Vuxna barn till narcissistiska mödrar med ångest
Jag vet inte var jag ska börja, men. Jag har en mamma som stämmer i mycket av det jag läst om mödrar med narcissistisk personlighetsstörning. Min mamma respekterade tex inte mina gränser som barn. Tex öppnade och läste hon mina dagböcker, dikter jag skrivit för egen del. Men fanns samtidigt aldrig där för mig. Vi började prata med varandra först när jag var 12år innan dess var hon distanserad, satt i telefonen mest, rökte, spelade bingo och var alltid så upptagen med viktigare saker. Jag fick lära mig att jag skulle hålla mig undan och göra saker på egen hand. Jag gar av och till varit ångestfylld och deprimerad från det jag var 12-13år och lär leva med det hela livet. Hon knackade aldrig på min dörr innan hon ryckte upp den, och var hon förnannad på mig kunde hon följa efter mig även dit och skrika, hota och härja inne på mitt rum. Jag kunde bli inkastad på rummet och få gråta och skrika i timmar utan att hon kom in och pratade med mig sedan. Trösta kunde hon inte. Hon skrämde mig med vansinniga arga miner när jag var väldigt liten och jag var rädd för henne fram till puberteten började då jag vågade markera gränser mer mot henne vilket resulterade i bråk! Dessa bråk var alltid MITT FEL och jag som fick be om ursäkt långt upp i vuxen ålder. Fick ofta höra hot om att hon kunde dö, att jag bara hade EN mamma och uttryck som klipp inte den gren du sitter på... Pinsamma saker kunde sägas om mig inför andra och hon var noga med att höra hur duktig jag var i skolan fast hon inte hjälpte mig med hemläxorna annat än med glosor ibland. Skämdes för att jag var dålig i matte. Jag hade trots det inga krav och gjorde möjligen läxan sista dagen o klarade mig nätt o jämt med godkända betyg. Dåliga betyg inför gymnasiet och hade inte mycket att välja på trots att jag som vuxen varit kapabel till både MVG och A betyg, och alltså inte så obegåvad som man kunde tro. Som barn kissade jag ofta i sängen upptill kanske 10-12års ålder. Var orolig och rädd. Extremt blyg och pappig. Men även mammig när vi var utanför hemmet, rädd att gå ens en meter efter henne. Min älskade pappa var väldigt undergiven och snäll, vissa skulle dock kalla honom för en toffel tyvärr. Han gick hellre undan än att bråka med min mamma. Drack sprit i smyg varje dag, men blev bara litet gladare och mer Avslappnad och social. Annars höll hann sig mest i källaren eller långt bort på vår stora tomt. Han fick laga frukost och middag åt oss varje dag trots att hon inte arbetade. Båda var förtidspensionärer. Fick sitta i timmar o vänta i bilen när hon handlade och hon tog kreditlån i mitt namn samt använde upp de sparpengar jag satt in till körkort ca 10000kr och jag tog heller aldrig körkort då jag tappade motivationen. Hon betalade dock tillbaks någon summa fast bara litet i taget på mitt vanliga konto (detta var innan internetbank fanns). Jag fick gå i omoderna kläder min mamma köpt på Myrorna trots att hon spenderat pengar på sig själv eller på att spela och köpa saker. Jag fick söka socialbidrag för kläder till studenten. Min pappa lät henne styra och ställa, gapa och skrika på både honom, andra och oss barn. Jag är som vuxen en väldigt ambivalent och oföretagsam person som har svårt att göra val och sätta gränser. Svårt att säga min åsikt och stå upp för mig själv på ett bra sätt. Ibland så rinner bägaren över litet för mycket, när någon försökt att trycka ner mig för länge och då blir det inte heller så bra. För då blir jag ibland för jävla arg och säger upp kontakter för evig framtid. Men det har bara varit med riktigt taskiga personer. Som barn var jag lillgammal och vuxnare än vad jag var och idag är jag ganska omogen istället trots min ålder (38år). Jag är sjukt självkritisk och utstrålar osäkerhet och dåligt självförtroende. Vilket jag ofta får höra. Är nervös och socialt bortkommen och har socialfobi speciellt när jag möter lärare och chefspersoner, dvs auktoriteter. Blir så nervös nästan som ett litet skrämt barn. En lärare för ca 10år sedan när jag läste på universitet frågade t.o.m om jag var rädd för henne vilket jag var trots att hon var snäll. Förstår det inte själv. Min svärmor och min sambos släkt och vänner skrämmer mig också då jag så gärna vill bli accepterad utan just dem. Får extrem ångest när vi ses. Har