• Fleece

    Klick Remoist och amning?? Svider..

    Trodde att jag hade fått urinvägsinfektion/svamp i underlivet då det svider å kliar, efter undersökning visade det sig vara östrogenbrist på grund av amning. Fick utskrivet Vagifem (lokalt östrogen) men vill helst inte ta det om det finns alternativ.. Köpte Klick Remoist på Apoteket (som en fuktkräm som en lägger inuti), men står att läkare ska kontaktas vid amning. Tror inte att jag kan få tag på den läkare som skrev ut Vagifem, och får jag kontakt kommer han att sucka och undra varför jag inte tar Vagifem.. Någon som vet om Remoist-krämen går att använda vid amning?

  • Svar på tråden Klick Remoist och amning?? Svider..
  • Anonym (?)

    Men varför tror du att en fuktkräm skulle hjälpa när det är brist på ett hormon som orsakar klådan? Läkaren hade aldrig skrivit ut det om hen inte fann det lämpligt att ta i din situation.

  • Fleece

    Anledningen till att det svider är att slemhinnorna är torra, på grund av östrogenbrist. Därför kan det fungera. Finns motstridiga uppgifter kring om östrogen i underlivet går över i bröstmjölk. En bebis fick gulsot, tror läste det på janusinfo.se

  • Fleece

    Har tyvärr råkat ut för att läkare skriver ut fel medicin av misstag, läser därför fass etcetera.

  • EpicNurse

    Läs på janusinfo istället för fass. Fass är inte jättebra..


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Fleece

    Tack, sökt på Klick Remoist på janusinfo men inte fått träff. Tänkte om någon haft liknande besvär och pratat med läkare/barnmorska? Borde inte vara någon fara med fuktkräm i underlivet..?

  • EpicNurse
    Fleece skrev 2017-07-02 04:53:26 följande:

    Tack, sökt på Klick Remoist på janusinfo men inte fått träff. Tänkte om någon haft liknande besvär och pratat med läkare/barnmorska? Borde inte vara någon fara med fuktkräm i underlivet..?


    Nej det är ju inget läkemedel så det finns inte med där! Tänkte mer på vagifem! :)

    Kan inte tänka mig att något från klick inte skulle kunna användas under amning.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Fleece

    Nä, tror inte heller att det skulle vara problem, står dock rådfråga läkare. Tack för svar. ????

Svar på tråden Klick Remoist och amning?? Svider..