• Lotten 66

Pris på villaolja...

Någon som nyligen tankat villaolja och kan tala om för mig hur mycket den kostar nu. Måste tyvärr köpa och det är lika jobbigt varje gång för det blir så mycket pengar på en gång.

• Svar på tråden Pris på villaolja...
  • mammaE

Tror vi betalade ca 10 000 för en kubik. Tog på avbetalning 3 mån.

• MuKo

Vi betalade 12000 för 1,2 kubik i november. Och enligt min sambo så har det blivit liiiite billigare nu

Men jag måste säga......fyyy f*n vad dyrt det är att elda med olja.
    Vi köpte endast olja för att vi var nyinflyttade och inte villa hålla på och fixa med ved och sånt.
    Nu eldar vi endast med ved, mycket fixande men mycket billigare.

• emmzan

Nyfiken bara..men hur många kubik går det /år?

Vi hade olja när vi köpte vårt hus men det första vi gjorde var att byta till pellets...mycké billigare...åsså äre ju mer miljövänligt oxå

• maddiz

ursch idag damp det ner en elräkning, ja eller fjärrvärmeräkning..suck...det blir en kul månad i mars =$
    Ungefär hur mycket ligger ni i elräkning om man slår ut det på ett år? eller oljekostnad..

• Lilltrollan

ett tips är att kolla efter olja på blocket, kan bli avsevärt mkt billigare! att köpa olja annars är ingen höjdare.. huva!
    annars kan du alltid sätta in en köpes annons på blocket om villaolja, du kommer garanterat få svar!

• MalinMalin

Usch ja va dyrt det är! Vi flyttade in i juli och har köpt för 35000 kr hittills och snart är det dags igen. De som sålde sa att driftskostnaden var 32000 så där blev vi ju något lurade. Oljepannan ska ut så fort vi bara kan!

• lilla mej

dum fraga? men hur lange racker 15000kr olja i ett ca 150kwm hus? Det var kvar i tanken nar vi kopte hus och vet inte hur mycket det ar i kubik.

• Lotten 66

Tack för era svar. Lilla mej: Är inte säker själv för det är min sambo som brukar sköta det men jag tror att vi gör av med ca 2-2,5 kubik/år. Inte roliga utgifter. Har tänkt att byta men vet ännu inte till vad.

• AnneSophie

Vi har bergvärme (fanns nyinstallerat i huset när vi köpte) och det är grymt billigt. Vår granne hade oljepanna men installerade förra hösten bergvärme. Hon sa att hon kommer tjäna in kostnaden för detta på mindre än 4 år. Oljeuppvärmning är nästan ohållbart idag.
    Kanske är det värt att byta till alternativ uppvärmningskälla med hjälp av banklån om det är möjligt?

• janne j

Bor ni i norra delen av landet och hyfsat nära finland kan man köpa eldningsolja därifrån, det blir betydligt billigare än att köpa den i sverige, sen att det inte här helt lagligt är en annan historia

• Trynträ

Mitt råd är att ni byter ut oljebrännaren mot en pelletsbrännare, kostar runt 15000- 25 000. Väl investerade pengar.

• emmzan

Trynträ: Japp, tänkte precis skriva samma som du..vi betalade 16900 med installation för vår pelletsbrännare...fick bygga ett "förråd" som pelletsen förvaras i oxå men hela kalaset gick på ca: 20000...å vi är såååå glada att vi gjorde det!!!!!

• Lotten 66

Vi har funderat en del på pellets men vet inte riktigt hur vi ska få plats med förrådet. Får nog bygga om eller till en del i så fall, men det är det kanske värt. Bergvärme känner jag mig inte intresserad av då jag tycker att det rör sig om väldigt mycket pengar och då känns det som om det tar lång tid innan det blir lönsamt. Fler synpunkter på pellets och bergvärme mm vill jag gärna få.

• Norahs mamma

Emmzan:
    I vårt hus, 117kvm, i mellersta Norrland gick det 4kubik/år... (enligt den förra ägaren)
    Oftast så brukar oljeeldare ljuga om sin förbrukning för att det går så satans mycket, och dra ifrån en kubik eller två

Men vi har bytt till ved och pellets nu

Svar på tråden Pris på villaolja...