• bf.mars

Babyskydd till 4 månaders bebis

Hej,

Min son är snart 4 månader och väger nästan 9 kg. Det babyskyddet som han har passar bebisar upp till 9 kg. Hans ben tom sticker ut från stolen, men han är fortfarande liten och mjuk för de större bilbarnstolen. Kan ni ge er bästa tips på babyskydd till större bebisar?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Babyskydd till 4 månaders bebis
  • Sisisisi

Vad har du för babyskydd som bara är godkänt till 9 kg? Nästan alla är ju till 13 kg. Akta graco Logico S är ett rymligt babyskydd.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • MeandHim

Att benen sticker ut gör absolut inget. Det man ska tänka på är att bältet över axlarna inte går under axelpartiet utan att det ska ligga takt över eller lite ovanför. Det får aldrig gå bakom/under axlarna då axelpartiet kan krossas vid ev krock. Tinningen på barnet får heller aldrig gå över toppen av babyskyddet. Att en liten del av huvudet går över är ingen fara, men som sagt tinningen måste vara skyddad.

• syntharen
    MeandHim skrev 2017-07-02 17:44:27 följande:

Att benen sticker ut gör absolut inget. Det man ska tänka på är att bältet över axlarna inte går under axelpartiet utan att det ska ligga takt över eller lite ovanför. Det får aldrig gå bakom/under axlarna då axelpartiet kan krossas vid ev krock. Tinningen på barnet får heller aldrig gå över toppen av babyskyddet. Att en liten del av huvudet går över är ingen fara, men som sagt tinningen måste vara skyddad.

I instruktionsboken på mitt babyskydd står det att bältet ska gå strax under axlarna. Sitter det högre än axlarna kan man ju inte dra åt ordentligt känns det som, det blir ju glapp ovanför.
  • MeandHim

Svårt att förklara,vi kanske menar samma sak. Men om barnet sitter i stolen så ska bältet bak ligga rakt över axeln eller något ovanför. Det får alltså inte ligga bakom (vid fästet) förstår du hur jag menar? :)

• Otit

Vi fick vårt babyskydd av en bekant. Vi gillade inte den plus att vår dotter är lång och bältet var på högsta läget när hon var tre månader gammal. Vi köpte en besafe stol som är från 0-25 kg och kan användas om bebisen är över 61 cm lång. Den går att luta bakåt så att hon sitter i samma lutning som i ett babyskydd.

• bf.mars

Tack för era svar. Jag har maxo cosi pebble, och jag vet inte varför jag trodde att det gick upp till 9 kg. När jag läst i instruktionsboken så ser jag att det står upp till 13kg. Men vår kille är nästan 64 cm lång och som ni beskrivit så hamnar bältet under hans axlar. Jag får nog byta babyskydd

• Fröken W

Åk till en butik som säljer babyskydd och ta med ditt babyskydd och fråga dem vad de tycker. De kan säkert tipsa om annat lämpligt babyskydd om ditt mot förmodan är för litet.

Min dotter är 9 månader om vägde för en månad sedan 8,3kg och var 70cm lång. Vi använder samma babyskydd nu som när hon var nyfödd men har fått flytta upp "axelbältena" allt eftersom samt tagit bort några kuddar. BeSafe har vi.

Kolla om det inte går att justera bältena på ditt babyskyddd så kanske han sitter bättre.

• Guldbarb
    MeandHim skrev 2017-07-02 17:44:27 följande:

När det gäller babyskydd får ingen del av huvudet vara över kanten. När det gäller bakåtvänd bildbarnstol (stol 2) får 1/3 del av huvudet vara över kanten
  • ABC73

Ta med barnet till en affär med babyskydd och kolla där. Antingen kan de hjälpa dig att ställa in ditt babyskydd batter, eller rekommendera ett annat.

Alternativt, kolla på en bakåtvänd bilbarnstol som funkar till mindre barn. Finns en del bakåtvända stolar kan användas för spädbarn som inte kan sitta själva än. Vi har t.ex. Klippan Kiss 2. Just den fungerar bara till 18 kg (som alla iso-fixstolar), vilket innebär att ni kan behöva köpa en större bakåtvänd stol senare. .

Dock har en bakåtvänd stol en längre användningstid, och planerar ni fler barn kan ni ha större nytta av en extra bakåtvänd stol snarare än ett extra babyskydd.

Svar på tråden Babyskydd till 4 månaders bebis