Anonym (geggan) skrev 2017-07-02 22:58:50 följande:
Blir lite nyfiken på hur ni som har nattpigga barn eller bara haft sömnproblem emellanåt, om ni inte sovit nånting natten innan jobb. brukar ni stanna hemma från jobbet då? Alltså sjukskriver ni er?
Finns ju arbeten där man alltjämt måste vara skärpt, t.ex. trafikförare, kirurg, ambulansvårdare, m.m., eller i övrigt arbeten med stort ansvar.
De gånger jag sovit dåligt så är jag helt susig i huvudet och koncentrationen väldigt låg, men då vi är en liten arbetsgrupp blir ju alla lidande om någon är hemma "i onödan".
Hur gör ni andra? Varför är ni hemma? Och vad jobbar ni med?
Jag har ett jobb där jag måste vara relativt skärpt, men inte på så sätt att nån hemsk olycka händer om jag tappar fokus. Jobbar i vården på en mottagning för patienter.
Ofta kostar det mer att vara hemma en dag än att gå på lite halvfart. Om jag är hemma får mina kollegor göra mitt jobb som inte kan vänta och det som kan vänta har jag som extra arbete när jag kommer tillbaka. Så jag går och jobbar.
Men jag är också van att sova dåligt, har gjort det i perioder hela livet. Så jag vet att jag kan jobba en dag trots att jag sovit dåligt. Jag kan koncentrera mig hyfsat och få saker gjorda och sen brukar jag få en bra natts sömn till slut. Ibland om jag sovit väldigt dåligt kan jag vara nästan mer skärpt dagen efter, går på adrenalin eller nåt, men många nätter i rad trä såklart på kropp och kapacitet.
När barnen var små och höll mig vaken så sov jag bättre när jag väl fick sova, då låg jag inte vaken utan att kunna somna, utan somnade direkt när barnet somnat in.