• Anonym (C)

Trappa ut citalopram (SSRI) HJÄLP!!

Jah behöver hjälp, tips och era erfarenheter av uttrappning av citalopram!

Har ätit citalopramen i 3,5 år p.g.a. oro/stress som gav mig extrema magproblem. Jag hade antagligen en släng av depression också. Idag mår jag bra, men sexlusten är sedan 2 år tillbaka obefintlig.

Har känt länge att det är dax att trappa ut men vet inte hur fort jag ska gå. Min läkare sa 4-8 veckor är OK men det känns som en väldigt kort tid? Idag äter jag 20mg och har alltid gjort, det är väl en relativt låg dos.

För lite mindre än ett år sedan bestämde jag mig för att sluta med Citalopramen men eftersom det var tidig höst så rekommenderade min läkare mig att vänta tills det blev vår och ljusare tider. Nu när våren äntligen kom hade jag tunga tentor som jag inte vågade riskera att påverka med uttrappningen, efter det kom arbetsintervjuer och nu när sommaren snart är slut har jag ett nytt socialt jobb. 

Det dyker hela tiden upp saker som jag tror är ett hinder för att börja min uttrappning. Jag vill inget hellre än att sluta med dem. 

Ni som trappat ut Citalopram eller annan SSRI:
    -Hur lång tid behövs?
    -Hur mycket ska man minska? (hade tänkt 5mg i taget, eller mindre)
    -Vilka biverkningar kan man förvänta sig?

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Trappa ut citalopram (SSRI) HJÄLP!!
  • Anonym (Har gjort det)

Hej.
    Jag har trappat ut två ggr. En ggn var det SNRI (snarlik SSRI) men då gjorde jag det för fort från ganska hög dos. Gick in i en klinisk depression och blev trött ett år. Fick börja om.

Valde då Zoloft (lik din medicin). Har sen dess trappat ut oerhört sakta. Enligt läkare är det säkert ok med din dos att typ bara sluta men min erfarenhet är att det kan gå åt skogen.

Jag fick Zoloft i flytande form för att kunna ta låga doser. Du äter väl en halv tablett? Svårt att dela då. Be om flytande.

Mitt tips är att: stressa inte. Trappa ut med 5 i taget. Ta den disen minst i två månader så hinner hjärnan ställa om. Sen minskar du igen med 5 om det är ok.

Jag hamnade slutligen på så låg dos som 7 (!!) dvs mkt låg dos då rekommenderade dosen är 50-75. Har valt att ha kvar dessa 7 för att det funkar för mig. Som en "homeopatisk dos" som läkaren sa. Mest psykiskt för mig.

• Anonym (Har gjort det)

Kan tillägga att jag upplever biverkningar så fort jag går över en dos på 10 men inte när jag ligger på 5-7.

Vissa kommer säga att det är omöjligt etc men hjärnan vänjer sig med den dos man tar.

Jag tror dina biverkningar blir bättre för varje minskning. På så vis behöver du inte känna dig stressad att sluta helt. Låt processen ta 6 månader är mitt tips!

• Anonym (A)

Jag ska försöka hjälpa dig, fast det verkar som om många störs sig på det!! När det gäller medicin!! Googla" Tips of tapering off Celexa Surviving Antideppressant "och tapering Celexa schedule. Hoppas att det kan hjälpa dig, och att jag Inte får massa nedlåtande kommentarer. av andra.

• Anonym (C)

Jag har hört av de som själva trappat ut att det ska ta långt tid, medan min läkare bara viftade bort det. Det kan kanske vara så att 4-8 v är OK med tanke på att min dos är ganska låg, men den risken vill jag inte ta.

Min tanke var att jag skulle vara klar eftersommaren. (på ca 2-3 månader)
    Men jag ska nog börja om någon vecka när jag kommit in i mitt nya jobb och låta det ta lång tid, som ni säger minst 6 månader, kanske mer. 

Jag hade hellre velat trappa ner med 2,5 mg först eller är 5 mg också lite?

Har fått ut 10mg tabletter så jag ska kunna dela dem till 5 mg, kanske kan dela halvorna till 2,5 mg eller är det för osäkert?

