• kollepol

Min pung är blå?

I förra fredagen så voltade jag med en cykel med en polare på och hade jävligt ont efteråt men det var inget jag tänkte då. Dagen efter så såg jag att den var blå och tänkte inte mycket mer på det typ att det går över eller så. Och nu på söndagen så har den bara blivit blåare och blåare.Vad fan gör man???????????
    Är 19 vet inte om det relevant eller inte
    liam
  • Svar på tråden Min pung är blå?
  • Anonym (Omg)

Åk till akuten snabbt som fan

• kollepol

Varför så snabbt ?? klockan är ju fan 11, kan det inte vänt till imon?

• Anonym (..)

Jag hade också åkt väldigt fort till akuten. Men ring 1177 o fråga om de tycker du ska åka akut eller vänta tills imoegon.

• Anonym (XXL-pung)

Kan inte vara något farligt, men ring husläkaren imorgon.

• Bibbidi

Du kanske fått vattenbråck?

sahlgrenska.se

Min pung har blivit större. Vad kan det bero på?

Vattenbråck hos vuxna kan uppstå efter en infektion eller efter ett slag mot pungen. Ett hydrocele (vattenbråck) är när det har samlat sig vätska i ett slemhinneveck inne i pungen. Hydrocele ger sällan symptom, men kan i vissa fall bli så stora att de ger obehag och tyngdkänsla. Det går då att med en grov nål tömma ut vätskan. Det är ganska vanligt att det fylls på igen efter en tid och då kan ett skleroserande läkemedel sprutas in. Ibland måste hydrocelet opereras. 
    En svullen pung kan också bero på ett varicocele (åderbråck). Det är en lokal utvidgning av blodådrorna i pungen. Vanligast är att de uppträder på vänster sida. Åderbråck i pungen uppstår oftast utan någon anledning. Om åderbråcket blir större kan man uppleva obehag och tyngdkänsla i den sidan av pungen.

Eller så kanske blodtillförseln till pungen strypts till? Att folk skriver att du ska uppsöka läkare beror nog på att ifall testikeln har tvinnat sig så riskerar du att den ska dö - då blir en pung mindre. 

• kollepol

sen så började det längst med punged som en lina eller något och har sedan spridit sig utåt pungen

• Anonym (Omg)

Ring 117, jag hade varit skit rädd

• kollepol

jag ringe 1177 och dom sa bara att jag skulle uppsöka vårdcentral eftersom att jag inte hade särskilt ont och att det hade gått några dar

• Aikido

Jag hade nog haft is i magen och sett hur långt det kunde sprida sig. Vem skulle inte vilja kunna spela smurf eller avatar utan att behöva sminka sig?

• sextiotalist

Är den inte svullen, du har inte ont (mer än det ömma efter smällen), den känns normal, då är det nog inget farligt alls, utan mer än ett jättestort blåmärke. Min sambo opererades för just vattenbråck, och det var efter operationen som hela paketet var blått, nästan svart. Den blånaden höll i sig i över två veckor (och som alla blåmärken, så skiftade färgen till grönt ett tag)

Svar på tråden Min pung är blå?