• Anonym (geggan)

Hemma från jobbet om 0 sömn?

Blir lite nyfiken på hur ni som har nattpigga barn eller bara haft sömnproblem emellanåt, om ni inte sovit nånting natten innan jobb. brukar ni stanna hemma från jobbet då? Alltså sjukskriver ni er?

Finns ju arbeten där man alltjämt måste vara skärpt, t.ex. trafikförare, kirurg, ambulansvårdare, m.m., eller i övrigt arbeten med stort ansvar.

De gånger jag sovit dåligt så är jag helt susig i huvudet och koncentrationen väldigt låg, men då vi är en liten arbetsgrupp blir ju alla lidande om någon är hemma "i onödan".

Hur gör ni andra? Varför är ni hemma? Och vad jobbar ni med?

• Svar på tråden Hemma från jobbet om 0 sömn?
  • Anonym (zyx)

Tycker det beror helt på situationen.
    Om det handlar om flera ggr per månad så måste problemet lösas på annat sätt, kanske gå ner i tid, kanske hitta sätt att få mer avlastning, om det är egna sömnen så en ordentlig utredning och ev. medicinering osv.

Om det är ett problem som dyker upp en eller ett par ggr per år så hade jag nog kunnat sjuka mig (är inte intresserad av att riskera andra människors liv utan tar hellre en karens-dag.)

• Anonym (zyx)
    Anonym (zyx) skrev 2017-07-03 01:07:52 följande:

Tycker det beror helt på situationen.
    Om det handlar om flera ggr per månad så måste problemet lösas på annat sätt, kanske gå ner i tid, kanske hitta sätt att få mer avlastning, om det är egna sömnen så en ordentlig utredning och ev. medicinering osv.

Om det är ett problem som dyker upp en eller ett par ggr per år så hade jag nog kunnat sjuka mig (är inte intresserad av att riskera andra människors liv utan tar hellre en karens-dag.)

Ehrm, jobbar med flygfart, så om jag missar så kan konsekvensen i värsta fall vara en flygplanskrash.
  • Carambolan

Jag har ett kontorsjobb där ingen riskerar att dö om jag gör något fel. Jag kan ta paus när jag vill, hämta hur mycket kaffe jag vill och ta ut spontan kompledigt både morgon och eftermiddag vid behov. Få förunnat att ha det så bra ställt.

Det viktigaste tycker jag däremot är att jag har en partner som jag delar de sömnlösa nätterna med, så även i värsta fall blir det ändå 4-5 timmar sömn och det kan man ju klara sig på under en period.

• Anonym (geggan)
    Anonym (zyx) skrev 2017-07-03 01:08:55 följande:

Ehrm, jobbar med flygfart, så om jag missar så kan konsekvensen i värsta fall vara en flygplanskrash.

Jobbar du bara inom inrikes eller även långflyg? Hört att piloterna får vila och ersätts av andra piloter under cruisingen för att vara utvilade vid landning sen...
  • Anonym (zyx)
    Anonym (geggan) skrev 2017-07-04 01:40:28 följande:
    Jobbar du bara inom inrikes eller även långflyg? Hört att piloterna får vila och ersätts av andra piloter under cruisingen för att vara utvilade vid landning sen...
    På långflygningar så finns det fler piloter som avlöser varandra.
  • Anonym (artis)
    Anonym (geggan) skrev 2017-07-02 22:58:50 följande:

Blir lite nyfiken på hur ni som har nattpigga barn eller bara haft sömnproblem emellanåt, om ni inte sovit nånting natten innan jobb. brukar ni stanna hemma från jobbet då? Alltså sjukskriver ni er?

Finns ju arbeten där man alltjämt måste vara skärpt, t.ex. trafikförare, kirurg, ambulansvårdare, m.m., eller i övrigt arbeten med stort ansvar.

De gånger jag sovit dåligt så är jag helt susig i huvudet och koncentrationen väldigt låg, men då vi är en liten arbetsgrupp blir ju alla lidande om någon är hemma "i onödan".

Hur gör ni andra? Varför är ni hemma? Och vad jobbar ni med?

Jag har ett jobb där jag måste vara relativt skärpt, men inte på så sätt att nån hemsk olycka händer om jag tappar fokus. Jobbar i vården på en mottagning för patienter.

Ofta kostar det mer att vara hemma en dag än att gå på lite halvfart. Om jag är hemma får mina kollegor göra mitt jobb som inte kan vänta och det som kan vänta har jag som extra arbete när jag kommer tillbaka. Så jag går och jobbar. 

Men jag är också van att sova dåligt, har gjort det i perioder hela livet. Så jag vet att jag kan jobba en dag trots att jag sovit dåligt. Jag kan koncentrera mig hyfsat och få saker gjorda och sen brukar jag få en bra natts sömn till slut. Ibland om jag sovit väldigt dåligt kan jag vara nästan mer skärpt dagen efter, går på adrenalin eller nåt, men många nätter i rad trä såklart på kropp och kapacitet.

När barnen var små och höll mig vaken så sov jag bättre när jag väl fick sova, då låg jag inte vaken utan att kunna somna, utan somnade direkt när barnet somnat in.

• NomenNescio

Nej, har aldrig sjukskrivet mig för det.
    Har lidit av sömnrubbningar hela livet, och får med jämna mellanrum nätter då jag inte kan somna alls.
    Det har väl hänt ibland att jag, om möjlighet funnits, flexat och gått hem lite tidigare, men oftast är det bara att bita ihop och köra.

Har alltid haft olika kontorstjänster, så kanske skulle jag har resonerat annorlunda i ett annat yrke.

• Anonym (Forskaren)

Jag jobbar med forskning och har det väldigt fritt på jobbet. Eftersom mitt jobb oftast kräver att jag är skärpt och kreativ så är det som regel helt meningslöst att gå till jobbet utan sömn i kroppen. Så när det händer "jobbar jag hemma". Det innebär i praktiken oftast att jag i bästa fall får något gjort på förmiddagen, däckar ett par timmar efter lunch och förhoppningsvis kommer igång igen någon timme på e.m. innan det är dags att hämta barn på fsk och skola.

Svar på tråden Hemma från jobbet om 0 sömn?