Jag ska testa att google och hitta mer info! :) 

• Anonym (C)

Kan jag varva med 20mg ena dagen och 15mg andra och köra så, 20-15-20-15 osv.. så kommer jag ligga på snitt 17,5 mg/ dag. 
    Verkar som att vissa gör så, istället för att hålla på att dela.

• Olia

Som tidigare nämnts i tråden kanske CBD-olja ändå kunde vara ett bra hjälpmedel. Nu när charlottes web kommit till Sverige (www.cbd-butiken.se) så är det värt att testa. Noll halt av THC så den ska vara helt ofarlig och laglig.

• Anonym (A)

Har du Googlat det? Fick du ngr svar?

• Anonym (Har gjort det)
    Anonym (C) skrev 2017-07-02 16:19:34 följande:

Jag har hört av de som själva trappat ut att det ska ta långt tid, medan min läkare bara viftade bort det. Det kan kanske vara så att 4-8 v är OK med tanke på att min dos är ganska låg, men den risken vill jag inte ta.

Min tanke var att jag skulle vara klar eftersommaren. (på ca 2-3 månader)
    Men jag ska nog börja om någon vecka när jag kommit in i mitt nya jobb och låta det ta lång tid, som ni säger minst 6 månader, kanske mer. 

Jag hade hellre velat trappa ner med 2,5 mg först eller är 5 mg också lite?

Har fått ut 10mg tabletter så jag ska kunna dela dem till 5 mg, kanske kan dela halvorna till 2,5 mg eller är det för osäkert?

Jag ska testa att google och hitta mer info! :) 

Du kan trappa ut med 5 mg i taget utan problem. Det är väldigt låg dos. Det viktiga är att du står på den nya dosen lång tid.

Min erfarenhet är att det kan vara oerhört individuellt hur man reagerar. Jag tror det är riktigt klokt att trappa ut med 5, så du kommer till 15 och stå på det i minst 2 mån, gärna 3! Sen går du ner till 10. Osv.
  • Anonym (Har gjort det)
    Anonym (C) skrev 2017-07-02 16:39:56 följande:

Kan jag varva med 20mg ena dagen och 15mg andra och köra så, 20-15-20-15 osv.. så kommer jag ligga på snitt 17,5 mg/ dag. 
    Verkar som att vissa gör så, istället för att hålla på att dela.

En psykiatriker gav mig rådet att stå på så jämn dos som möjligt. Dvs samma varje dag. Därför tycker jag inte du ska ta olika varannan dag eller dela halvor i halvor!

Ta du 15 mg från i morgon. Du kan känna några symtom på det i två veckor men det är mkt lindrigt i så fall. Jag har upplevt lätt nedstämdhet vid dos-sänkningar som varit väldigt milda. Motverkas med promenader och annan aktivitet.
  • BlueValentine
    Anonym (C) skrev 2017-07-02 10:39:59 följande:

Jah behöver hjälp, tips och era erfarenheter av uttrappning av citalopram!

Har ätit citalopramen i 3,5 år p.g.a. oro/stress som gav mig extrema magproblem. Jag hade antagligen en släng av depression också. Idag mår jag bra, men sexlusten är sedan 2 år tillbaka obefintlig.

Har känt länge att det är dax att trappa ut men vet inte hur fort jag ska gå. Min läkare sa 4-8 veckor är OK men det känns som en väldigt kort tid? Idag äter jag 20mg och har alltid gjort, det är väl en relativt låg dos.

För lite mindre än ett år sedan bestämde jag mig för att sluta med Citalopramen men eftersom det var tidig höst så rekommenderade min läkare mig att vänta tills det blev vår och ljusare tider. Nu när våren äntligen kom hade jag tunga tentor som jag inte vågade riskera att påverka med uttrappningen, efter det kom arbetsintervjuer och nu när sommaren snart är slut har jag ett nytt socialt jobb. 

Det dyker hela tiden upp saker som jag tror är ett hinder för att börja min uttrappning. Jag vill inget hellre än att sluta med dem. 

Ni som trappat ut Citalopram eller annan SSRI:
    -Hur lång tid behövs?
    -Hur mycket ska man minska? (hade tänkt 5mg i taget, eller mindre)
    -Vilka biverkningar kan man förvänta sig?

Tacksam för alla tips!

Har också haft Citalopram.

Skicka PM om du vill.
Svar på tråden Trappa ut citalopram (SSRI) HJÄLP!!