inte lärt länna dem än och vi har ingen nära och förtrolig relation. Min svärmor har varit kritisk mot mig och gör istället saker med mina svägerskor istället. Jag har socialfobi och även fått en adhd diagnos då jag har svårt med fokus/koncentration/planering och framförhållning bland annat. Påbörjar mycket men slutför litet. Penslar från pedant högpresterande till slarvmaja och försummar det som är viktigt. Pendlar från överenergiska till dödstrött. Mycket tankar och överkänslighet. Börjar gråta väldigt lätt och kan nästan inte dölja om jag mår dåligt vilket är jobbigt! Jag kämpar med min ångest och sociala ängslan varenda dag, alltifrån skola och dagislämningen/hämtningen, att sitta på bussen är jobbigt, att handla, att öppna dörren för grannar som vill hämta sina barn och småprata eller att ringa ett viktigt samtal. Denna ångest har lett till att jag undvikit arbete under 5år (främst pga ångesten vid intervju) men nu har jag läst en yrkesutbildning och har nu fått jobb igen! Om jag klarar av att behålla det! Det är så svårt för mig med det sociala då jag helst bara vill vara för mig själv. Samtidigt vill jag ju ha nya vänner då de jag haft flyttat eller försvunnit. Jag vågar inte prata med folk om jag inte råkar ha ett grupparbete med någon eller på arbetet. Kan ibland vara jätteframmåt och pratig men är lite som jag spelar någon annan då, en roll eller teater. Samtidigt är jag mycket personlig och charmig och nyfiken. Litet dubbel men börjar väl 'växa upp'. Varit i tre destruktiva relationer och den nuvarande är inte så bra heller. Var teaterapa i skolan under några av de första skolåren. Jag lever ett på låtsas liv ibland känns det som. Låtsas som om jag lever ett självvalt hemmafruliv i lyx, men så är verkligen inte fallet. Måste låta skenet vara uppe för att inte gå ner mig. Nu studerar/jobbar jag och vill verkligen vävda på skiten. Vet bara ibland inte vem jag är. Ibland har jag hybris och ibland känner jag mig som sämsta ever. Jag har även problemet att jag drar på mig andra människor med psykiska problem!! Och även mobbartyper som ger sig på mig då de känner av min osäkerhet och trot jag är svag. Jag är trots känsligheten och all ångest någon som alltid går vidare och kommer aldrig ge upp. Men jag är naiv och anförtror mig ibland för snabbt för personer som har svikit mig på liknande sätt som min mamma har gjort. Tex spridit saker vidare när jag berättat något privat för dem. Har blivit sviken många gånger av vänninor men främst av min mamma vilket ibland fått stora konsekvenser i mitt liv. Blev utskämd inför hela släkten när jag var nyvuxen, då hon berättat privata saker (som hon lovade att hålla mellan oss tex och min helbror sa upp kontakten med mig pga det mitt i allt när det var som svårast. Jag var i en mkt destruktiv relation med en 10år äldre man som hade grava störningar och problem som jag försökte hjälpa med lägenhet/arbete/psykolog och sedan lämnade. Jag är en sån person som vill se det goda i människor och tycker att alla är värda hjälp om de är villiga att försöka. Samt att jag under senare tonåren varit väldigt ensam och brytt mig gör mycket om de personer jag haft omkring mig oavsett om de är dåliga eller inte. Dessutom lät min mamma min farbror framkalla bilder som jag förvarat hemma var några nakenbilder som jag och min första pojkvän dumt nog tagit som jag inte hade koll på, och dessa skickades runt mellan mamma pappa min halvbror och farbror. Mycket genant!! Alltså räknar inte med att någon ska orka läsa detta men känner en sådan sorg att min mamma aldrig varit eller kommer bli den trygga kärleksfulla mamman jag så väl hade behövt. Hon verkar hämta näring ur mina problem och säger en sak till min sambo och en annan sak till mig. Hon har även spelat ut mig och min bror genom uppväxten i tävlingen om hennes gunst. Han och jag har inte den bästa relationen idag. Alla har väl sina bekymmer men jag köper inte att min uppväxt varit som 'alla andras' och normal som varit min mammas mantra när jag sagt något. Vill gärna höra hur andra vuxna barn till narcissistiska föräldrar mår psykiskt och mentalt som vuxna. Har ni också problem med ångest och dåligt självförtroende? Jag vet att det blev mycket text och borde säkert tagit bort en massa onödigt men orkar inte. Håll god ton om ni orkar svara något