en trigger för mig. Vet dock inte hur det är med herpes i underlivet men det låter sannolikt att det skulle kunna vara så.

Okej! Gör du något för att förebygga utbrott? :)
  • Anonym (Sol)
    Anonym (Undrande) skrev 2017-06-30 21:49:28 följande:
    Okej! Gör du något för att förebygga utbrott? :)
    Solskyddsfaktor på läpparna skyddar till viss del. Jag håller mig aldrig inomhus för att det är soligt.
Svar på tråden Solen en herpes-triggare?