• Anonym (Ts)

Gå före i bostadskö?

Vet att det säkert är svårt att svara på men jag vill ha svar generellt.

Om man vill ha en lägenhet där kö krävs, tror ni ändå man kan kontakta hyresvärden och be om att kanske få komma före i kön om man har vettiga anledningar och måste flytta genast?

Jag menar, vissa lediga lägenheter kommer inte upp på deras sida när de är lediga. Efter ett tag ser man att nya invandrare fått lägenheten (vilket jag såklart tycker de har rätt till före mig med tanke på vad de fått gå igenom) men även typ "socfall".. ungdomar som inte gått ut grundskolan utan knarkat istället. Hyresvärden låter dem alltså få lägenheten utan att de behövt ansöka om den, så vad tror ni? Vågar man mejla dem och berätta en snyfthistoria eller lär man skämma ut sig?

Hur funkar det för er i era kommuner/städer med bostäder där kö krävs? Finns undantag?

• Svar på tråden Gå före i bostadskö?
  • Anonym (nej)

Nä, inte i vår stad iallafall.

• Anonym (Kim)

Nej, man kan inte gå före i bostadskön. Vad gäller "socfall" som du så fint kallar utsatta människor så ligger det till så att i de flesta kommuner så finna avtal mellan kommunen och bostadsbolagen(speciellt allmännyttan) att de lämnar ett visst antal lägenheter per år till socialtjänsten att förmedla till behövande.

• Anonym (Chokladdryck på P)
    Anonym (Ts) skrev 2017-06-30 21:50:28 följande:

Vet att det säkert är svårt att svara på men jag vill ha svar generellt.

Om man vill ha en lägenhet där kö krävs, tror ni ändå man kan kontakta hyresvärden och be om att kanske få komma före i kön om man har vettiga anledningar och måste flytta genast?

Jag menar, vissa lediga lägenheter kommer inte upp på deras sida när de är lediga. Efter ett tag ser man att nya invandrare fått lägenheten (vilket jag såklart tycker de har rätt till före mig med tanke på vad de fått gå igenom) men även typ "socfall".. ungdomar som inte gått ut grundskolan utan knarkat istället. Hyresvärden låter dem alltså få lägenheten utan att de behövt ansöka om den, så vad tror ni? Vågar man mejla dem och berätta en snyfthistoria eller lär man skämma ut sig?

Hur funkar det för er i era kommuner/städer med bostäder där kö krävs? Finns undantag?

Invandrare som går före i kö är ok, men inte vad du kallar "socfall"?
    "Ungdomar som inte gått ut grundskolan utan knarkat istället"?

Med din inställning hoppas jag att du hamnar sist i kön vid varje uppdatering, för evigt.
  • Anonym (faktiskt)

Ja i många mindre städer går det hos det privata värdarna och bostadbolagen. Vet ju inte var du bor men vet att Einar Mattsson t ex  i Stockholm har egna köer.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Chokladdryck på P) skrev 2017-06-30 22:04:23 följande:

Invandrare som går före i kö är ok, men inte vad du kallar "socfall"?

"Ungdomar som inte gått ut grundskolan utan knarkat istället"?

Med din inställning hoppas jag att du hamnar sist i kön vid varje uppdatering, för evigt.

Invandrare och folk som har det svårt, absolut.

Ungdomar som själva, trots flera chanser, valt att sabba sitt liv får väl stå i kö som alla andra?? Varför ska de få gå före i kön för att de valt drogerna framför att ta tag i sina liv?
  • Anonym (Göta)

Här i Göteborg finns det vissa lägenheter som enbart går till barnfamiljer utan förstahandskontrakt.

• Anonym (Chokladdryck på P)
    Anonym (Ts) skrev 2017-06-30 22:08:25 följande:
    Invandrare och folk som har det svårt, absolut.

Ungdomar som själva, trots flera chanser, valt att sabba sitt liv får väl stå i kö som alla andra?? Varför ska de få gå före i kön för att de valt drogerna framför att ta tag i sina liv?
    Och din anledning att gå före i kön är?
  • Aniiee

Här kan man få förtur i det kommunala bostadsbolaget av följande anledningar:
    Medicinska skäl (till exempel om du har en allvarlig sjukdom eller så, och det bara finns behandlig/hjälp här såp du måste flytta hit)
    Sociala skäl (till exempel om din enda levande familjemedlem bor här och du vill bo närmare)
    Allvarlig hotbild

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Anonym (Olivia)

Jag bor i Stockholm och här är det socialen som måste godkänna förtur. Min bror fick förtur för två år sedan.

När du skickar in ansökan, var noggrann med att skicka med så mycker intyg som styrker din situation så mycket. Se din ansökan som två delar, en där du berättar om din situation och en där du bevisar den. Du måste kunna styrka allt du säger med papper och bevisa varför du inte kan bo i andrahand m.m En snyfthistoria hjälper inte här.

En förtursansökan tar några månader att behandla, sedan tar det ytligare tid att få en lägenhet efter du fått godkänt. För min bror tog ansökan nästan fem månader att behandla och det tog ett år för honom att få lägenhet efter han fått godkänt. Under tiden bodde han på lägenhetshotell (dvs flyktingboende)

Undrar du något är det bara att fråga.

Svar på tråden Gå före i bostadskö?